Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som testat Nikon D5600? (vs D750)

Produkter
(logga in för att koppla)

thegreus

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en ny kamera men vet inte vilken jag ska välja.

Jag är verkligen ingen prylnörd! Jag är urdålig på hårdfakta och har svårt att jämföra sånt. Det viktiga för mig är bildkvaliteten (vill ha riktigt snygga bilder med kvalitet som klarar förstoringar) och vikten (orkar inte släpa på alltför tung utrustning).

Den nya Nikon D5600 verkar vara ett bra alternativ just för att det är en liten och kompakt systemkamera. Eftersom jag helst vill ha en lättviktare så känns det som ett bra alternativ, men jag är osäker på hur god bildkvalitet det blir jämfört med alternativet som jag funderat över ett tag, Nikon D750 (betydligt tyngre och dyrare).

Någon som testat dessa två och kan jämföra bildkvalitén?

Vill helst inte kompromissa, varken med vikten eller kvalitén, och hoppas hitta det alternativ som passar mig.
 

horvendile

Aktiv medlem
Alla kameror är kompromisser på något sätt. Specifikt låg vikt och hög bildkvalitet måste man nästan alltid kompromissa med på något sätt.
Men frågan är ju om man någonsin märker kompromissen. Det är fullt möjligt att den D5600 ger dig lika god synlig bildkvalitet som en D750. Vet du vilka motivtyper som är dina viktigaste? Och vet du på ett ungefär hur stora förstoringar du vill göra?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har inte testat D5600 men med tanke på att det bara är en APS-C sensor i den, medan D750 har fullformatsensor så är det rimligt att anta att D750 kan klara ungefär dubbelt så höga iso med samma brus som D5600. Så händer det att du fotograferar mycket i svagt ljus är D750 det självklara valet. I bra ljus tror jag inte du ser mycket skillnad.

Större sensor ger dessutom större möjlighet att leka med korta skärpedjup utan att ta till superljustark optik. Bra t.ex för porträtt.

D750 är dessutom en behagligare kamera att använda med bättre reglage och riktig prismasökare (i stället för pentamirror) som visar 100% av vad som kommer med på sensorn.
 

pdahlen

Aktiv medlem
D5600 tillhör mellanserien i DX och det finns en hel del funktioner som inte finns i den men som finns i D7200 tex. D750 är kan man säga en fullformatare av D7200. D7200 och D750 har bättre AF än D5600 och D610.

För de flesta kort så märks inte någon skillnad i bildkvalitet, men fotograferar något i rörelse så kan en med bättre AF vara avgörande
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Beror på

Jag funderar på att köpa en ny kamera men vet inte vilken jag ska välja.

Jag är verkligen ingen prylnörd! Jag är urdålig på hårdfakta och har svårt att jämföra sånt. Det viktiga för mig är bildkvaliteten (vill ha riktigt snygga bilder med kvalitet som klarar förstoringar) och vikten (orkar inte släpa på alltför tung utrustning).

Den nya Nikon D5600 verkar vara ett bra alternativ just för att det är en liten och kompakt systemkamera. Eftersom jag helst vill ha en lättviktare så känns det som ett bra alternativ, men jag är osäker på hur god bildkvalitet det blir jämfört med alternativet som jag funderat över ett tag, Nikon D750 (betydligt tyngre och dyrare).

Någon som testat dessa två och kan jämföra bildkvalitén?

Vill helst inte kompromissa, varken med vikten eller kvalitén, och hoppas hitta det alternativ som passar mig.
Som vanligt beror det på vad du vill fotografera. Pixelnördarna kan berätta vilken ooootrolig skillnad det blir!!! ;-) I realiteten kommer du långt med 5600 Om du är ute efter en bra kamera som ger dig bra bilder som med behållning kan förstoras till A4 eller tom A3 och den skall vara lätt och smidig är 5600 ett bra val. Vill du ha bra televerks är 5600 med DX också det. Vill du ha kort skärpedjup istället har D750 med FX sina fördelar. Kika också på menyer och knappar vilket du gillar
 

thegreus

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

Alla kameror är kompromisser på något sätt. Specifikt låg vikt och hög bildkvalitet måste man nästan alltid kompromissa med på något sätt.
Men frågan är ju om man någonsin märker kompromissen. Det är fullt möjligt att den D5600 ger dig lika god synlig bildkvalitet som en D750. Vet du vilka motivtyper som är dina viktigaste? Och vet du på ett ungefär hur stora förstoringar du vill göra?
Jo, det är alltid ett kompromissande. Frågan är just vad jag ska kompromissa med.. ;).

