Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rollei Retro 400s

Produkter
(logga in för att koppla)

pic-tor

Aktiv medlem
Har sett på nätet en hel del positiva omdömen om Rollei Retro 400s. Det finns de som t ex tycker att det är marknadens bästa 400 ISO-film. Finns det någon här som har erfarenhet av filmen?
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Har sett på nätet en hel del positiva omdömen om Rollei Retro 400s. Det finns de som t ex tycker att det är marknadens bästa 400 ISO-film. Finns det någon här som har erfarenhet av filmen?
Förnyar tråden - Jag är också intresserad av omdömen om den här filmen. Ska nog köpa ett par rullar och testa framöver. Det finns ju en Retro 80 också...
 

sodeto

Aktiv medlem
Jag har testat båda två.

400:an gillade jag inte. Största problemet var att den inte hölls rak som frmkallad. Blev som ett "rör". Annars var den rätt bra. Men det här är några år sedan, kanske den har ändrat.

80:an däremot är en av mina favoriter bland låg-ISO filmer. Det tog rätt så många rullar innan jag lärde mig framkalla den så den ger ett reslutat ja gillar. Men sedan dess har jag använt den en hel del.
Det finns några bilder tagna på den här (skannade negativ) i mitt album.

Tommy S.
 

henpe

Aktiv medlem
Hej,

Jag har också testat Retro 80s. Denna film är enligt uppgift ometiketterad 'Agfa Aviphot Pan 80' som är/var en film avsedd för flygfotografering. Filmen beskrivs som finkornig, högupplöst och med hög upplevd skärpa. Kontrasten är ganska hög och filmen har utökad rödkänslighet. Jag har bara kört ett par rullar och håller med om denna beskrivning. Jag framkallar i D76 1 + 1. Med rödfilter på objektivet får man mörka sommarhimlar och vita fluffiga moln. Jag hade lite svårt att tämja kontrasten, men har som sagt bara dragit igenom ett par rullar; med försiktig framkallning får man säkert ordning på detta också. Kanske ingen 'all-round'-film, men kul att testa.

Mvh
Henrik
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Tack för svaren:) Då ska jag köpa 80s för test, den verkar mer intressant än 400s. Såg att Brunos bildverkstad har den i 120-format.

Rollei har ju även Ortho 25 som jag också är sugen att testa, men den är dyr, 99kr jämfört med Retro 80s som kostar 69kr

Varför är film så jädra dyr i Sverige förresten? Det är plus 40-50% på de vanliga sv/vita filmerna om man jämför mot Tyskland och England. Måste ju bero på mindre marknad här. Momsen skiljer ju inte så mkt mellan länderna; 25% här mot England 20%, Tyskland 19%.
 

sodeto

Aktiv medlem
Joo,

som någon nämnde ovan så blir det lätt lite för mycket (min personliga smak) kontrast i negativen. Själv tycker jag att jag får den bäst "tämjd" när jag framkallar i HC110 1:62 (Dill H) 10,5 min i 22 grader. Men det här är ju smaksaker.

Det där med filmprisen är lika här på andra sidan viken. Jag brukar vanligtvis beställa direkt hit till Finland från Foto Impex i Berlin. Senast jag köpte 80S tog jag en 30 meters rulle, då blir det inte så mycket per film. Nu är den slut och jag måste så småningom beställa mera. Men först skall jag skjuta bort lite annat som blivit på bottnen av frysen...

Tommy S.
 
ANNONS