Annons

Leica M10

Produkter
(logga in för att koppla)

MisterMustard

Aktiv medlem
Det har ryktats om en ny M-kamera ett tag, nu har det läckt bilder på den.

Stor nyhet tycks vara vad som förmodas vara iso-reglage till vänster om sökaren. Wifi tycks kunna finnas också. Annars inte mycket som faktiskt är bekräftat men det ska bli intressant att se vad det bli. Ju tunnare desto mer välkommet men det är klart att det finns begränsat med utrymme för att bibehålla registeravståndet.

Få se om det här är nästa kamera att skaffa (sisådär 2025 när de borde börja bli överkomliga i pris).

http://leicarumors.com/2016/11/11/this-is-the-leica-m10-camera.aspx/
 

Bilagor

MisterMustard

Aktiv medlem
Idag ska den lanseras, men bilder och spec finns redan ute. Äntligen en digital M som inte är så tjock.

http://leicarumors.com/2017/01/18/leica-m10-press-photos-and-official-specifications-leaked-in-japan.aspx/#more-44222

  • 24 Megapixel full size CMOS sensor specially developed for M 10
  • It can be set within ISO sensitivity range of ISO 100 ~ 50,000
  • 2 GB internal memory
  • High-speed continuous shooting of up to 5 frames per second
  • In addition to raising the field of vision by 30%, raising the finder magnification to 0.73, the eye relief also expanded 50% widely
  • Built-in Wi-Fi function
  • Size: 139 × 80 × 38.5 mm
  • Weight: 660 g (including battery)
  • Color: Black Chrome, Silver Chrome
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Ungefär 15% dyrare än föregångaren. Det är väl någotsånär i linje med prisökningen på de flesta nya kameror den senaste tiden?
T.o.m. mindre än en del extrema fall, tror jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Den är här nu!

Nu har den presenterats, och priset tycks bli ungefär samma som föregångarens.
 

afe

Aktiv medlem
3 mm högre, 1 mm bredare och 0,5 mm tjockare än en Leica M6 - det borde t.o.m. göra Bengan nöjd :)
 

PMD

Aktiv medlem
Sökarramarna belyses numera av LED-belysning. Klart bättre än ett litet "fönster" som tar in ljus från omgivningen för att åstadkomma samma sak.

Ingen USB, men inbyggd WiFi.

Det finns fortfarande en "Visoflex"-EVF att köpa till, men den ser inte riktigt ut som den gamla, så jag kan nog inte använda min Olympus-motsvarighet på den nya Leican. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Bästa digitala M-kameran hittills, som det verkar, men knappast prisvärd. :) (Som vanligt med Leica).

Man kanske borde köpa en trisslott?
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Jag blir ju sugen på att sälja alla mina Leica-hus till underpris och ta ett mindre lån för att byta till denna istället! Dags att byta bort M9an snart oavsett... ;)
 

matlep

Aktiv medlem
Verkar bra tycker jag, även om uppstartstiden är rätt seg (1,5 sekund) - klart bättre än tidigare digitala M ändå (men sämre än min Fuji).
Uppstartstiden verkar vara samma som på M240. M9 var mycket snabbare (tror den ligger på 0,5sek.) så det stämmer inte att det var så på alla tidigare digitala M.
 

matlep

Aktiv medlem
Bästa digitala M-kameran hittills, som det verkar, men knappast prisvärd. :) (Som vanligt med Leica).
Prisvärt är i mitt tycke väldigt subjektivt och högst personligt. Det finns ju ingen vedertagen universell sanning om vad som är prisvärt.

Speciellt som det inte finns en enda riktigt konkurrent till Leica M. Det finns en massa liknande kameror som kostar en bråkdel, men mig veterligen finns det ingen annan digital mätsökarkamera att jämföra med.

Jag tycker själv att den är för dyr. Den borde max kosta som M9 gjorde vid introduktionen. Men det är rent önsketänkande.
 

afe

Aktiv medlem
Uppstartstiden verkar vara samma som på M240. M9 var mycket snabbare (tror den ligger på 0,5sek.) så det stämmer inte att det var så på alla tidigare digitala M.
Aha - jag bara utgick från vad jag läste på DPR. Märkligt att det blev segare på en nyare kamera.
 

alf109

Aktiv medlem
Aha - jag bara utgick från vad jag läste på DPR. Märkligt att det blev segare på en nyare kamera.
Orkar inte läsa hela DPR, skummade men hittade inte detta.
Men en fråga: Vad menar man med uppstartstid?
Om det handlar om hur lång tid det tar från att man sätter på strömmen tills dess att det går att ta en bild är det ju helt ointressant, strömmen sätter man ju på när man går ut?
Handlar det om att väcka kameran från något viloläge som man måste använda sig av för att inte batteriet skall dras ur på nolltid, som på de flesta spegellösa kameror, är det ju relevant?
Men om den fungerar som en dslr när det gäller den biten vilket den borde kunna göra eftersom sensorn inte är inblandad vare sig ljusmätning eller fokusering (om jag inte missat något) så borde man ju ställa sig frågan varför den inte gör det?