Jag fotar väldigt mycket på min fritid men behöver verkligen ta ett rejält kliv framåt med min utrustning (erkänner att jag för tillfället mest fotar med mobilen av bekvämlighetsskäl och tidsbrist, trots att det finns ett antal gamla "tunga" Canon-kameror hemma som jag brukar låna av maken (men han tjurar över att jag "tar över" och sliter på hans grejor!) ). Lever med "blicken i kameran" och hittar ständigt motiv att fånga, men behöver skärpa till mig och ta fotandet till en betydligt mer seriös nivå! :) Fota på heltid och ha det som försörjning är min hemliga dröm och med ny, egen utrustning, hoppas jag på att kunna ta ganska stort kliv i den riktningen.

Just nu fotar jag mest naturbilder och en del porträtt och macro. Det jag behöver är att utveckla kvalitén och exempelvis kunna ta bilder "i farten" och i mörkare miljöer. Många frågar om de kan få köpa mina bilder, men min icke-existerande bildkvalitet håller inte för det just nu ;) Målet är att kunna ställa ut/sälja bilderna.

Det viktiga är att få till både kvaliteten och bekvämligheten. Jag behöver ha trådlös överföring till iphone/padda/dator för smidig hantering av bilderna (de gamla Canon-kameror som vi har har inget av detta) och en lätt utrustning som är praktisk att ha med sig ute. Jag kommer förmodligen att "leva med min kamera" så det är viktigt att det blir ett bra val! :)
 

DanneW

Medlem
Några tankar

Jo, det är alltid ett kompromissande. Frågan är just vad jag ska kompromissa med.. ;).

Jag fotar väldigt mycket på min fritid men behöver verkligen ta ett rejält kliv framåt med min utrustning (erkänner att jag för tillfället mest fotar med mobilen av bekvämlighetsskäl och tidsbrist, trots att det finns ett antal gamla "tunga" Canon-kameror hemma som jag brukar låna av maken (men han tjurar över att jag "tar över" och sliter på hans grejor!) ). Lever med "blicken i kameran" och hittar ständigt motiv att fånga, men behöver skärpa till mig och ta fotandet till en betydligt mer seriös nivå! :) Fota på heltid och ha det som försörjning är min hemliga dröm och med ny, egen utrustning, hoppas jag på att kunna ta ganska stort kliv i den riktningen.

Just nu fotar jag mest naturbilder och en del porträtt och macro. Det jag behöver är att utveckla kvalitén och exempelvis kunna ta bilder "i farten" och i mörkare miljöer. Många frågar om de kan få köpa mina bilder, men min icke-existerande bildkvalitet håller inte för det just nu ;) Målet är att kunna ställa ut/sälja bilderna.

