Annons

ON1 Raw. En intressant utmanare eller komplement till LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu är den på G.
ON1 RAW släpps i pre-release nu på onsdag den 23/11 för oss som förbeställt den. Den officiella versionen släpps sedan den 19/12.
Sedan kommer löpande ungefär en gång i månaden det släppas uppdateringar under 2017.
Vi som från början är med på denna resa kommer hela tiden vara med och påverka hur man skall prioritera och vad som bör läggas till eller förändras.
Den 19/12 kommer bland annat ha med stöd för Fuji komprimerad raw. Vilket blir en julklappp till oss som kör Fuji.
Givetvis hoppas jag på en raw-konvertering som är klart bättre än den som idag finns i LR. Mer på nivå med Iridient men vi får se vad det blir.


Varför är det då intressant att det släpps en ny raw-konnverterare för et händer ju stup i kvarten?

Jag skall försöka förklara varför och vida på några skillnader mot LR.

En del av oss som var med redan från första beta versionerna av Light Room tyckte det var ett nytt koncept med många nya intressanta idéer. Med tiden har LIR utvecklats och blivit fantastisk produkt som dominerar marknaden. Fast med tiden har den stelnat och också blivit tung. Själv börjar jag tycka den börjar närma sig sitt bäst före datum.

ON1 har precis som LR hade i sin start en mängd nya idéer. Ett annat sätt att jobba. Samt allt tyder på den är blixtsnabb.
Den har ingen databas som man skall importera till. Man lägger bilderna själv där man vill ha dem och sedan jobbar raw-konvereraren direkt mot dem.
All redigering är precis som vanligt icke förstörande. Man ändrar inget i själva bildfilen utan vad man gör lagras som instruktioner. Mycket likt LR.
Develop modulen har flera lokala verktyg för att mörka ner himlen, förstärka färger och liknande. precis som LR. Fast med verktyg är mer utvecklade åt PS hållet med masker och lager.
Den skall ta mycket mindre RAM-minne än vad LR gör. Förutom själva raw-konverteringen så finns det flera andra moduler.

Som Effects där man sätter sin personliga prägel på bilden efter man grovjusterat den i develop.

Endera gör man det genom presets som följer med, sådana man laddat ner från andra användare eller sådana man skapat själv. Det är ungefär som NIK Collections utvecklat från en T-Ford till dagens nivå. För att ta något ni kan associera med.

Vill man så använder man verktygen direkt och jobbar då mer som om man i PS.
Det finns också lager och masker precis som i PS. Så mycket av det man inte kan göra i LR men i PS finns här i samma program.

Det finns mycket mer att säga om denna spännande nya produkt och den är svår at beskriva kortfatat för någon som inte åtminstone kört ON1 10.5.

Nu under första året kommer inte jag göra mig av med LR utan snarare se ON1 raw som ett komplement.
LR kommer fortfarande vara min Asset manager. Den som håller reda på alla mina bilder och där jag kan söka efter dem.

Redan idag kör jag ON110.5 som en plug-in till LR för att sätta min egen personliga prägel eller göra ändringar som jag normalt hade behövt PS för men kan göra lättare i ON1.

Dessa lagrar jag sedan i LR som PSD, TIFF eller JPG.
Om man vill ha filerna redigerbara måste man lagra som i PS formatet. De har tyvärr blivit väldigt stora. på grund av att ON1 inte komprimerar sina PS filer.

Det kommer nu komprimeringvilket nu gör så de kommer krympa rejält.
Sedan tillkommer nu möjligheten att behålla raw-filen med allt man gjort lagt som instruktioner. Vilket är som LR gör kan man säga.

Vi får se hur man kommer hantera integrationen till och från LR /PS men de har lovat ett mycket smidigt arbetsflöd som de redan startat jobba på.

Så åtminstone jag tycker detta kommer bli en mycket spännande resa.
Det finns stora möjligheter att detta kan ge oss ett arbetsflöde och verktyg som är mycket bättre än något som finns idag.

Den här tråden är tänkt för er som också är med på den här resan från start eller hoppar på tåget i farten. Här skall vi kunna utbyta erfarenheter och diskutera.

PÅ onsdag smäller det.
 

forstheim

Aktiv medlem
Nu är den på G.
ON1 RAW släpps i pre-release nu på onsdag den 23/11 för oss som förbeställt den. Den officiella versionen släpps sedan den 19/12.
[/B]
Återkom gärna med dina intryck när du fått lite känsla för hur väl det fungerar!

Själv såg jag precis att jag hade fått en inbjudan till att delta i något Live Event om programmet som är planerat idag kl. 9 AM Pacific. Trodde det klockslaget redan hade varit, men det verkar vid en "översättning" som att det är klockan 18 ikväll. Om knappt två timmar alltså.

Edit: anmälde mig till eventet alldeles nyss. Ska bli intressant att se vad det ger. Det är ju dock ganska kul att höra hur de marknadsför det här nya revolutionerande programmet..t.ex. genom att trycka på att man slipper att importera filer till en katalog och att det skulle vara det första programmet som förenar RAW-framkallning, effekter, porträttverktyg och lagerhantering. Då har de inte hört talas om ACDSee Ultimate som också är ett program som förenar nämnda saker, samtidigt som man inte behöver importera filer till en katalog...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Återkom gärna med dina intryck när du fått lite känsla för hur väl det fungerar!

Själv såg jag precis att jag hade fått en inbjudan till att delta i något Live Event om programmet som är planerat idag kl. 9 AM Pacific. Trodde det klockslaget redan hade varit, men det verkar vid en "översättning" som att det är klockan 18 ikväll. Om knappt två timmar alltså.

