Annons

Finns det fåglar vid fågeltorn denna tid på året?

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Är det värt att åka omkring till olika fågeltorn denna tid på året? En varm sommardag då solen skiner? Eller är det bara vid höst och vår det är värt att åka med tanke på flyttfåglarna? Vill gärna komma ut och fota andra fåglar än bara små blåmesar, skator och fiskmåsar.

Tänker mest på fågeltorn när dom har tillgång till sjö. Kan ju visserligen åka och kolla själv, men vill gärna höra vad ni andra tycker också.
 

cango

Avslutat medlemskap
Är det värt att åka omkring till olika fågeltorn denna tid på året? En varm sommardag då solen skiner? Eller är det bara vid höst och vår det är värt att åka med tanke på flyttfåglarna? Vill gärna komma ut och fota andra fåglar än bara små blåmesar, skator och fiskmåsar.

Tänker mest på fågeltorn när dom har tillgång till sjö. Kan ju visserligen åka och kolla själv, men vill gärna höra vad ni andra tycker också.
ingen koll på dina hemtrakter, men ett allmänt tips är att åka ut tidigt tidigt (04, 05 senast. ) svårt så här års fotomässigt då alla sjöar/våtmarker är så uppvuxna så man ser oftas nåt från torn, men då är man för långt bort...

kolla artportalen för att få ett hum om vad du kan förvänta dig. Dock så rapporteras det inte allt som finns såklart, så lokalen kan vara god och artrik, men ingen gjorde sig mödan att rapportera...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bra förutsättningar

Du bor i ett landskap med bra förutsättningar för fågelfoto. Många våtmarker och andra bra lokaler. Kolla artportalen efter vad som setts den senaste tiden. Nu är inte den bästa tiden men en hel del kan rasta där ändå (vadare, änder mm på sydflytt). Bäst är april-maj samt september-oktober. Morgontimmarna efter soluppgång ger mest och framåt 8-9 snåret kanske det är ganska dött.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Tackar för era svar, ska kolla artportalen :) Då ska jag försöka komma iväg tidigt på morgonen när solen gått upp, måste ha sol för att få bra bilder utan att höja iso till skyarna.

Vanliga änder, tranor e.t.c duger helt klart att fota, behöver inte alls vara nå ovanliga, bara tröt på att fota hemma på gården där det är samma fåglar hela tiden.
 

larjo

Aktiv medlem
Fin bild på tornet.
Synd du valde tornet vid Gnien, där är det för det mesta dött. Även på vår och höst. Det är bättre på andra sidan ån. Artportalen har mest obsar vid Frövisjön, ligger efter vägen mellan Skultuna och Ansta (väg 56). Finns inget torn där så man behöver långt tele eller tubkikare. Annars funkar Lövstagömslet vid Asköviken. Vid silon i östra hamnen kan man ofta se pilgrimsfalk (och duvor).
/Lars
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Fin bild på tornet.
Synd du valde tornet vid Gnien, där är det för det mesta dött. Även på vår och höst. Det är bättre på andra sidan ån. Artportalen har mest obsar vid Frövisjön, ligger efter vägen mellan Skultuna och Ansta (väg 56). Finns inget torn där så man behöver långt tele eller tubkikare. Annars funkar Lövstagömslet vid Asköviken. Vid silon i östra hamnen kan man ofta se pilgrimsfalk (och duvor).
/Lars
Tack!

Jaså okej, det visste jag inte, är helt ny inom detta område.

Gömslet, är det här du menar? hoppas kartan funkar.

http://www.hitta.se/kartan?s=3a95ffd4

Silon hittar jag inte, (vill gärna veta exakt vart man ska på kartan innan jag åker) :p

Edit: Hittade denna sida: https://naturkartan.se/vastmanland/askoviken-tido förklarar en del :)
 

PMD

Aktiv medlem
Man hittar fåglar lite överallt. Häromveckan besökte jag Ängsö slott (Ängsö ligger i östra Västmanland). Där flög rätt många tornseglare omkring på hyfsat fotovänlig höjd. En del av dem "formationsflög" vilket kan göra sig bra på bild om man är en bättre fotograf än jag (samt inte har lämnat teleobjektivet hemma :).

Längs en liten väg bort mot ett fågeltorn siktade jag ett antal hägrar, rätt många änder (och några oidentifierade fåglar). Vid fågeltornet fanns dock inga fåglar.

Ovanför åkern ett par hundra meter från min bostad ser jag då och då en hök av något slag. Jag tror att det är antingen en ängshök eller en brun kärrhök (troligast). Idag råkade den vara på plats när jag var ute med hundarna i närheten, men den fortsatte sin jakt bort från mig innan jag hann få upp mobiltelefonen samt parkera hundarna. Telefonen har en hyfsat bra optisk zoom så chansen att kunna identifiera fågeln hade varit rätt stor om jag hade varit snabbare och inte haft så många koppel att hålla i. :)

Så, som sagt: fåglar finns överallt. Det gäller bara att vara på samma plats som dem, men jag tror att det går att hiitta annat än skator och blåmesar bara genom att vandra runt lite på olika platser.

