Annons

Ej förstörande formatändring eller nåt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Undrar om det finns något annat format som jag kan sparar mina RAW-filer i men som inte tar bort eller förstör någon information. Jag har hört talas om nåt som heter DNG men har inte koll på detta. Finns det fler format, vilket skall jag använda?

Det jag har tänkt göra är att ta in RAW-filen i LR och där om möjligt spara om filen till något annat format, alltså inte JPG. Sen skall jag öppna filen i DXO Optics Pro och jobba med den där eftersom det programmet ännu inte kan öppna RAW-filerna från 5D 4.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
DNG är också RAW, så det är same, same but different.
Annars är du nog hänvisad till okomprimerad TIFF.

Kommer jag ihåg rätt så är även DNG baserad på tiff.
 

adl

Aktiv medlem
Har du provat skicka filen till DXO från Lightroom?
Kolla om DXO finns under Arkiv -> Plug-in tillbehör.

Eventuellt skickar bara Lightroom raw-filen till DXO och då funkar förstås inte den varianten.

Annars kommer det funka bra att exportera till DNG från Lightroom och sen öppna i DXO.
Det går väl sen att exportera tillbaka bilden till Lightroom från DXO om du vill använda Lightroom som katalog.

Vill du slippa använda Lightroom finns Adobe DNG Converter som kan batchkonvertera till DNG.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har du provat skicka filen till DXO från Lightroom?
Kolla om DXO finns under Arkiv -> Plug-in tillbehör.

Eventuellt skickar bara Lightroom raw-filen till DXO och då funkar förstås inte den varianten.

Annars kommer det funka bra att exportera till DNG från Lightroom och sen öppna i DXO.
Det går väl sen att exportera tillbaka bilden till Lightroom från DXO om du vill använda Lightroom som katalog.

Vill du slippa använda Lightroom finns Adobe DNG Converter som kan batchkonvertera till DNG.
jepp DXO ligger som plugg in och det funkar bra att skicka RAW filen direkt från Lr så att den öppnas i DXO men tyvärr ser det då likadant ut som när jag försöker importera en RAW-fil i DXO, dvs den kan inte öppna den (förhandsvisa miniatyr men inte öppna)

provade att exportera RAW filen från Lr som TIFF fil som jag sen öppnade med DXO och det gick fint, fast den blev ju 180 MB stor så kanske inget man gör med varje bild. Kunde sen exportera den direkt från DXO till Lr fast där lyckades jag inte hitta den så jag gick en omväg och exporterade till skrivbordet för att sen öppna den i DXO bearbetade TIFF filen.

Nu såg jag på DXO hemsida att i november "nån gång" kommer de att ha stöd för RAF-filer från 5D 4 så fram tills dess får jag göra på detta sätt, lite krångligt men det går ju. Har precis skaffat DXO för att jag hört att det är så grymt bra på brushantering, skall bli spännande att se om det gör någon skillnad!? :)
 

adl

Aktiv medlem
Ytterligare ett alternativ är att konvertera till DNG när du importerar till Lightroom, då borde det gå att skicka filen från LR till DXO.

Hur som helst skulle jag köra på DNG-spåret istf TIFF.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
DxO kan hantera DNG-filer: https://support.dxo.com/hc/en-us/articles/206056317-What-DNG-files-are-supported-by-DxO-OpticsPro-as-input-

DNG är inte baserat på TIFF utan är ett råformat precis som NEF, RAF och annat.

"DxO OpticsPro 10 supports DNG format files as long as they have been generated by Adobe Lightroom, or Adobe DNG Converter, and as long as the original RAW format is also supported in the program"

Eftersom DxO ännu inte supportar RAW-filer från 5D 4 så supportar den heller inte DNG. Så tolkar jag det som står i ovanstående stycke på den sidan du länkade till. Tack för det förresten. Och det är även så programmet uppför sig för mig när jag exporterar en RAW-fil till DNG i Lr. DxO kan inte läsa den, synd för DNG filen var ju ungefär lika stor som RAW filen "bara" runt 40 MB. TIFFen blev ju på 180 MB !

Nåja det är väl bara några veckor kvar tills DxO löst detta. :)
 

adl

Aktiv medlem
jepp DXO ligger som plugg in och det funkar bra att skicka RAW filen direkt från Lr så att den öppnas i DXO men tyvärr ser det då likadant ut som när jag försöker importera en RAW-fil i DXO, dvs den kan inte öppna den (förhandsvisa miniatyr men inte öppna)
Bara för att förtydliga för mig, du har alltså även provat att exportera ut från LR till dng och sen provat öppna den filen i DXO? Alltså INTE använda pluginet i LR.

