Annons

Gothenburg Horse Show - fota från läktarplats - Tillåtet??

Produkter
(logga in för att koppla)

cukaldo

Aktiv medlem
Ska till Gothenburg Horse show med dottern på söndag och hade en förhoppning att kunna fota ekipagen, mest för att också ha något roligt att göra. Någon pressackreditering får jag inte eftersom jag inte har något uppdrag. Tänkte då fota från läktarplats men följande finns att läsa om just detta:

"Kameror:
Systemkameror och videoutrustning är ej tillåtet inne på arenan. Mobiltelefoner med kamera och kompaktkameror är tillåtna.
"

Någon som fotat på Scandinavium med systemkamera på läktarplats? Är det ett absolut förbud eller finns det en chans att Scandinavium ser mellan fingrarna om det sköts snyggt?

/JanA
 
Ska till Gothenburg Horse show med dottern på söndag och hade en förhoppning att kunna fota ekipagen, mest för att också ha något roligt att göra. Någon pressackreditering får jag inte eftersom jag inte har något uppdrag. Tänkte då fota från läktarplats men följande finns att läsa om just detta:

"Kameror:
Systemkameror och videoutrustning är ej tillåtet inne på arenan. Mobiltelefoner med kamera och kompaktkameror är tillåtna.
"

Någon som fotat på Scandinavium med systemkamera på läktarplats? Är det ett absolut förbud eller finns det en chans att Scandinavium ser mellan fingrarna om det sköts snyggt?

/JanA
Det är ett absolut förbud, men så länge ingen ser vad du gör kan du givetvis prova. Reglerna är dock glasklara. Bryter du mot dem så gör du det på egen risk.
 

juckeyy

Aktiv medlem
Luddig regel.
Vissa Panasonic Lumix "kompaktkameror" är ju större än vissa spegellösa systemkameror.

Hmm...
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Det har inte med storleken att göra utan ljudet.
Troligen blir du lynchad på plats om du bränner av en serie med en bullrig systemkamera och den stör ekipaget på banan.
Det är inte bara risk för dåligt resultat det är risk för svåra skador på både häst och ryttare om något händer.
Tyvärr drabbar detta även de med spegellös kamera med tyst slutare, men det är bara att bita ihop och ta med en bra kompakt.
 

cukaldo

Aktiv medlem
Det har inte med storleken att göra utan ljudet.
Troligen blir du lynchad på plats om du bränner av en serie med en bullrig systemkamera och den stör ekipaget på banan.
Det är inte bara risk för dåligt resultat det är risk för svåra skador på både häst och ryttare om något händer.
Tyvärr drabbar detta även de med spegellös kamera med tyst slutare, men det är bara att bita ihop och ta med en bra kompakt.
Kanske det är så, ljudet från pressfotograferna lär väl smattra desto högre och mer frekvent?
 

sears

Aktiv medlem
Jag har för mig att jag läst något om att förbudet med systemkamera på en läktare handlar om säkerheten om man behöver utrymma läktaren vid tex brand eller annat.

Då vill man inte ha systemkameror med långa objektiv som folk kan snubbla på
eller på annat sätt vara i vägen vid en utrymning.
 

juckeyy

Aktiv medlem
Jag har för mig att jag läst något om att förbudet med systemkamera på en läktare handlar om säkerheten om man behöver utrymma läktaren vid tex brand eller annat.

Då vill man inte ha systemkameror med långa objektiv som folk kan snubbla på
eller på annat sätt vara i vägen vid en utrymning.
Detta låter mer vettigt än föregående talare.
 

martinator

Aktiv medlem
Ska till Gothenburg Horse show med dottern på söndag och hade en förhoppning att kunna fota ekipagen, mest för att också ha något roligt att göra. Någon pressackreditering får jag inte eftersom jag inte har något uppdrag. Tänkte då fota från läktarplats men följande finns att läsa om just detta:

"Kameror:
Systemkameror och videoutrustning är ej tillåtet inne på arenan. Mobiltelefoner med kamera och kompaktkameror är tillåtna.
"

Någon som fotat på Scandinavium med systemkamera på läktarplats? Är det ett absolut förbud eller finns det en chans att Scandinavium ser mellan fingrarna om det sköts snyggt?

/JanA
Har i massor av år fotat GBG-horseshow från alla möjliga ställen - aldrig som ackrediterad fotograf. Jag har ofta glidit ner till "sargen" när mitt fotobojket varit förestående - men så har jag inte haft intresse av att fota RGB eller andra kändisar utan bara nära vänner och föreningens medlemmar. Har varit tydlig med detta och frågat fuktionär och de har aldrig haft synpunkter.

Gissar att det är en kombination av att man sålt/lovat upphovsrätt/ensamrätt på publicering till ackrediterade fotografer och tidningar och att det är en standardformulering på nästan alla biljetter numera.
 

martinator

Aktiv medlem
Jag har för mig att jag läst något om att förbudet med systemkamera på en läktare handlar om säkerheten om man behöver utrymma läktaren vid tex brand eller annat.

Då vill man inte ha systemkameror med långa objektiv som folk kan snubbla på
eller på annat sätt vara i vägen vid en utrymning.
Nej det tror jag inte. Då skulle man även förbjuda ryggsäckar, vinterjackor, handväskor, barn osv. Det har med stor sannolikhet med rättigheter att göra. Akrediterade fotografer måste få ett mervärde och avsättning för sina pressbilder. Med systemkamera på läktaren så kan kreti och pleti sälja till tidningar osv och det skulle inte funka.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Akrediterade fotografer måste få ett mervärde och avsättning för sina pressbilder. Med systemkamera på läktaren så kan kreti och pleti sälja till tidningar osv och det skulle inte funka.
Jag har svårt att tro att de ackrediterade (och välplacerade) proffsfotograferna är så inkompetenta att de blir utkonkurrerade av amatörer på läktaren.

