Annons

Klubb/Modell fotografering, OBJEKTIV?

Produkter
(logga in för att koppla)

John.C.Wesker

Ny medlem
Jag äger en Canon EOS 600D, och är kluven över vad för objektiv jag ska införskaffa.

Denna är då inte fullfomat, men jag har övervägt att införskaffa objektivet Canon EF 24-70mm f/2.8L USM, som jag då har fått uppfattningen av att den skulle kunna hantera både modell-fotografering samt klubb/rave/m.m-fotografering.
Skulle ni hålla med om detta?

Ska även nämna att min ekonomi inte är den bästa just nu, så jag letar efter något runt 10 000:- max, som kan hantera dessa två typer av fotografering, modell-och klubbfotografering. Jag lägger gärna tyngden mer på klubbar för tillfället dock.

Uppskattar alla tips.
 

control87th

Aktiv medlem
Frågan är om 2.8 duger på en cropkamera vid klubb/rave foto, är det ett alternativ att köra på flera fasta? Exempelvis 85/1.8 är billig och bra, tillsammans med 28/1.8 USM eller 28/2.8 IS USM kommer du under 10000...
 

John.C.Wesker

Ny medlem
Frågan är om 2.8 duger på en cropkamera vid klubb/rave foto, är det ett alternativ att köra på flera fasta? Exempelvis 85/1.8 är billig och bra, tillsammans med 28/1.8 USM eller 28/2.8 IS USM kommer du under 10000...
Fasta är ju egentligen att föredra om man ska ha väldigt bra bilder. Dock är många klubbar i väldigt små lokaler tycker jag, så jag föredrar att kunna justera med handen istället för att använda benen.
Men tanken är att i framtiden ska jag införskaffa fullformat, samt andra objektiv.

Jag bara tänker om det objektiv jag nämner skulle duga för tillfället?
 

larjo

Aktiv medlem
Jag tror också att 2,8 inte är tillräckligt ljusstarkt för en aps-c kamera.
När jag fotar konserter inomhus så ligger jag på bländare 1,8 och mellan 1/40 och en 1/125 på iso 3200. Misstänker det inte är ljusare där du fotar mingel på klubb. För porträttbilder funkar det bra om du inte vill ha det allra kortaste skärpedjupet.
/Lars
 

pechblande

Aktiv medlem
Sigma 18-35 1,8 kan inte vara ett alternativ? Då får du ett stegs extra ljusinsläpp och brännvidd som är mer anpassad till din kamera. Dessutom ryms då ett Canon EF 85 1,8 till porträtt/mode i rymligare lokaler i din budget.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sigma 18-35/1,8 är ljusstarkt, skarpt och med ett omfång som troligen passar bra på klubbar. Troligen lite kort för modellfoto, men med tanke på att det bara kostar runt 6500 kr kan du ha råd med ett 50/1,8 för modellporträtt. Eller ganska snabbt spara ihop till ett 85/1,8.
 

John.C.Wesker

Ny medlem
Ska kolla upp den sistnämnda objektivet då! Tack så mycket.
Andra får gärna komma med fler förslag om ni inte håller med föregående.
 
ANNONS