Jo, jag läste vad som stod på DXO-länken men en DNG från Lightroom borde vara en DNG från Lightroom oavsett vad den var före tycker jag.

En fråga för att stilla min nyfikenhet, inte för att uttryka misstro... :)
 

afe

Aktiv medlem
"DxO OpticsPro 10 supports DNG format files as long as they have been generated by Adobe Lightroom, or Adobe DNG Converter, and as long as the original RAW format is also supported in the program"

Eftersom DxO ännu inte supportar RAW-filer från 5D 4 så supportar den heller inte DNG. Så tolkar jag det som står i ovanstående stycke på den sidan du länkade till. Tack för det förresten. Och det är även så programmet uppför sig för mig när jag exporterar en RAW-fil till DNG i Lr. DxO kan inte läsa den, synd för DNG filen var ju ungefär lika stor som RAW filen "bara" runt 40 MB. TIFFen blev ju på 180 MB !

Nåja det är väl bara några veckor kvar tills DxO löst detta. :)
Jahaja - då var ju det stödet för DNG inte mycket att hänga i granen ...
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Bara för att förtydliga för mig, du har alltså även provat att exportera ut från LR till dng och sen provat öppna den filen i DXO? Alltså INTE använda pluginet i LR.

Jo, jag läste vad som stod på DXO-länken men en DNG från Lightroom borde vara en DNG från Lightroom oavsett vad den var före tycker jag.

En fråga för att stilla min nyfikenhet, inte för att uttryka misstro... :)

Har nu öppnar RAW filen i LR
Exporterat som DNG till en mapp på skrivbordet
Försökt att öppna DNG-filen i DxO vilket den alltså inte vill
Inte gått via plug in eller så
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Då är DNG-stödet i DxO alltså tämligen värdelöst, eftersom det kräver att programmet ändå stöder originalformatet. Så är det inte med Adobes program.
 

adl

Aktiv medlem
Tack, Ola!
Nyfikenheten stillad, om än, i likhet med afe, en "smula" besviken på DXO:s DNG-implementation...
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Då är DNG-stödet i DxO alltså tämligen värdelöst, eftersom det kräver att programmet ändå stöder originalformatet. Så är det inte med Adobes program.
öhh ja kan man säga, å andra sidan är det ju ett övergående men återkommande problem


av de program jag använder var Adobe (Lr o Bridge) först ut med att ta emot RAW filerna från 5D 4, sen kom Capture One, vet ej exakt när det kom för jag använder bara C1 till tetherphoto och det är inte varje dag

Apples program Bilder kan ännu inte ta emot de nya RAW-filerna och uppenbarligen inte heller DxO
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Nähä? I så fall ljuger Adobe själva i sin egentillverkade standard....

http://wwwimages.adobe.com/content/dam/Adobe/en/products/photoshop/pdfs/dng_spec_1.4.0.0.pdf

Chapter 3, “Restrictions and Extensions to Existing TIFF Tags” describes tag differences
between DNG and the TIFF 6.0 format on which DNG is based.


ha ha vad roligt och hjälp så nördigt 100 sidor som filformat, underbart! :)

Får se om jag orkar ta mig igenom den eller bara plockar godbitarna. :)
 

afe

Aktiv medlem
Nähä? I så fall ljuger Adobe själva i sin egentillverkade standard....

http://wwwimages.adobe.com/content/dam/Adobe/en/products/photoshop/pdfs/dng_spec_1.4.0.0.pdf

Chapter 3, “Restrictions and Extensions to Existing TIFF Tags” describes tag differences
between DNG and the TIFF 6.0 format on which DNG is based.
Jag har inte läst den, men TIFF är ett containerformat som egentligen kan innehålla nästan vad som helst. Det är något helt annat än DNG - läs på!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
ha ha vad roligt och hjälp så nördigt 100 sidor som filformat, underbart! :)

Får se om jag orkar ta mig igenom den eller bara plockar godbitarna. :)
Åh
Det finns fler....
Vänta bara tills du behöver läsa på skillnaderna mellan PDF/a-1b som bygger på 1.4 mot 2b som bygger på 1.7....

Roligt att det glädjer någon....
 
ANNONS