Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5Dsr och Phottix Odin ver.1

Produkter
(logga in för att koppla)

sundis73

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte kolla om någon annan råkat ut för samma problem som jag.
Har kollat runt på nätet efter lösningar men har inte hittat något bra svar.
Phottix är lite sisådär med att svara via supporten.

Har Odin version 1 och den har alltid fungerat felfritt på min 5Dmk2.
Nu däremot så tar den ingen ttl-mätning när jag kör på min 5Dsr.
Bilderna blir konstant överexponerade med flera steg.

Det verkar som att all information förutom ljusmätningen följer med över till blixten.

Någon som råkat ut för samma problem med Odin?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har du senaste firmware? Det finns en firmwareversion för 1Dx. Kan vara något att testa om inte senaste firmware fungerar.

Om du kollar i de egna inläggen hos Phottix Facebook hittar du en annan svensk som har samma problem som du har, också utan lösning.
 
Senast ändrad:

sundis73

Aktiv medlem
Har du senaste firmware? Det finns en firmwareversion för 1Dx. Kan vara något att testa om inte senaste firmware fungerar.

Om du kollar i de egna inläggen hos Phottix Facebook hittar du en annan svensk som har samma problem som du har, också utan lösning.
Tanken slog mig att 5Dsr är ganska lik 1Dx när det gäller ljusmätningen.
Körde in firmware för 1Dx och nu verkar det fungera.

Konstigt att det kommit nyare fw som har problem med 1Dx och 5Dsr.
Tycker att de borde åtgärdat det.
 

Anjou

Aktiv medlem
Körde in firmware för 1Dx och nu verkar det fungera..
Jag testade detta på Odin 1.5 och det funkade inte. Den låser sig mitt i installationen på samma ställe hela tiden.

Är det någon som vet om Odin II är kompis med 5DSR?

sundis73: Fick du göra samma uppdatering även i mottagaren eller var det bara sändardelen som var inkompatibel med din 5DSR?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Inte för att det löser någons problem, men jag fick min M5 i går och har funderat om Odin fungerar tillsammans med den. Det gör den. Även i high speed sync. Bara en parentes.
 

Anjou

Aktiv medlem
Problemet löst!
Efter kontakt med Phottix fick jag följande svar:

"Please enable 1Dx mode on the Odin 1.5 transmitter - hold the hi-speed and + button for 3 seconds for that. The latest firmware for your Odin1.5 is version v2.10. Please make sure the Canon flash is set to TTL mode. The Odin II is compatible with the Canon 5DSR as well. Thank you."
 
ANNONS