Annons

Vilket teleobjektiv till canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jossejossan

Aktiv medlem
Har länge velat ha ett teleobjektiv men har svårt att veta vilket jag ska välja.
Min syster har Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD vilket jag tycker levererar fina bilder, det är lätt (har ganska svaga handleder), och bra pris.

Men det hade varit kul med något annat då vi ofta fotar tillsammans så jag funderar lite på
Canon 70-200 4 L .
Är dock rädd att jag ångrar mig då det inte är någon IS.

Vad hade ni valt i prisklass runt 5000 kr. Kan även tänka mig att spara ett tag till och lägga mer om det rätta objektivet finns inom räckhåll.
Det får inte vara för tungt bara då jag har värk i handlederna.

Jag har en canon eos 5d och en canon eos 7d.
 

Paulo

Aktiv medlem
Hej . Canons 70 - 200 IS är ett riktigt bra objektiv. Brukar finnas begagnade med 6 månaders garanti på Scandinavianphoto/begagnat. Priserna brukar ligga runt 7000 - 8500 beroende på skick.
Vänligen / Paulo
 

control87th

Aktiv medlem
Många väljer Canon som kamerasystem just för deras bra telezoomar.... personligen skulle jag föredragit en begagnad med IS framför en ny utan.

(beroende på vad du fotar så finns det fler än 70-200 som kan vara av intresse: 70-300 4-5.6L, gamla 100-400 L borde väl gå att få tag på rätt billigt nu när den nya kommit)
 

hne

Aktiv medlem
Vad tänker du fota?

200/2.8L II är fantastiskt skarp, snabbfokuserande, lätt och smidig för (begagnat)priset. Ett fast tele kräver dock att man har möjlighet att backa tillräckligt när man hamnar för nära det man vill fota. Svårt med lekande barn. Betydligt lättare med djur i bur på zoo.
 

Jossejossan

Aktiv medlem
Tack snälla för era svar! Ska främst fota porträtt. Har ett fast 30 mm samt ett 18-55.
Känner dock att jag vill kunna vara ännu längre ifrån.
Ska kolla efter ett begagnat med IS.
 

ralex911

Aktiv medlem
Jag har både EF 70-200mm med och utan IS, fantastiska objektiv båda två. Jag köpte först ett utan och skaffade efter ett drygt år ett med IS. Visst är IS varianten mer allsidig men jag hade ärligt talat hoppats på större skillnad (upplever att bildstabiliseringen klarar ca 2-2,5 steg).
Problemet som jag upplever med 70-200 är att ISO lätt går upp mot 640 eller över det för att undvika skakningsoskärpa. På min 7D så kommer bruset ganska snart om ljuset är svagt. Blir mao lätt en balansgång mellan brus och skakningsoskärpa. Om du primärt ska fota porträtt så rekommenderar jag definitivt IS varianten. För sport så funkar det vanliga nästan lika bra.

Har tänkt annonsera ut det utan IS men det har inte blivit av ännu (skulle behålla till jag var trygg med att det nya funkade bra). Bor i Åsa (norra Halland). Du får gärna komma förbi och prova dem båda under några timmar.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Tack snälla för era svar! Ska främst fota porträtt. Har ett fast 30 mm samt ett 18-55.
Känner dock att jag vill kunna vara ännu längre ifrån.
Ska kolla efter ett begagnat med IS.
För porträtt skulle jag nog hellre välja ett ljusstarkt med möjlighet till kortare skärpedjup framför IS, om man inte kan få båda.

Ett av de mest populära porträttobjektiven är Canon 135mm 2.0 L.
Ett annat alternativ är Canon 100mm 2.8L IS Macro. Lite kortare och lite ljussvagare, men man får IS och dessutom möjlighet till 1:1 macro.
 

Jossejossan

Aktiv medlem
Jag har både EF 70-200mm med och utan IS, fantastiska objektiv båda två. Jag köpte först ett utan och skaffade efter ett drygt år ett med IS. Visst är IS varianten mer allsidig men jag hade ärligt talat hoppats på större skillnad (upplever att bildstabiliseringen klarar ca 2-2,5 steg).
Problemet som jag upplever med 70-200 är att ISO lätt går upp mot 640 eller över det för att undvika skakningsoskärpa. På min 7D så kommer bruset ganska snart om ljuset är svagt. Blir mao lätt en balansgång mellan brus och skakningsoskärpa. Om du primärt ska fota porträtt så rekommenderar jag definitivt IS varianten. För sport så funkar det vanliga nästan lika bra.

Har tänkt annonsera ut det utan IS men det har inte blivit av ännu (skulle behålla till jag var trygg med att det nya funkade bra). Bor i Åsa (norra Halland). Du får gärna komma förbi och prova dem båda under några timmar.
Tack snälla för ditt utförliga svar! Så snällt. Så himla snällt att jag skulle kunna få prova. Hör absolut av mig när tillfälle ges. Kul att även du har en 7d. Jag har aldrig blivit vän med min.
Köpte den 2013 och har haft inne den för service då Jag upplever att stor del av bilderna blir suddiga. Inget fel på den säger dem. Kanske är jag som inte kan hantera. Köpte en begagnad 5d (den gamla varianten ) och är så mycket nöjdare med den.

