Annons

Blixt till A6000

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Vilken blixt rekomenderas till Sony A6000? Finns det någon native blixt, som introducerades samtidigt som A6000?

Tack för svar.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej,

Vilken blixt rekomenderas till Sony A6000? Finns det någon native blixt, som introducerades samtidigt som A6000?

Tack för svar.
Vet inte vad du menar med "native"; om du tänker på en blixt som är gjord för Sonys blixtskoprotokoll, eller om det skall vara en original blixt ifrån Sony?

Om du räknar med och är intresserad av tredjepartsobjektiv så tycker jag att Nissins lilla kompakta, men effektiva, i40 är perfekt på små spegellösa kameror. Har denna till mina Fuji-hus, men finns även för Sonys hus: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=I40So

Är riktigt nöjd med den, men har själv inte testat den på Sony. Man skall ju alltid vara medveten om att man tar en risk gällande kompabilitet med tredjepartsprodukter som tex objektiv och blixtar. I det perspektivet så är det säkrare att gå på Anders tips om originalblixtarna ifrån Sony.

Det sagt så älskar jag verkligen kompaktheten och lättheten att använda Nissins i40. Den är verkligen som gjord för små spegellösa, oavsett om det är Fuji, Sony, Panasonic/Olympus.

Vet att denna i40 även säljs av Leica som en Leica originalblixt för deras M-kameror och spegellösa systemkameror, men då för det mångdubbla priset.

Grymt prisvärd i förhållande till effekt, storlek och alla tillbehör som följer med.

Gillar normalt att hålla mig till främst original objektiv och blixtar, men i vissa fall måste jag göra undantag när det inte finns några rimliga motsvarigheter, och detta är verkligen ett sådant tillfälle.
 

johan-vall

Aktiv medlem
Jag har en Nissin I40 till mina sonykameror och den fungerar suveränt. Den har det mesta man kan behöva och är enkel att använda.
 

smislo

Aktiv medlem
Nu har jag skaffat en "native" blixt, dvs från SONY, Sony HVL-F43M.

Jag får väldigt underexponerade bilder med den. Troligen något med inställningar.

Vilka inställningar ni rekommenderade? Med min NIKON blixtar spelar ingen roll i vilken läge har jag kamera, kompenserar blixt alltid...det verkar inte funkar så hos SONY???

Om jag har A6000 i P, A, M eller S får jag alltid underexponering, dvs. nästan mörkt bild...däremot om jag har kamera i grön eller orange auto läge blir det rätt, dvs. får också på blixten AUTO annars är det fill flash som verkar underexponerar väldigt mycket???

Vad gör jag får fel?
 

smislo

Aktiv medlem
Nu har jag skaffat en "native" blixt, dvs från SONY, Sony HVL-F43M.

Jag får väldigt underexponerade bilder med den. Troligen något med inställningar.

Vilka inställningar ni rekommenderade? Med min NIKON blixtar spelar ingen roll i vilken läge har jag kamera, kompenserar blixt alltid...det verkar inte funkar så hos SONY???

Om jag har A6000 i P, A, M eller S får jag alltid underexponering, dvs. nästan mörkt bild...däremot om jag har kamera i grön eller orange auto läge blir det rätt, dvs. får också på blixten AUTO annars är det fill flash som verkar underexponerar väldigt mycket???

Vad gör jag får fel?
Nu plötsligt funkar allt som det ska??? utan att jag vet vad som gjorde att det blev bra???
 

afe

Aktiv medlem
Jag har för mig att blixten som default är inställd för HSS (high speed sync) - det gör att den inte alltid räcker till, men fungerar bra som upplättningsljus på alla slutartider.
 
ANNONS