Annons

Pinhole camera - hålkamera - över axlen

Produkter
(logga in för att koppla)

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Har nördat ner mig analogt och råkade köpa en 9x12 kassett på Tradera
Då jag inte har någon storformat kom tanken på en hålkamera upp:)
Byggde en efter lite stulna idéer på nätet.
Borrade 0.4 mm hål i en bit 0.2 mm mässingsplåt.
Tre olika brännvidder 60, 98 och 130 mm
Har dock ingen film så för att prova blev det fotopapper.... Dock inte speciellt ljuskänsligt.
Testade 60 och 130 mm (f150 resp 325) Så 12 minuter resp 56 minuter (tog några försök innan 12 m bestämdes som ok) (uppmätt f=64 t=1s ISO100)
Tyvärr regn idag inget roligt att fota så det blev kameran i uterummet riktad mot altandörren.

Är det någon annan där ute som tycker detta är roligt kanske vi kan starta en tråd och dela med bilder. Kan ju kalla den "Pinhole camera - hål kamera - över axeln" som både finns i Pentax och Sony forumet.
 

Bilagor

bildsten

Aktiv medlem
Jag tycker det ser ovanligt bra ut för att vara en pinhole. Skärpedjupet och frånvaron av distorsion är typiskt, likaså vinjetteringen. Ser fram mot flera bilder.
Jag har i många år funderat på att bygga en panoramamodell med böjt bakstycke för 120-film men har inte kommit till skott, det finns mycket man vill göra men man tvingas ju prioritera och det projektet ligger en bra bit ner i listan.
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej

Jag hoppas fler lägger upp sina bilder :)

Rätt enkelt att göra.
Har vikt en bälg och gjort en trä ram. så jag kan ändra brännvidd och rent teoretiskt luta den vilket jag borde gjort i detta fallet då. Lättast är att bygga up kring en filmkassett.
Det viktigaste är hålet. Skarpa kanter, runt och tunt.
Kan köpas på ebay (se upp för laser skurna, de dessa ej oftast är runda eller skarpa kanter eller göra själv
Jag borrade mitt 0.4 hål i .2 mm mässingsplåt med borr från eBay
Se bild i mikroskop
 

Bilagor

Umi71

Aktiv medlem
Hmm tack för denna post, ger mig idén att göra ett försök att bygga en sådan i sommar. Några bra länkar med tips hur man bygger en?

Mvh David
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Här är några bilder på mitt bygge.
Såg denna och byggde en egen av planhyvlad list och trälim
http://www.ebay.com/itm/Large-Format-4x5-zoom-pinhole-camera-/282070939636?hash=item41acbcf7f4:g:Zu8AAOSwR5dXQ2RO&nma=true&si=K0VmVVCbVbaK4a10otpwJqZew58%3D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

Här är länkar till beräkningar
http://www.mrpinhole.com/calcpinh.php

Länk till hur man viker en bälg
http://www.instructables.com/id/bellows-for-large-format-camera/?ALLSTEPS

Finns lite appar man kan ha för beräkning och tidmätning etc.
 

Bilagor

Znutt

Aktiv medlem
Tack!
Tror "kvalitén" beror på litet hål. Runt med skarpa kanter och tunn plåt....
Gick dock åt något borr....
Lägg gärna upp bilder
Riktigt roligt att köra analogt lite
 

Znutt

Aktiv medlem
Utlängans fyr

Ingen annan som har någon bild.
Saknar någon ett hål kan jag fixa ett 0,4 mm (eller 0.6/0.7mm) i 0.2 mm mässing för typ en hundralapp.....
 

Bilagor

Znutt

Aktiv medlem
Näckrosor (röda.... syns ju inte direkt) 60 mm. Kommer en 130 mm senare
Sket sig lite också i framkallningen tror jag. Svarta vänstra hörnet :(.
 

Bilagor

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Ett bidrag

Åå, hålkamera över axeln, underbar idé!! Jag vet inte om jag törs vara med dock... för några år sen snöade jag in kraftigt på att bygga och fotografera med hålkamera, och upptäckte till min förfäran att jag inte kunde hålla på "lite grann" med det. Jag stog nätterna igenom under köksfläkten och limmade, jag brände vid maten för att exponeringstiden var så lång... Det är verkligen ett kul, inspirerande och uppenbart beroendeframkallande sätt att skapa bilder.

Jag gjorde kamerakropparna av kartong från frukostflingförpackningar (svart sprayfärg på insidan, svart eltejp till fogar) och själva hålet borrade jag i folie från leverpastejförpackningar. Med nål och smärgelduk. Mina kameror laddade jag med S/V 35 mm film o lämnade in på Crimson för framkallning (och bad om ett par stegs överframkallning). Jag hade inga egna labbmöjligheter på den tiden.

Frågan är vilket som var roligast, byggandet eller fotograferandet. Jag har nästan inga bilder från mina byggen på den här datorn. Jag får leta lite i gömmorna efter dem. Men här är mitt bidrag till hålkameradagen 2012 iallafall och flingpaketet den är fotad med och en bild av ett hål i en leverpastejform
 

Bilagor

chto

Medlem
Min 8x10" hålkamera jag byggt

Jag byggde i våras en hålkamera för 8x10". Den har ett hål på 0.46 mm och fokallängden är på 180 mm. Det medför att jag får skärpedjup från ca 25 cm och uppåt. Jag utgick från en artikel på siten AlternativePhotography
http://www.alternativephotography.com/wp/processes/pinholes/pinhole-design-what-lord-rayleigh-really-said

Handtaget på kameran är från en sk bandyportfölj. Jag plockar med kameran på cykeln och beger mig ut i landskapet runt Strömsholm.

Landskapsbilden är tagen i en rågåker i närheten där jag bor. Filmen är en Retropan 320 Soft 8x10" som jag framkallat i en Paterson Orbital.Exponeringstiden var ca 130 sek i kvällsljuset.

Det stora problemet var att få bort ett ljusläckage jag hade på ovansidan. Ett ljusläckage kan vara vackert men det här var inte det.

//CT
 

Bilagor

Znutt

Aktiv medlem
j
Åå, hålkamera över axeln, underbar idé!! Jag vet inte om jag törs vara med dock...

Såklart kan alla vara med. Jag är novis på detta också. Det var ju en jätte fin bild. Leta upp sakerna och körigång igen ☺


Det stora problemet var att få bort ett ljusläckage jag hade på ovansidan. Ett ljusläckage kan vara vackert men det här var inte det.
Fin bild och kamera. Jag kör med svart ljustät foam runt kasetternas infäste för att hindra ljusläckage
Mvh
Rikard
 

Znutt

Aktiv medlem
Jag byggde en hålkamera för fotopapper i samband med internationella hålkameradagen för två år sedan.
Försöker igen. Svårt att svara på inlägg via mobil.

Snyggt. Verkar bli bra om man har något nära
Nu börja vi bli några. Ta fram byggena och fyll på

Mvh
Rikard
 
ANNONS