Kanske du skulle kunna titta på den och se hur du upplever den. ☺
 

Jossejossan

Aktiv medlem
För porträtt skulle jag nog hellre välja ett ljusstarkt med möjlighet till kortare skärpedjup framför IS, om man inte kan få båda.

Ett av de mest populära porträttobjektiven är Canon 135mm 2.0 L.
Ett annat alternativ är Canon 100mm 2.8L IS Macro. Lite kortare och lite ljussvagare, men man får IS och dessutom möjlighet till 1:1 macro.
Mycket intressanta alternativ!
Skulle absolut kunna fungera med någon av dessa.
Får kolla närmare på dem.
 

hne

Aktiv medlem
85/1.8 är annars ett riktigt trevligt alternativ för porträttfoto. Billigare än allt annat som nämnts här också.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Med tanke på att objektivet inte skall vara för tungt så är 70-200/2,8 inget bra alternativ

70-200/4,0 är då betydligt lämpligare


Jag tycker också att du skall fundera på om kanske 24-105/4,0 kan vara av intresse.

För fullformat, alltså din 5D tänker jag så här:
Brännvidd runt 50 mm tycker jag är bra för porträtt i helfigur eller drygt 1/2 figur
Brännvidd runt 85-100 mm tycker jag passar bra för porträtt i 1/2-1/4 figur så med 24-105/4,0 blir du väldigt flexibel. Beg kan du få det inom din budget på 5.000 kr och det är inte så tungt.

Annars har Canon två fina porträttgluggar 85/1,8 samt 100/2,0 som både två är väldigt små men bra och även prisvärda, runt 3.000 kr brukar de kosta begagnade.
 

Jossejossan

Aktiv medlem
Tack! Ytterligare mycket bra tips!
Förstår att jag kanske borde satsa på något sådant gällande porträtt.
Har tidigare tittat på 85 mm som verkade lovande då.

Med tanke på att objektivet inte skall vara för tungt så är 70-200/2,8 inget bra alternativ

70-200/4,0 är då betydligt lämpligare


Jag tycker också att du skall fundera på om kanske 24-105/4,0 kan vara av intresse.

För fullformat, alltså din 5D tänker jag så här:
Brännvidd runt 50 mm tycker jag är bra för porträtt i helfigur eller drygt 1/2 figur
Brännvidd runt 85-100 mm tycker jag passar bra för porträtt i 1/2-1/4 figur så med 24-105/4,0 blir du väldigt flexibel. Beg kan du få det inom din budget på 5.000 kr och det är inte så tungt.

Annars har Canon två fina porträttgluggar 85/1,8 samt 100/2,0 som både två är väldigt små men bra och även prisvärda, runt 3.000 kr brukar de kosta begagnade.
 

Jossejossan

Aktiv medlem
Jag har dock möjlighet att köpa ett canon 70-200 4L is för 6500 kr i fint skick.
Nu förstår jag att det kanske inte är det ultimata porträttobjektivet men det lockar rejält pga det bra priset. Fast då har jag inte möjlighet att köpa någon av de övriga porträttgluggarna nu.
Hur hade ni gjort? Visst är det ett väldigt bra pris?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jag har dock möjlighet att köpa ett canon 70-200 4L is för 6500 kr i fint skick.
Nu förstår jag att det kanske inte är det ultimata porträttobjektivet men det lockar rejält pga det bra priset. Fast då har jag inte möjlighet att köpa någon av de övriga porträttgluggarna nu.
Hur hade ni gjort? Visst är det ett väldigt bra pris?
nytt kostar det ca 12.000 kr så då får du själv avgöra om 6.500 kr är ett bra pris, jag skulle oxå tycka det och det är omvittnat bra objektiv

just brännvidden 70-200 mm tycker jag är väldigt användbar till mycket, i 70 mm läget har du bara en svag tele effekt vilket betyder att du kan vara lite närmare dina motiv och i 200 mm läget kan du stå längre bort och ändå komma nära + att du frilägger bakgrunden på ett fint sätt om du använder bländare 4

om du har möjlighet, sätt detta objektiv på din kamera och känn på hur det känns att hålla i med tanke på att du inte vill ha för tunga grejer, det är fortfarande en relativt tung kombination med ett 70-200/4,0 på ett 5D hus

för att verkligen förvilla dej så kanske du oxå skall fundera på systembyte till ett mindre o lättare system?
 

ralex911

Aktiv medlem
Jag hade köpt det 70-200mm du nämner. Det är ett väldigt mångsidigt universalobjektiv som jag använder mycket till bla barnens sportaktiviteter. Jag tycker det funkar hyfsat till porträtt även på min APS-C sensor men lite svårt att få bra bakgrundsoskärpa på kortare brännvidder. Detta borde bli klart bättre på din fullformat 5D. Om du ångrar dig så kan du sälja för ungefär samma pengar du betalade. Kolla dock att allt fungerar korrekt, det är dyrt att laga trasiga objektiv.

Om du känner att det inte fungerar så bra som du önskar för porträtt men ändå vill ha det kvar så köp ett begagnat EF 50/1,8 för ca 500kr. Monterat på din 7D så motsvarar det ett 80/2,5 på din 5D mao väldigt nära ett 85/1,8. Blev mycket siffror nu men tror du hänger med. I svagare ljusförhållanden saknar jag bildstabilisering på min 50/1,8 men blir lika glad varje gång bildresultatet är klart.
 
ANNONS