Det viktiga är att få till både kvaliteten och bekvämligheten. Jag behöver ha trådlös överföring till iphone/padda/dator för smidig hantering av bilderna (de gamla Canon-kameror som vi har har inget av detta) och en lätt utrustning som är praktisk att ha med sig ute. Jag kommer förmodligen att "leva med min kamera" så det är viktigt att det blir ett bra val! :)
Hej!
Även om du har fått bra svar... Jag har ingen erfarenhet av vare sig D5600 eller D750 men jag har god erfarenhet av såväl D40, D80, D90 som D7100. Förr i tiden fotade jag naturligtvis alltid med fullformatare eftersom APS-C inte fanns. Jag har alltså en D7100 f.n. och den är en mycket bra kamera. D7200 blev ytterligare lite bättre och i tester har de fått bättre resultat än D300s. D5600 är snäppet under "entusiastkameror". Frågan är då, som flera tidigare har skrivit: Vilken skillnad ser du? Redan D90 är en utmärkt kamera som går att göra bra förstoringar från. Jag har en släkting som är fotograf. Han har en ca 1x0.70 m förstoring hemma från ett foto som han tagit med en D70 och jag kan garantera dig att oskärpa är ingenting man tänker på! Jag har tittat på D750 hos Kameradoktorn och jag måste säga att smidigare kamera får man nog leta efter. Den har en mycket bra Af och går att ställa in på höga iso-värden. Den har också vinklingsbar sökarskärm vilket är mycket bra vid ex.vis makrofoto (det kanske D5600 också har - vet ej). Något som jag fastnade för var handgreppet. Den ligger helt perfekt i handen och alla reglage finns där man behöver dem. Om man inte anser sig behöva en ren proffskamera, tror jag att man med den kameran har vad man behöver för överskådlig tid framöver. Något du också måste tänka på är att ditt objektivkonto måste bli lite fetare med FX än om du använder DX-optik till en D5600. Själv kommer jag att köpa en D750 men egentligen mest för att jag nog vill gå tillbaks till fullformat. D7100 räcker egentligen gott.

Hoppas du hittar din kamera och lycka till med din vidare fotografkarriär!
Mvh
Dan W.

(Ohjälplig Nikonist sedan 1970)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Bildkvalitet är ett resultat av kamera plus objektiv. Att hitta en bra normalzoom till en FX-kamera som D750 kan kosta en del.

Om du kan köpa ett ljusstarkare objektiv till en DX-kamera som D5600 eller D7200 så kan det kompensera för skillnaderna i bildkvalitet mellan FX och DX. Generellt är det ett stegs skillnad i brus. Så ett stegs högre ljusstyrka är allt som krävs för att kompensera för skillnaden.

Köper du en D5600 får du rätt mycket pengar över till objektiv än om du köper en D750. Med D750 får du mycket av funktionerna i D750, men till ett lägre pris,
 

SallyIV

Aktiv medlem
... om du vill ha små men bra grejor vill jag tipsa om Fuji..

En X-T1 ligger numer inte långt ifrån en D5600 i pris.
AF i mörka miljöer, det är inte T1's bästa gren, men googlar du så ser du att folk är nödja som bara den.

-J!
 

thegreus

Aktiv medlem
... om du vill ha små men bra grejor vill jag tipsa om Fuji..

En X-T1 ligger numer inte långt ifrån en D5600 i pris.
AF i mörka miljöer, det är inte T1's bästa gren, men googlar du så ser du att folk är nödja som bara den.

-J!
Tackar för tipset! Ska kolla in den. Bra att spana in och jämföra alternativen innan man bestämmer sig :)
 

thegreus

Aktiv medlem
Kloka råd!

Bildkvalitet är ett resultat av kamera plus objektiv. Att hitta en bra normalzoom till en FX-kamera som D750 kan kosta en del.

Om du kan köpa ett ljusstarkare objektiv till en DX-kamera som D5600 eller D7200 så kan det kompensera för skillnaderna i bildkvalitet mellan FX och DX. Generellt är det ett stegs skillnad i brus. Så ett stegs högre ljusstyrka är allt som krävs för att kompensera för skillnaden.

Köper du en D5600 får du rätt mycket pengar över till objektiv än om du köper en D750. Med D750 får du mycket av funktionerna i D750, men till ett lägre pris,
Värt att fundera över! Priset är såklart också en viktig faktor.
 

thegreus

Aktiv medlem
Mycket att tänka på!