Å andra sidan tycker jag inte att det är meningsfullt att försöka gissa vilka grunder arrangören har för sitt förbud ellr vilka konsekvenserna blir om man bryter mot det. Jag instämmer med Magnus: Jag skulle inte trotsa förbudet, både av respekt för omgivningen och för arrangören som uttryckligen säger att det inte är tillåtet.
 

PeterWem

Aktiv medlem
På dess hemsida står faktiskt:

Som privatperson är det ej tillåtet att använda professionella systemkameror och videoutrustning (med utbytbara objektiv).

Har du ingen professionell systemkamera räknas den alltså inte in i förbudet.

Canon anser att dessa kameror är professionella systemkameror http://www.canon.se/cameras/pro-dslr-cameras/

D.v.s. 1D-serien och 5D-serien.

Nikon anser att dessa är professionella
https://store.nikon.se/token/--categories<{c_nikonbv_master_c_dslrs_category}-categories<{c_nikonbv_master_c_dslrs_category_c_dslr_professional_category}--

D.v.s. Df-serien, DX00-serien, DX-serien och D8XX-serien.

Jag ser att du har en 6D och 100-400. Även om inte Canon anser det vara en professionell kamera är det större risk att du stöter på patrull med den än med en M5 och ett litet teleobjektiv.

Det värsta som kan hända är att du blir portad. Du kan förstås säga att du inte läst om något förbud eller att du inte äger någon professionell kamera.
 
Senast ändrad:

cukaldo

Aktiv medlem
På dess hemsida står faktiskt:

Som privatperson är det ej tillåtet att använda professionella systemkameror och videoutrustning (med utbytbara objektiv).

Har du ingen professionell systemkamera räknas den alltså inte in i förbudet.

Canon anser att dessa kameror är professionella systemkameror http://www.canon.se/cameras/pro-dslr-cameras/

D.v.s. 1D-serien och 5D-serien.

Nikon anser att dessa är professionella
https://store.nikon.se/token/--categories<{c_nikonbv_master_c_dslrs_category}-categories<{c_nikonbv_master_c_dslrs_category_c_dslr_professional_category}--

D.v.s. Df-serien, DX00-serien, DX-serien och D8XX-serien.

Jag ser att du har en 6D och 100-400. Även om inte Canon anser det vara en professionell kamera är det större risk att du stöter på patrull med den än med en M5 och ett litet teleobjektiv.

Det värsta som kan hända är att du blir portad. Du kan förstås säga att du inte läst om något förbud eller att du inte äger någon professionell kamera.
Intressant notering, den hade jag faktiskt missat. :)
Oavsett vilket så har nog både Magnus och Erland en viktig poäng; att respektera arrangörens vilja (dessutom svårt att argumentera mot).

Om man sen ser på vilket resultat man kan åstadkomma från läktaren så kanske man inte missar något om man inte kan använda systemkameran - mer än att det hade varit roligare.
 

PMD

Aktiv medlem
Det har inte med storleken att göra utan ljudet.
Troligen blir du lynchad på plats om du bränner av en serie med en bullrig systemkamera och den stör ekipaget på banan.
Det är inte bara risk för dåligt resultat det är risk för svåra skador på både häst och ryttare om något händer.
Tyvärr drabbar detta även de med spegellös kamera med tyst slutare, men det är bara att bita ihop och ta med en bra kompakt.
Det finns även "kompaktkameror" med spegelreflexsökare. De bullrar nog lika mycket som en systemkamera av spegelreflextyp.

Om det är ljudet de vill hålla nere så vore det väl bättre att de skriver det istället för att förbjuda en kameratyp som kan vara heltyst eller jättebullrig beroende på modell och fotograf?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har för mig att jag läst något om att förbudet med systemkamera på en läktare handlar om säkerheten om man behöver utrymma läktaren vid tex brand eller annat.

Då vill man inte ha systemkameror med långa objektiv som folk kan snubbla på
eller på annat sätt vara i vägen vid en utrymning.
Om det vore det verkliga problemen skulle de väl heller sätta en maxlängd/maxstorlek för tillåtna kameror?
 

cukaldo

Aktiv medlem
Om det vore det verkliga problemen skulle de väl heller sätta en maxlängd/maxstorlek för tillåtna kameror?
Det kan ju också vara så att Scandinavium har dessa regler för att underlätta för arrangörerna. Med dessa regler får arrangörerna full beslutanderätt på hur, var och vem som fotograferar (med proffessionell utrustning). Scandinavium i sig bryr sig kanske inte alls om det fotograferas på läktaren eller inte.
 

sears

Aktiv medlem
Om det vore det verkliga problemen skulle de väl heller sätta en maxlängd/maxstorlek för tillåtna kameror?
Det kan nog vara olika för arrangörer och arenor verkar det som.
Friends Arena i Stockholm brukar skriva på sin evenemang att kameror
som har ett utbytbart objektiv som överstiger 10cm inte är tillåtet.

Svårt att tolka anledningar och orsaker. Det viktiga att inte glömma
är att det faktiskt är ett förbud som bör respekteras.
 

ArneB

Aktiv medlem
En gammal förlegad ovana som de flesta stora arenor håller sig med. De anledningar som man hänvisar till är krystade. Visst bestämmer de över sin lokal och vilka regler som gäller där, men om det inte är fotograferingsförbud, varför detaljstyra vilken utrustning som får eller inte får användas?
 

PMD

Aktiv medlem
De vill väl helst förbjuda fotografering helt och hållet, men det går ju inte (i praktiken) att förbjuda mobiltelefoner med kamera.
 
ANNONS