Annons

Lightroom CC på ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

BMF Sweden

Medlem
Får hem en ny dator de närmaste dagarna och då ska lightroom in på den. Kör med Lightroom CC och har kollat och såg att jag kan ha det på två datorer. Däremot så ska min mor överta den gamla datorn så den ska rensas. Hur ska jag avaktivera lightroom på den gamla datorn? Såg att man ska logga ut på något sätt. Gör jag det i lightroom eller i creative clouds delen?

Sedan funderade jag lite på hur jag installerar lightroom bäst på nya datorn. Kommer börja om ifrån början på nya datorn och behöver inte ha med jobbet på bilderna jag gjort tidigare. Lightroom kommer jag installera på systemdisken medan bilderna kommer ligga på en extern disk. Är det någon fil eller katalog som lightroom installerar som bör flyttas över till externa disken? Ligger ju en katalog som lightroom skapat under bilder idag. Eller hamnar den rätt om jag installerar på systemdisken men gör första importen ifrån externa disken sedan när jag startar lightroom första gången?
 

AFJ

Aktiv medlem
Ligger ju en katalog som lightroom skapat under bilder idag. Eller hamnar den rätt om jag installerar på systemdisken men gör första importen ifrån externa disken sedan när jag startar lightroom första gången?
Den nya installationen kommer att skapa en ny katalog-fil under bilder och när du startar LR första gången så är det den som används.

Du skall därför välja att skapa en ny katalog innan du börjar importera. Det gör du under arkiv-menyn. Då kan du välja var du vill ha den katalog-filen och vad den skall heta. Du kan då välja en plats på den externa disken om du vill.

Den katalogen kommer då bli din default katalog och du kan börja importera.
 
ANNONS