Hej!
Även om du har fått bra svar... Jag har ingen erfarenhet av vare sig D5600 eller D750 men jag har god erfarenhet av såväl D40, D80, D90 som D7100. Förr i tiden fotade jag naturligtvis alltid med fullformatare eftersom APS-C inte fanns. Jag har alltså en D7100 f.n. och den är en mycket bra kamera. D7200 blev ytterligare lite bättre och i tester har de fått bättre resultat än D300s. D5600 är snäppet under "entusiastkameror". Frågan är då, som flera tidigare har skrivit: Vilken skillnad ser du? Redan D90 är en utmärkt kamera som går att göra bra förstoringar från. Jag har en släkting som är fotograf. Han har en ca 1x0.70 m förstoring hemma från ett foto som han tagit med en D70 och jag kan garantera dig att oskärpa är ingenting man tänker på! Jag har tittat på D750 hos Kameradoktorn och jag måste säga att smidigare kamera får man nog leta efter. Den har en mycket bra Af och går att ställa in på höga iso-värden. Den har också vinklingsbar sökarskärm vilket är mycket bra vid ex.vis makrofoto (det kanske D5600 också har - vet ej). Något som jag fastnade för var handgreppet. Den ligger helt perfekt i handen och alla reglage finns där man behöver dem. Om man inte anser sig behöva en ren proffskamera, tror jag att man med den kameran har vad man behöver för överskådlig tid framöver. Något du också måste tänka på är att ditt objektivkonto måste bli lite fetare med FX än om du använder DX-optik till en D5600. Själv kommer jag att köpa en D750 men egentligen mest för att jag nog vill gå tillbaks till fullformat. D7100 räcker egentligen gott.

Hoppas du hittar din kamera och lycka till med din vidare fotografkarriär!
Mvh
Dan W.

(Ohjälplig Nikonist sedan 1970)
Tack så mycket! Ja det är mycket att tänka på innan man slår till! Det kostar ju en del och man ska trivas med utrustningen. Jag får verkligen ta mig en funderare och tänka igenom vad det är jag egentligen behöver. Hade nästan helt ställt in mig på en D750 från början, men har sedan övergått till att det kanske "räcker" med en D5600 ändå eftersom den verkar just liten och smidig och förmodligen täcker de behov jag har just nu. Fast nu tvekar jag igen.. om jag tänker mer långsiktigt så kanske det är bättre att ändå satsa på en fullformatare.. Hmmm... :)
 

thegreus

Aktiv medlem
Bomba gärna med flera goda förslag

Om nu din make har en "tung" Canonutrustning, varför är du så inriktad på att själv köpa Nikon? Det finns ju många fördelar med att ha samma märke och kunna låna grejer av varandra.
Ja det kan man ju tycka! Det handlar mest om att maken inte är så glad i att "låna ut" sina fotoprylar till mig. För mig är fotoprylarna bruksföremål som ska användas och slitas med hälsan och han är mer pedantisk. Jag tänker att jag då lika gärna kan köra mitt eget märke om jag ändå ska köpa nytt, och har fastnat för Nikon. Naturligtvis är jag öppen för andra passande förslag, även Canon 😊. Är dåligt insatt i de nyare modellerna eftersom de kameror vi nu äger har flera år på nacken (Canon eos 1ds (för tung för mig), 5d (min favorit) och 20d (som jag tycker är smidigast storleksmässigt)).
Är som sagt ingen prylnörd alls själv, utan vill ha en kamera som tar bilder av god kvalitet och som är relativt lätt att ha med ute.
 

DanneW

Medlem
Ytterligare tankar

Tack så mycket! Ja det är mycket att tänka på innan man slår till! Det kostar ju en del och man ska trivas med utrustningen. Jag får verkligen ta mig en funderare och tänka igenom vad det är jag egentligen behöver. Hade nästan helt ställt in mig på en D750 från början, men har sedan övergått till att det kanske "räcker" med en D5600 ändå eftersom den verkar just liten och smidig och förmodligen täcker de behov jag har just nu. Fast nu tvekar jag igen.. om jag tänker mer långsiktigt så kanske det är bättre att ändå satsa på en fullformatare.. Hmmm... :)
Hej, igen!

