Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera bilder som ligger på en 5400RPM disk?

Produkter
(logga in för att koppla)

BobDylan

Aktiv medlem
Hej! Ska köpa ny hårddisk för lagring, och vill helst ha en 5400 RPM pga livslängd, ljudnivå osv. Lightroom ligger på en SSD men bilderna på en mekanisk hårddisk. Märks det någon skillnad i hastighet i Lightroom/Photoshop om bilderna ligger på en 5400/7200 eller en SSD?
 

Ventures

Aktiv medlem
Tror inte det. Jag har bara "gröna" diskar och när de väl är uppe och snurrar ( de tar en liten stund från sovläge) så märker man ingen skillnad. Dessutom utgår jag från att bilden ligger i ett "cache-minne" när den bearbetas samt att originalbilden inte ändras alls (lightroom) vid redigering, dvs den mekaniska disken är inte så inblandad.
 

BobDylan

Aktiv medlem
Tror inte det. Jag har bara "gröna" diskar och när de väl är uppe och snurrar ( de tar en liten stund från sovläge) så märker man ingen skillnad. Dessutom utgår jag från att bilden ligger i ett "cache-minne" när den bearbetas samt att originalbilden inte ändras alls (lightroom) vid redigering, dvs den mekaniska disken är inte så inblandad.
Tack det låter rimligt :) Kör nog på en WD Blue low power då!
 

afe

Aktiv medlem
Det kan märkas, just för att bilderna först ska lagras i cacheminne (som lämpligen är på SSD). I praktiken och för hobbyfotografer som inte hanterar tusentals bilder dagligen fungerar det dock utmärkt.
 

iSolen.se

Guest
Hej! Ska köpa ny hårddisk för lagring, och vill helst ha en 5400 RPM pga livslängd, ljudnivå osv. Lightroom ligger på en SSD men bilderna på en mekanisk hårddisk. Märks det någon skillnad i hastighet i Lightroom/Photoshop om bilderna ligger på en 5400/7200 eller en SSD?
Stirra dig inte blind på RPM, antalet skivor är lika viktigt, det finns 5400RPM som är snabbare än 7200.

Jag köpte en 5400 WD Red i helgen, Red betyder att de orkar och håller för att köra hela tiden vilket passar för en NAS eller den datadisken som du dagligen jobbar emot. Green är bättre om du bara ska göra backupper mot.

Tänk efter, hur jobbar du? Blue.. gissar jag.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/232529-wd_intern_harddisk_blue_4tb
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/181787-wd_intern_harddisk_red_4tb_sata_iii

Nästan samma pris.


Men jämför du med SSD...enorm skillnad.

Slutligen...alla diskar pajar så småningom. Ha ett backupsystem oavsett vad du köper.
 
ANNONS