Annons

Rörelse mellan objektiv och kamerahus Sony a6000

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag har märkt att objektivet på min a6000 inte sitter helt tajt på kamerahuset. Har forskat lite på olika forum och det verkar som att sonys e mount på a6000, a7 och a7r tror jag det var har fästet gjorts i plast istället för metall så det kan bli lite glapp mellan. Lite rörelse verkar vara normalt på de flesta kameror av vad jag förstår men hur mycket är för mycket ?
Sony påstår nämligen att det inte ska vara någon rörelse mellan objektiv och kamerahus alls.
Har testat med både mitt 50mm f1.8 och kit objektivet och det är ungefär samma dilemma på båda.

Har andra av er också liknande problem med era a6000?

Om det är såhär på alla a6000/a7/a7r så gör ju inte ett byte i butik någon större skillnad. Har inte riktigt tiden att skicka in till sony för reparation heller.

Tacksam för alla typer av svar!
 

martinot

Aktiv medlem
Hej

Jag har märkt att objektivet på min a6000 inte sitter helt tajt på kamerahuset. Har forskat lite på olika forum och det verkar som att sonys e mount på a6000, a7 och a7r tror jag det var har fästet gjorts i plast istället för metall så det kan bli lite glapp mellan. Lite rörelse verkar vara normalt på de flesta kameror av vad jag förstår men hur mycket är för mycket ?
Sony påstår nämligen att det inte ska vara någon rörelse mellan objektiv och kamerahus alls.
Har testat med både mitt 50mm f1.8 och kit objektivet och det är ungefär samma dilemma på båda.

Har andra av er också liknande problem med era a6000?

Om det är såhär på alla a6000/a7/a7r så gör ju inte ett byte i butik någon större skillnad. Har inte riktigt tiden att skicka in till sony för reparation heller.

Tacksam för alla typer av svar!
Det beror på hur/var det glappar/rör sig?

Är det ett litet axiellt glapp så är det inte några större problem, och något som relativt ofta återfinns i varierad grad på många kombinationer av kamerahus/objektiv.

Glappar det däremot i vinkel i förhållande till planet för sensor/objektivfattning så är det extremt kritiskt och något som man verkligen inte vill ha (du får potentiellt stora fokusproblem).

Har dock aldrig upplevt det varken på några Sonyhus eller andra kameramärken jag har, eller har använt/testat - så skulle inte tro att det är så i ditt fall. Sony kanske inte har värdens optiskt sett (i förhållande till pris) bästa objektiv, men objektiven och deras kamerahus håller normalt en hög kvalitets- och byggstandard.
 
Det beror på hur/var det glappar/rör sig?

Är det ett litet axiellt glapp så är det inte några större problem, och något som relativt ofta återfinns i varierad grad på många kombinationer av kamerahus/objektiv.
Man kan röra det lite i alla riktningar både upp/ner, höger/vänster och även i riktningen som man kopplar på objektivet i.

Det är faktumet att man kan röra det upp/ner och höger/vänster som oroar mig en aning.
Det är dock väldigt lite radiellt glapp och jag har inte några fokus problem eller några problem som påverkar bildkvaliten men jag är ändå lite bekymrad över det.
 
Senast ändrad:
ANNONS