Annons

Sony med Konica Hexanon AR

Produkter
(logga in för att koppla)

jeduven

Aktiv medlem
Hej!

Städade i skåpen och återfann en Konica T3, en T4 och några objektiv inköpta under 70-talet.

Funkar dessa små, trevliga och lätta objektiv med någon modern spegellös soynkamera med bibehållen bländarautomatik alternativt med slutarautomatik för vald bländare eller helt manuellt? Finns det någon passande adapter?

Hexanon AR 28/3.5. (AE)
Hexanon AR 55/3.5 Macro. (AE)
Hexanon AR 135/3.5. (AE)
Vivitar Macro-85-205/3.8. (EE)
Mellanring Konica AR Macro lens adapter (~25mm)


(Har sökt i forumen men hittar ingen färsk info)

/Leif
 

CT-54

Aktiv medlem
Hej Leif!
Det bör väl inte vara några problem att använda objektiven på spegellösa Sony-kameror.
Använder själv gammal Fujinon-optik (m42) med adapter på min Sony Nex-6 och får då köra med slutarautomatik eller manuellt.

Här är en länk till en adapter som borde passa:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=NEX-AR

Vill också minnas att det har skrivits en del om fin gammal Konica-optik i Sony-trådar för några år sedan...

Hälsn Udo J
 

jeduven

Aktiv medlem
Tack än en gång för all hjälp. Jag har hittat en lösning.

Anders, för mej får du gärna stänga tråden helt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej!

Städade i skåpen och återfann en Konica T3, en T4 och några objektiv inköpta under 70-talet.

Funkar dessa små, trevliga och lätta objektiv med någon modern spegellös soynkamera med bibehållen bländarautomatik alternativt med slutarautomatik för vald bländare eller helt manuellt? Finns det någon passande adapter?

Hexanon AR 28/3.5. (AE)
Hexanon AR 55/3.5 Macro. (AE)
Hexanon AR 135/3.5. (AE)
Vivitar Macro-85-205/3.8. (EE)
Mellanring Konica AR Macro lens adapter (~25mm)


(Har sökt i forumen men hittar ingen färsk info)

/Leif
Leif, jag har ett gäng Hexanon som jag använt ibland på mina spegellösa Sony-hus (24mm/2,8, 40mm/1,8(pannkaka), 50mm/1,7, 135mm/3,5 och 200mm/4). Det finns ofta flera olik ljusstyrkor att välja mellan men jag har rätt konsekvent valt de objektiv som är små och kompakta. Både 135:an och 200:an har smarta motljusskydd som man kan dra ut teleskopiskt. Så vill man ha verkligt kompakta små objektiv och tycker manuelll fokus inte är något problem så kör. Däremot är priserna vid försäljning ganska låga för allt utom de med Leica-fattning.

Jag har en 35-70mm one touch zoom också men zoomarna tror jag man ska avstå då de jag testat inte varit särskilt bra.

Det finns en tysk site som heter Buhla (på engelska) som ger en översikt över alla Hexanon (AR). den är inte direkt vetenskaplig utan mer av typen "relativa omdömen" när det kommer till "Review" av enskilt objektiv, men det är alltid något. Jag har testat många Hexanon-objektiv själv och noterat att de sällan är bra helt öppna, vilket de har gemensamt med många andra tillverkares objektiv.

http://www.buhla.de/Foto/Konica/eHexanonUebersicht.html

Konica är en hyfsad tillverkare som även gjort en del objektiv till Leica som idag fortfarande är omotiverat dyra ( men så blir det tydligen så fort objektiven kan skruvas på Leica-hus). Att priset för non-Leica Hexanon är och varit lågt kan sannolikt förklaras med att det inte funnits någon marknad till nu då objektiven åter röner visst intresse hos en del Sony-användare och möjligen hos MFT-användare också.


2014 såldes en 60mm Limited (gjord endast i 800 ex tror jag) för 9700 U$.

"I am selling Konica Hexanon 60mm f1.2 Limited Lens (226/800) in Very Good condition. This legendary lens produces fantastic bokey at f1.2 and amazingly sharp from f1.4 and on. This lens also was rarely used because most of my objects do not deserve the lens so good. The lens is in excellent condition both optically and shows very small dings and scratches with normal but tender uses. I am also listing Leica Noctilux f0.95 lens on another listing, so you can choose to bid either of these lens that helps you keep your memorable moments forever.

Included in sales are,

1. Konica Hexanon 60mm f1.2 (226/800 Limited) Lens

2. Konica Hexanon UV Filter

3. Konica Viewfinder

4. Konica Hexanon Lens Hood

Asking price is $9,700"


60mm objektivet är speciellt men det finns ett antal andra Leica-Hexanon som ofta gär för mellan 10- och 20 000 SEK på Ebay men en non-Leica Hexanon som inte tillhör de absolut ljusstarkaste varianterna kostar oftast mellan 3-400 till max 1500:-.
 

jeduven

Aktiv medlem
Det är kul med gamla objektiv på nya spegellösa systemkameror. De fungerar förvånansvärt bra med en passande adapter. Har dessutom kompletterat min spegellösa kamera med en Konica Auto Winder, som jag hittade i en låda, för att få lite bättre grepp och stabilitet vid all handhållen fotografering med enbart focuspeaking för skärpeinställning.

Jag hittade även en Expert Auto Tele Converter 2x som jag testade på mitt Vivitar 85-205 f/3.8 Macro Focusing Auto Zoom. Se bild nedan. Tagen på ca 7m håll med 410mm brännvidd, bl 8, 1/1000s, ISO10000. Obeskuren.

På den här länken finns några fler smakprov med några olika Konica-objektiv, Hexanon AR och Vivitar. http://www.wildlifephotographer.se/blog/2016/08/gammelstan-vs-hexanon-mm/
 

Bilagor

ANNONS