Med tanke på vad du säger om att du tänker dig en vidare utveckling och kanske karriär inom foto, så skulle jag rekommendera dig en D750. Det är en fullformatare och har därigenom lite bättre egenskaper än en D5600 som räknas som en kamera för den intresserade amatören. Det betyder inte att den är dålig eller har stora begränsningar men ska du börja göra jobb inom fotobranschen så kommer du att råka på de där pixelnördarna som någon skrev om här i tråden. Du får helt enkelt ett bättre resultat med en fullformatskamera (såvida du inte köper en D500) när det gäller t.ex. kreativ oskärpa, upplösning och därmed detaljförstoringsmöjligheter. D750 har också mycket goda brusvärden om du tänker dig att fota i svagt ljus, m.m., m.m. Du kan kika på Cyberphoto, https://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid750_d1, där de har testbilder och skriver mycket om kamerorna. Men betänk också, som redan sagts: objektiven blir bra mycket dyrare till en FX-kamera. Annars, om du inte vill lägga så mycket pengar, så skulle jag nog köpa en begagnad D7200 som är en mycket bra kamera. Bättre än D5600. Köper du D500 så har du fortfarande DX-formatet, fast i proffsklass (och till proffspris!). Fotografer jag känner jobbar t.ex. med Nikon D4, D800 och D300s (fortfarande - som egentligen har en del sämre värden än D7100/7200) och kanske D500. Oftast finns en mellanformat med också. Till syvende og sist, det är fortfarande fotografen som gör bilden!

Återigen - lycka till!
Ha det!
Dan W.

P.S. Håll dig till Nikon! Ingen Nikon-kamera har svikit mig. D.S.

Ohjälplig nikonist sedan 1970.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Finns ingen anledning att välja Nikon när han har Canon.
Välj en Canon o dela objektiv. Det är objektiven som kostar pengar inte husen.
Sätt ett klistermärke med ditt namn på din kamera.
Köp ett fint objektiv som ni båda är intresserade av att använda.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag tror att skribenten i länk nedan inte är en reklamgubbe från Fuji. Det han tar upp har jag sett ett otal gånger, dvs folk går från FF och tungvikt till Fuji.
Här på FS har t ex vår Flash Gordon har ju noga beskrivit vägen till Fuji.

Däremot absolut inte sagt att FF CaNikon inte duger, men i TS fråga tas upp storlek som en parameter.

Bäst är som sagts, gå till en riktig fotoaffär och kläm & känn..

http://www.fujirumors.com/fuji-x-t2-documentary-wedding-photography-now-can/

-J!
 

martinot

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en ny kamera men vet inte vilken jag ska välja.

Jag är verkligen ingen prylnörd! Jag är urdålig på hårdfakta och har svårt att jämföra sånt. Det viktiga för mig är bildkvaliteten (vill ha riktigt snygga bilder med kvalitet som klarar förstoringar) och vikten (orkar inte släpa på alltför tung utrustning).

Den nya Nikon D5600 verkar vara ett bra alternativ just för att det är en liten och kompakt systemkamera. Eftersom jag helst vill ha en lättviktare så känns det som ett bra alternativ, men jag är osäker på hur god bildkvalitet det blir jämfört med alternativet som jag funderat över ett tag, Nikon D750 (betydligt tyngre och dyrare).

Någon som testat dessa två och kan jämföra bildkvalitén?

Vill helst inte kompromissa, varken med vikten eller kvalitén, och hoppas hitta det alternativ som passar mig.
Har din make FF eller APS-C, eller bägge delarna?
 

thegreus

Aktiv medlem
Våra gamla Canon-kameror

Har din make FF eller APS-C, eller bägge delarna?
Jag har inte full koll faktiskt men jag tror vi har båda varianterna, om jag inte är helt ute och cyklar. Tekniska fakta är som sagt inte min starka sida - för mig handlar fotandet mest om det konstnärliga och kreativa; om "bildseendet". Tekniken är det nödvändiga "onda" som behövs för att uppnå det resultat om jag önskar ;)

Vi har iallafall en Canon eos 1Ds (FF), 5D (FF) och en 20D (APS-C?), men alla har ett 10-tal år på nacken.
Vår 20D är liten och smidig men har inte riktigt den kvalitet på bilderna som jag önskar (och den har en hel del damm som måste redigeras bort). Alla kamerorna är som sagt gamla så jag tänker att de nya har utvecklats en hel del under åren som gått oavsett om jag väljer en FF eller en APS-C.

Men.. kanske bör jag titta på en ny Canon ändå.. Åh, vad svårt det ska vara, jag vill bara att bilderna ska bli riktigt snygga och att det ska vara praktiskt att både ha med kameran överallt och att hantera bilderna efteråt :)
 
Senast ändrad:
ANNONS