Annons

Skicka bilder med bibehållen kvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Jag tog igår några bilder dels med min telefon (Nokia 1020), dels med min Panasonic GX7. De senare förde jag över till telefonen via wifi.

Jag skickade sedan bilderna genom att infoga dem som bifogade filer i ett mejl (Gmail). De skickade bilderna var av betydligt sämre kvalitet. Bilderna i telefonen kunde jag zooma in ordentligt och fortfarande se detaljer. När jag öppnade en bifogad bild i det skickade mejlet och förstorade blev det pixligt.

De bifogade filerna (jpg) i Gmail låg på mellan 500-700 kB, vet inte hur stora bilderna är ursprungligen. Kan man se den informationen i telefonen (Nokia 1020)? Antar att det är Gmail som komprimerar. Går det att undvika på något sätt, eller hur gör man om man vill skicka en bild med bibehållen kvalitet?
 

ErlandH

Aktiv medlem
I vettiga mejlprogram (själv använder jag Apples Mail) får man själv bestämma om och hur mycket bilderna ska förminskas och komprimeras. Det borde väl finnas inställning för det i din app också?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har inte kvar min 1020 men på min 950 som också kör Windows så skickas foton i full upplösning när jag mailar dem med det inbyggda programmet Outlook.

Du skriver att du använder g-mail för att skicka mailen från telefonen. Gör du det via webbläsaren i telefonen eller via någon app?
 

Clevinger

Aktiv medlem
Jag har inte kvar min 1020 men på min 950 som också kör Windows så skickas foton i full upplösning när jag mailar dem med det inbyggda programmet Outlook.

Du skriver att du använder g-mail för att skicka mailen från telefonen. Gör du det via webbläsaren i telefonen eller via någon app?
Via telefonens e-post-app (dock inte en specifik gmail-app), där jag lagt till mitt e-postkonto.

Erland: kan inte hitta någon sådan inställning.

Tackar för svar med tips om metoder. Zip/7zip/sprend.com - hur går man tillväga?
 

AFJ

Aktiv medlem
Om jag förtår rätt så ser alltid bilderna OK ut i telefonen oavsett vilken kamera de kommer från.När du mailat dem och kollar på dem i en dator, då är de alltid i förminskat format oavsett vilken kamera de kommer från.

Stämmer det?

Jag googlade lite och hittade en del gamla trådar och uppenbarligen var det då en begränsning som Microsoft gjort, man kunde inte styra över storleken och de förminskades! Verkar ofattbart men man vet ju aldrig med MS....

Jag använde aldrig attachment funktionen på min 1020 och idag har jag en 950 och där mailas bifogade filer i full upplösning så jag har aldrig brytt mig om att leta inställningar. Gjorde det nu men hittar inget. Jag använder dock en annan variant av Windows Phone än vad du gör tror jag.

En variant för dig vore att försöka installera ett annat mail-program från Store och se om det fungerar så som det bör funka.

Du kan också använda SkyDrive, eller OneDrive som det heter nu. Då förs bilderna upp till en mapp som du sedan kan komma åt från din datorn. Det går att sätta upp så att denna överföring är automatisk, dvs att dina filer på kameran alltid dyker upp på datorn.
 
ANNONS