Annons

Val förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

Vzzzzbx

Medlem
Fick så mycket bra tips och hjälp i min förra tråd om förstoringsapparater så jag gör en till :)

Har en Durst m670 jag använder till 35 mm. Är nöjd med den. Men har hittat en Leitz Focomat v35 och ha-begäret väcks.

Frågan jag ställer mig (och hoppas på lite input att räta ut) är, är det värt att byta ut Dursten för en v35? Blir kvaliteten högre så det är motiverat? Smidighet med autofocus mm är sekundärt, tycker inte Dursten är så trögjobbad. Utan det är kvaliteten på bilderna som är avgörande.

Tackar på förhand!

/Marcus
 

Vzzzzbx

Medlem
Tillägger att jag har 50 mm objektiv både från Rodenstock och Nikon till apparaten. Så optik av god kvalitet.
 

Mats G

Aktiv medlem
Vad jag minns så ger Dursten ett vassare resultat, men Fokomaten var otroligt snabbjobbad. Om det nu berodde på optik eller kondensorn kan jag inte säga.
 

jondavid

Aktiv medlem
Fick så mycket bra tips och hjälp i min förra tråd om förstoringsapparater så jag gör en till :)

Har en Durst m670 jag använder till 35 mm. Är nöjd med den. Men har hittat en Leitz Focomat v35 och ha-begäret väcks.

Frågan jag ställer mig (och hoppas på lite input att räta ut) är, är det värt att byta ut Dursten för en v35? Blir kvaliteten högre så det är motiverat? Smidighet med autofocus mm är sekundärt, tycker inte Dursten är så trögjobbad. Utan det är kvaliteten på bilderna som är avgörande.

Tackar på förhand!

/Marcus
Hej. Jag kan fortfarande sakna min gamla V35. Underbar kvalitet rakt igenom. Tysk precision, genomtänkt design och bra i alla avseenden.
Med vänlig hälsning,/per-erik åström
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Alltså i min värld hade jag INTE bytt bort en 67 mot en 135a.
Visst focomaten är av bra kvalitet men det är Durst 67 oxå.
Bättre plåta med mellanformat o använda dursten. Det blir mer wow-känsla med mellanformatet än 135a.
 

Vzzzzbx

Medlem
Tack så mycket för era svar och input! Väldigt kul att man får det även i denna delen av forumet.
Mitt ha-begär har stillats något. Den främsta anledningen för focomaten är just att den är lättjobbad (betvivlar ej bildkvaliteten i den men tycker jag får bra resultat i Dursten också). Och det är just förbättrad bildkvalitet som motiverar mig till uppgraderingar eller byte av utrustning.
Så tror nog att jag sparar dom pengarna till en analog Hasselblad som jag länge längtat efter :)
 

alf109

Aktiv medlem
Om du har likvärdiga objektiv kommer du inte att se någon skillnad i bildkvalitet. Har haft V35, Fujimoto G70 (som din Durst ungefär) och Durst Laborator 1000 ( de två sista har jag kvar. Anledningen att jag gjorde mig av med V35:an var att jag även kör en del mellanformat och redan hade Fujimoton som tar neg upp till 6 x 7 cm. Men om man kör mycket småbild i mörkrum är kvaliteten och användarvänligheten i V35:an oslagbar.

Jag tycker inte att Hasselblad är överprisade, alternativen kostar ungefär lika mycket om de skall vara jämförbara. Mamiya 6 är till och med ofta dyrare, Mamiya RZ 67 är mycket större och tyngre, Pentax 67 är en helt annan kamera och sen finns en uppsjö som är mer eller mindre beroende av elektronik som inte går att fixa längre om den går sönder. Fördelen med Hasselbladaren är ju att den i det närmaste är en mekanisk evighetsmaskin som dessutom går att reparera om något går sönder, dessutom lär du få tillbaks pengarna om du senare vill sälja den.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fördelen med Hasselbladaren är ju att den i det närmaste är en mekanisk evighetsmaskin som dessutom går att reparera om något går sönder, dessutom lär du få tillbaks pengarna om du senare vill sälja den.
Det var väl just det att man behöver reparera dem stup i kvarten.
O det är inte JAG som påstår det utan några proffisionella fotografer jag har talat med. Men de kan ju haft otur.... alla tre...
Tror inte man får tillbaka pengarna. Men det klart, nya görs ju inte o allt färre kommer att existera så vem vet...

Jag kan sälja en Pentax AF 6x4,5 men det är inte det du vill ha.
Håller med Alf att man skall gå på så stora neg man kan få ut i apparaten 6x7 eller 6x6.
 

Vzzzzbx

Medlem
Kul med lite mellanformatdiskussioner också :)
Jag har kollat runt på andra mellanformatare också, yashica, mamiya, rolleiflex mm, men fastnar alltid för en Hasselblad. Av olika anledningar, formatet (6x6 är anledningen att jag gillar mellanformat så 6x4,5 6x7 mm går bort)
Sen har jag en lånad Seagull TLR (förutom min Holga) som ger mig fullt godkända resultat i dagsläget.
Därav att jag sparar till en Hasselblad för skulle jag köpa någon annan skulle nog frågan om jag inte vore mer nöjd med en bladare alltid finnas där och jag skulle landa i det diket iaf.
Därav satsar jag på det på en gång :)
 

alf109

Aktiv medlem
Det var väl just det att man behöver reparera dem stup i kvarten.
O det är inte JAG som påstår det utan några proffisionella fotografer jag har talat med. Men de kan ju haft otur.... alla tre...
Tror inte man får tillbaka pengarna. Men det klart, nya görs ju inte o allt färre kommer att existera så vem vet...

Jag kan sälja en Pentax AF 6x4,5 men det är inte det du vill ha.
Håller med Alf att man skall gå på så stora neg man kan få ut i apparaten 6x7 eller 6x6.
Jag har kört Hasselblad i många år och aldrig behövt några reparationer, det finns liksom inte så mycket i dem som kan gå sönder. Tätningarna i magasinen behöver bytas när de blir gamla. Slutaren sitter i objektiven (utom FE systemet som har slutare i kameran) och liksom alla slutare måste de användas för att inte sega ihop. Att Hasselblad skulle gå sönder ofta var en total nyhet för mig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har kört Hasselblad i många år och aldrig behövt några reparationer, det finns liksom inte så mycket i dem som kan gå sönder. Tätningarna i magasinen behöver bytas när de blir gamla. Slutaren sitter i objektiven (utom FE systemet som har slutare i kameran) och liksom alla slutare måste de användas för att inte sega ihop. Att Hasselblad skulle gå sönder ofta var en total nyhet för mig.
Vet inte om Tommy har kvar sina grejer men ena av hans två Bladare var alltid på reparation, de gick i skytteltrafik. Fuji 6x8 aldrig.
 

alf109

Aktiv medlem
Vet inte om Tommy har kvar sina grejer men ena av hans två Bladare var alltid på reparation, de gick i skytteltrafik. Fuji 6x8 aldrig.
Att din kompis hade en massa problem med sina Hasselblad är inget jag tänker ifrågasätta. Själv har jag haft den motsatta erfarenheten liksom de jag känner som använder/använt Hasselblad.
 

afe

Aktiv medlem
Jag jobbade i många år med Hasselblads kameror för film, och råkade aldrig ut för att någon gick sönder trots daglig användning.
 
ANNONS