Edit: anmälde mig till eventet alldeles nyss. Ska bli intressant att se vad det ger. Det är ju dock ganska kul att höra hur de marknadsför det här nya revolutionerande programmet..t.ex. genom att trycka på att man slipper att importera filer till en katalog och att det skulle vara det första programmet som förenar RAW-framkallning, effekter, porträttverktyg och lagerhantering. Då har de inte hört talas om ACDSee Ultimate som också är ett program som förenar nämnda saker, samtidigt som man inte behöver importera filer till en katalog...
Jag anmälde mig i morse men har ännu inte fått någon länk. Har du?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Japp, men den kom sent så jag missade några minuter i början. Har bara lyssnat med ett öra kan man säga då jag gjort lite andra grejer på nätet samtidigt.
Jag hittade det och lyssnar intresserat. DEt mesta låter mycket spännande.
Nu skall man ha i minnet att detta är början på något. Förmodligen kommer man missa en hel del i de första versionerna.
Det lovade just att den Fuji uppdatering som kommer ger väldigt bra resultat i demosaicingen.
DEt låter positivt för det gör inte light room.
 

forstheim

Aktiv medlem
Första sessionen verkar vara slut nu. Undrar om andra sessionen drar igång direkt här efter? Återstår att se. De nämnde i alla fall att man kommer att kunna se eventet vid ett senare tillfälle om man vill eftersom det har spelats in. Nu drar redigering av en bild igång - från ax till limpa så att säga..
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag var inte helt fokuserad på vad som gicks igenom om programmet då jag tyckte mycket de sa i början var väldigt bekant från ACDSee. Inget nytt under solen kändes det som. Vad tyckte du lät intressant av det dem gick igenom om programmet under eventet, Mats?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag var inte helt fokuserad på vad som gicks igenom om programmet då jag tyckte mycket de sa i början var väldigt bekant från ACDSee. Inget nytt under solen kändes det som. Vad tyckte du lät intressant av det dem gick igenom om programmet under eventet, Mats?
DEt jag tycker är intressant aär att slippa en databas på sikt. Trött på både Capture One och LR.
Eftersom jag har mycket bilder blir bara den runt 40 Gb som tar plats och måste säkerhetskopieras. Samtidigt måste man ha någon form av asset manemagent verktyg. som håller reda på alla bilder. Där har de egentligen inte visat något än. Annat än det går att söka på det mesta.
Snabbheten i verktygen är nog det som imponerar mest.
Sedan har jag redan ON1 10.5 och vet att resultatet och enkellheten där varit otroligt bra.
Så jag hoppas det blir ändå bättre i raw.
SEdan är et imponerande hur man kan hoppa fram och tillbaka blixtsnabbt mellan effects och develop.
FAst som vanligt det är förts man får testa själv som man verkligen kan bedöma hur det passar mig.
Fast jag tror faktiskt att detta är början på något riktigt bra.
FAst det är early days yet.
 

forstheim

Aktiv medlem
Håller med dig om att man själv måste testa programmet innan man kan dra helt riktiga slutsatser om det. Än så länge har jag dock inte direkt sett/hört något som har fått mina ögonbryn att höjas. Med ACDSee slipper man som du vet att importera bilder till en katalog, och precis som i ON1 RAW så hoppar man också lätt mellan effekter och verktygen i develop. Och Asset Management verktyg finns det som bekant i ACDSee. Än så länge har jag bara fått skrapa lite på ytan av ON1 RAW, så det är möjligt att det så småningom dyker upp intressanta saker som inte finns i ACDSee Pro/Ultimate. Återstår att se..
 

gunnargren

Aktiv medlem
Nu har jag inte jobbat i Camera Raw på flera år, utan jag jobbar bara i LR, men i Camera Raw är det väl inte heller någon databas? Vad är det som gör ON1 Raw så spännande? Är ingen kritik utan jag är genuint nyfiken då jag också har upplevt LR otroligt segt i mellan åt.

Hoppas det här inte är allt för OT,
Jag spelar online-spel ibland och märkte att jag hade otroligt dålig FPS, men det försvann efter jag disablade (svengelska) Xbox DVR i Windows 10. Tycker mig också märka att LR går mycket snabbare nu, men har inte hunnit testa för att helt säga säkert att det är det här som gjorde LR segt. Men kan vara värt att testa.

https://www.youtube.com/watch?v=sU6DFUgBE4g
 

alfin

Aktiv medlem
Nu har jag inte jobbat i Camera Raw på flera år, utan jag jobbar bara i LR, men i Camera Raw är det väl inte heller någon databas? Vad är det som gör ON1 Raw så spännande?
Camera Raw jobbar tillsammans med Bridge och det är en vanlig filebrowser utan databas. Ett utmärkt alternativ till LR, förutom en del LR-specifika funktioner som inte finns i Bridge.

Det spännande med ON1 är väl om de lyckas göra ett nästan fullgott alternativ till Photoshop, dvs att de har tillräckligt bra lagerhantering som gör att man kan skippa PS helt. Sedan som Mats säger, ytterligare en råkonverterare som hanterar Fujifiler bättre än LR/ACR skulle inte skada.
 

joakim d

Aktiv medlem
Har inte XMP någon form av identifikation som talar om vilket program som har skapat filen?
Ja, de har de för både Photoshop och Camera Raw (jag tror Lightroom kör samma) och denna identifikation ligger alltså inuti filen och har inget med namnet på filen att göra. ON1 kan lägga till sina egna fält om ed vill med en egen identifikation.
 
ANNONS