F.ö. är skator inte att förakta som fotomotiv. De kan bete sig rätt skojigt ibland.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Man hittar fåglar lite överallt. Häromveckan besökte jag Ängsö slott (Ängsö ligger i östra Västmanland). Där flög rätt många tornseglare omkring på hyfsat fotovänlig höjd. En del av dem "formationsflög" vilket kan göra sig bra på bild om man är en bättre fotograf än jag (samt inte har lämnat teleobjektivet hemma :).

Längs en liten väg bort mot ett fågeltorn siktade jag ett antal hägrar, rätt många änder (och några oidentifierade fåglar). Vid fågeltornet fanns dock inga fåglar.

Ovanför åkern ett par hundra meter från min bostad ser jag då och då en hök av något slag. Jag tror att det är antingen en ängshök eller en brun kärrhök (troligast). Idag råkade den vara på plats när jag var ute med hundarna i närheten, men den fortsatte sin jakt bort från mig innan jag hann få upp mobiltelefonen samt parkera hundarna. Telefonen har en hyfsat bra optisk zoom så chansen att kunna identifiera fågeln hade varit rätt stor om jag hade varit snabbare och inte haft så många koppel att hålla i. :)

Så, som sagt: fåglar finns överallt. Det gäller bara att vara på samma plats som dem, men jag tror att det går att hiitta annat än skator och blåmesar bara genom att vandra runt lite på olika platser.

F.ö. är skator inte att förakta som fotomotiv. De kan bete sig rätt skojigt ibland.
Ja det gäller att ha med sig kameran hela tiden :p du kan ha en sele på hunden och spänna fast kameran på ryggen ;) (skämt å sido) Men en bärsele till kameran så borde man kunna gå en vända. Gillar inte att bära omkring på stativ.

Dock när jag skulle hem från tornet idag så höll jag på att köra på en örn av något slag, stor iaf. Fick bromsa ganska kraftigt. :p men de gick bra som tur va.

Men tackar för ditt motiverande svar :)
 

larjo

Aktiv medlem
Tack!

Jaså okej, det visste jag inte, är helt ny inom detta område.
...

Silon hittar jag inte, (vill gärna veta exakt vart man ska på kartan innan jag åker) :p

Edit: Hittade denna sida: https://naturkartan.se/vastmanland/askoviken-tido förklarar en del :)
Silon ser du på andra sidan om järnvägsstationen, på vägen in mot Lillåudden. Det finns 2 höga byggnader där. Ibland sitter de på Odalsskylten.

Just, Lövstagömlset och Fågeltornet är nog intressantast just nu i Asköviken.

På Ängsö är det trevligt att gå från parkeringen vid slottet och ut till utsiktsplattformen vid Dalins Trädgård.

Men som sagt. Fåglar finns "överallt". Men det är lättare att hitta vart om man tittar på Artportalen. Sökfunktionen är lite jobbig innan man kommer på hur den fungerar. Välj Period "tre dagar" och Kommun Västerås. Tryck sedan på Presentera fynd och Detaljerad lista.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Silon ser du på andra sidan om järnvägsstationen, på vägen in mot Lillåudden. Det finns 2 höga byggnader där. Ibland sitter de på Odalsskylten.

Just, Lövstagömlset och Fågeltornet är nog intressantast just nu i Asköviken.

På Ängsö är det trevligt att gå från parkeringen vid slottet och ut till utsiktsplattformen vid Dalins Trädgård.

Men som sagt. Fåglar finns "överallt". Men det är lättare att hitta vart om man tittar på Artportalen. Sökfunktionen är lite jobbig innan man kommer på hur den fungerar. Välj Period "tre dagar" och Kommun Västerås. Tryck sedan på Presentera fynd och Detaljerad lista.
Tack så hemskt mycket, ska sitta och söka och hitta information hela dagen imorgon, sen i veckan, Måndag eller Tisdag ska jag nog dit.