Så min fråga är egentligen, hur är uppstartstiden i detta fall relevant för mitt vardagliga fotograferande? Mina dslr kan jag ju ha igång flera dagar utan att batteriet tar slut. Mina spegellösa håller i bästa fall ett par timmar om jag inte använder ett viloläge där just uppstartstiden från detta blir relevant?

Utveckla gärna.
 

matlep

Aktiv medlem
Orkar inte läsa hela DPR, skummade men hittade inte detta.
Men en fråga: Vad menar man med uppstartstid?
Om det handlar om hur lång tid det tar från att man sätter på strömmen tills dess att det går att ta en bild är det ju helt ointressant, strömmen sätter man ju på när man går ut?
Handlar det om att väcka kameran från något viloläge som man måste använda sig av för att inte batteriet skall dras ur på nolltid, som på de flesta spegellösa kameror, är det ju relevant?
Men om den fungerar som en dslr när det gäller den biten vilket den borde kunna göra eftersom sensorn inte är inblandad vare sig ljusmätning eller fokusering (om jag inte missat något) så borde man ju ställa sig frågan varför den inte gör det?

Så min fråga är egentligen, hur är uppstartstiden i detta fall relevant för mitt vardagliga fotograferande? Mina dslr kan jag ju ha igång flera dagar utan att batteriet tar slut. Mina spegellösa håller i bästa fall ett par timmar om jag inte använder ett viloläge där just uppstartstiden från detta blir relevant?

Utveckla gärna.
Det handlar både om när du slår på kameran och den tid det tar tills du kan ta en bild, samt när du väcker kameran från viloläget. Tiden är ungefär densamma vid båda manövrerna.

Med Leica M9 var den tiden väldigt kort. Ungefär som på en DSLR. Men med Leica M 240 förlängdes den tiden väldigt drastiskt. Jag har som kortast klockat den till ca 1,5 sekunder med ett nyformaterat snabbt minneskort av "rätt" sort och som längst till 5 sekunder med ett minneskort av fel sort. Man lär sig att hantera detta när man använder kameran. Men ibland när det är bråttom kan man bli ordentligt frustrerad. Det beror ju också lite på exakt hur man plåtar.

Som du skriver, om man inte aktiverar viloläget tar batteriet slut efter någon eller några timmar. Vad det beror på att tiden är så lång på M240 vet jag inte. Jag misstänker dock att det har att göra med hur Leica har implementerat Live Wiev i de nya kamerorna. Dock så har M262 som inte har Live Wiev samma sega uppstartstid. Så det kanske beror på hur kameran är konstruerad?

Det som kan vara bekymmersamt är om Leica har specificerat tiden till 1,5 sekunder på Leica M10. På M240 hade dom specificerat den till 1 sekund i deras tekniska papper. Då kanske uppstartstiden vid verklig användning är ännu längre än på M240. Skall testa M10 idag. Återkommer om det går att dra några slutsatser.
 

alf109

Aktiv medlem
Man måste alltså låta kameran gå i viloläge för att batteriet inte skall dras ur för snabbt?
Tycker att detta är lite konstigt och undrar vad det beror på, en av anledningarna till att jag själv inte kommit överens med till exempel spegellösa kameror är just detta, vill inte behöva släpa med en massa batterier bara för att jag knallar på stan några timmar. För mig måste kameran vara "skjutklar" hela tiden för att fungera, det man ser och vill fånga hinner ofta försvinna om kameran behöver uppstartstid.
 

afe

Aktiv medlem
M10 (och andra digitala Leica) är ju i allra högsta grad spegelfria kameror, om än inte så kompakta som vissa andra. De drar mycket ström per default, om man inte stänger av displayen (eller har den Leica som helt saknar display). På min X-Pro 2 är uppstarttiden så kort att jag alltid stänger av den när jag fotograferat klart, och sätter på den i samband med att jag lyfter den till ögonhöjd - det går inte på alla kameror tyvärr.

Att komma upp i samma standbytid som DSLR på en spegelfri är inte möjligt med dagens teknik.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
ANNONS