Annons

Canon Pixma pro 10s, kostnad/utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som kan dela med sig av vad denna skrivare kostar per utskrift i lite olika format? Säg A4, A3 och 10x15. Förstår givetvis att det beror på papper och vilka färger man använder mest men vad blir bläckåtgången (på ett ungefär) över tid i pengar?

Har såklart tittat på diverse specifikationer men de visar bara antal utskrifter per enskild färg och jag känner att det blir svårt att räkna ut ett snitt på det. Hittar inga specifikationer på användning över tiden.

Är ute efter ett underlag för framtida prissättning.
 

tonne

Medlem
Jag är intresserad även jag då jag funderat på att köpa en men vill ha en klarare bild av vad utskrifterna kostar mig.
 

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Kan berätta hur jag har gjort nu. Jag skickar allt till labb. Det går både fort och är billigare än att ha en egen skrivare. De maskiner labbet har är så mycket effektivare än det man kan ha hemma. Med rätt labb kan du även skicka beställningar direkt hem till kund om du jobbar så. Då slipper du även grejja med paketering, porto osv.
 

tonne

Medlem
Jag köpte en som kom tidigare i veckan. Har bara hunnit installera och skriva ut två 10x15 test men kvaliteten var grymt bra. Jag är supernöjd.
 

Mortis

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som kan dela med sig av vad denna skrivare kostar per utskrift i lite olika format? Säg A4, A3 och 10x15. Förstår givetvis att det beror på papper och vilka färger man använder mest men vad blir bläckåtgången (på ett ungefär) över tid i pengar?

Har såklart tittat på diverse specifikationer men de visar bara antal utskrifter per enskild färg och jag känner att det blir svårt att räkna ut ett snitt på det. Hittar inga specifikationer på användning över tiden.

Är ute efter ett underlag för framtida prissättning.
Har kört pro 10s i ungefär ett år (fantastisk skrivare), och grovt räknat hamnar man på ungefär 35 kronor för ett A4, alltså ca 6 öre per kvadratcentimeter. Beror givetvis på vad man skriver ut. Fördelen om du använder bra papper är att du får en print med riktigt bra livslängd jämfört med vanlig fotokopia.

A3 ca 75 kronor, 10x15 ca 9 kronor.

Sen tillkommer ju pappret.

Mvh
Thomas
http://www.365klick.com/
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Har kört pro 10s i ungefär ett år (fantastisk skrivare), och grovt räknat hamnar man på ungefär 35 kronor för ett A4, alltså ca 6 öre per kvadratcentimeter. Beror givetvis på vad man skriver ut. Fördelen om du använder bra papper är att du får en print med riktigt bra livslängd jämfört med vanlig fotokopia.

A3 ca 75 kronor, 10x15 ca 9 kronor.

Sen tillkommer ju pappret.

Mvh
Thomas
http://www.365klick.com/
Har du verkligen räknat rätt? 75 kr bläckåtgång för en A3?

Min Epson förbrukar runt 0,2 ml/dm2 i snitt och det ger för en A3 ca 15-18 kr/A3 i bläckkostnad beroende på marginaler.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har du verkligen räknat rätt? 75 kr bläckåtgång för en A3?

Min Epson förbrukar runt 0,2 ml/dm2 i snitt och det ger för en A3 ca 15-18 kr/A3 i bläckkostnad beroende på marginaler.
Fast du kör Epson 3880 eller hur? För skrivare med små patroner blir kostnaden mycket högre.
Har för mig att Canon Pixma 10 har ganska små.
Att skriva ut själv är nog ingen besparing men väldigt kul och ger när man fått allt att stämma den bästa kvalitén.
Varken Crimson eller annan klår det. Jag köper också böcker och annat från Crimson men när det gäller kvalité är de inte i närheten av min egen Epson 3880.
Så som vanligt. Vill man ha det bästa så kanske det kostar lite mer.
 

Mortis

Aktiv medlem
Har du verkligen räknat rätt? 75 kr bläckåtgång för en A3?

Min Epson förbrukar runt 0,2 ml/dm2 i snitt och det ger för en A3 ca 15-18 kr/A3 i bläckkostnad beroende på marginaler.
Det är grovt räknat, svårt att avgöra hur mycket bläck som är kvar i patronerna så det är inte omöjligt att detta kan vara i överkant. Man hade ju gärna velat ha så man kunde se exakt bläckåtgång, det måste man gå upp i storlek på skrivare för att få med canon, och då blir ju bläcket billigare per ml också. Synd att säga att den är billig att skriva ut på, men det blir riktigt bra.


Hittade faktiskt den här sidan där redriver varit riktigti seriösa i sina beräkningar på kostnad:
http://www.redrivercatalog.com/cost-of-inkjet-printing-canon-pro-10.html

Ligger ju rejält under mina egna, jag hoppas redriver har rätt.




Mvh
Thomas
http://www.365klick.com/
 
ANNONS