Ska nog parkera vid en ände och sen promenera fram och tillbaka, stanna vid fågeltornet och gömslet och kika :) Tack igen.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag är själv rätt okunnig både på fåglar och fågelfoto, men jag ser Angarnsjöängen genom fönstret så jag har rätt bra koll på när det är folk ute och tittar på fåglar. Vår och höst är det full aktivitet. på sommaren klart mindre och då enbart riktigt tidiga morgnar. Jag cyklar rätt ofta förbi fågeltornet, då det ligger på en av mina MTB-rundor. Nu har du redan fått en massa bra tips och jag tillför inget nytt, men för att förstärka det du redan fått tips om kan jag berätta att jag inte en enda gång på tio år sett någon person uppe i tornet mitt på dagen. Vår och höstmorgnar är det rätt ofta folk både i tornet och på marken. Och i "mitt" dike precis här utanför. Jag vinkar till dem med kaffekoppen från verandan...
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Jag är själv rätt okunnig både på fåglar och fågelfoto, men jag ser Angarnsjöängen genom fönstret så jag har rätt bra koll på när det är folk ute och tittar på fåglar. Vår och höst är det full aktivitet. på sommaren klart mindre och då enbart riktigt tidiga morgnar. Jag cyklar rätt ofta förbi fågeltornet, då det ligger på en av mina MTB-rundor. Nu har du redan fått en massa bra tips och jag tillför inget nytt, men för att förstärka det du redan fått tips om kan jag berätta att jag inte en enda gång på tio år sett någon person uppe i tornet mitt på dagen. Vår och höstmorgnar är det rätt ofta folk både i tornet och på marken. Och i "mitt" dike precis här utanför. Jag vinkar till dem med kaffekoppen från verandan...
Jaså okej, tack :) Då är det nog inte värt besöka några fler nu mitt på sommaren, bara tipset ovan om Lövstagömlset och promenera runt där eftersom det ska vara fågelrikt, sen blir det väl vanliga promenader i skogen under sommaren. Och fågeltorn i höst när flyttfåglarna kommer. :)
 
Det finns massor med fåglar så här års. Dels ungfåglarna som har kläckts tidigare i sommar, och deras föräldrar. Dessutom har höststräcket med vadarfåglar kommit igång, och än så länge kan man ofta se dessa vadare i sina vackra häckningsdräkter - snart byter de till (ofta lika vackra) vinterdräkter.

Jag är fågelskådare som har börjat fotografera fåglar de senaste åren. Fågeltorn är riktigt bra om du ska titta på fåglarna. Däremot är de oftast inte särskilt lämpliga för fotografering av dem. Normalt sett hamnar du för långt ifrån fåglarna för att bilderna ska bli lyckade. Det är i så fall bättre att försöka hitta mer undanskymda platser där du kan komma närmre. Om det inte är lika många fåglar spelar inte så stor roll, "kvaliteten" på observationerna blir bättre.

På många fågellokaler har man numera kompletterat fågeltorn med fasta gömslen, och de är ofta riktigt bra för fotografering.
 

Macroscian

Aktiv medlem
Bor i Östergötland. Någon mil härifrån finns en åker som en lokal bonde för ca tio år sen bestämde sig för att sluta avvattna och som blivit mycket poppis för blandade fågelarter. Cyklade förbi i förrgår mitt i värsta värmen - pölen hade mycket lågt vattenstånd och myllrade av fågel. Mest spektakulärt var ett tjugotal hägrar.
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Ekeby våtmark i Eskilstuna och Oset Rynningeviken i Örebro. Generellt verkar det finnas rätt mycket fågel i rörelse just nu.
 

cango

Avslutat medlemskap
Gällande lövstagömslet, så var vi där igår, vi var där 5 (åkte 3.30 från Tyresö) och till vänster om första åkerplätten vid parkeringen så finns det vass och lite småträd, där var det full aktivitet på småfåglar - sävsångare och sävsparvar mest, men även många starar (i luften) samt några gulärlor. enkelbeckasiner såg frugan från gömslet samt rödbenor. Jag hoppade gömslet då det var mycket aktivitet runtom innan själva gömslet. och vid parkeringen hängde en liten familj buskskvättor (4-5 st). En del gråsparvar också, vilket är lite ovanligt - jag ser mest pilfinkar ute i fält.
 

Bilagor

JFfoto

Avslutat medlemskap
Gällande lövstagömslet, så var vi där igår, vi var där 5 (åkte 3.30 från Tyresö) och till vänster om första åkerplätten vid parkeringen så finns det vass och lite småträd, där var det full aktivitet på småfåglar - sävsångare och sävsparvar mest, men även många starar (i luften) samt några gulärlor. enkelbeckasiner såg frugan från gömslet samt rödbenor. Jag hoppade gömslet då det var mycket aktivitet runtom innan själva gömslet. och vid parkeringen hängde en liten familj buskskvättor (4-5 st). En del gråsparvar också, vilket är lite ovanligt - jag ser mest pilfinkar ute i fält.
Vilka bilder :) jackpott med andra ord. Det får mig att vilja dit ännu mer. Synd att jag är väldigt morgontrött av mig, får vara vaken hela natten helt enkelt och åka tidigt, sen sova en stund på dagen. Eller är det full aktivitet på dagen med i detta område?

Tackar ni andra med tipsen, lite längre bort men det gör inget. Roligt att ha lite att välja på. :)
 

cango

Avslutat medlemskap
nja, redan vid 8 så var det svårare, men allt handlar om hur enträgen man är ;-) men fina morgonljuset är ju mestadels borta...
 
ANNONS