Annons

Canon eller Nikon för fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

axholm

Aktiv medlem
Håller på med fågel och djur foto, nybörjare, har inte köpt på mig så mycket saker än 650d, 170-500, 70-200L, funderar på om det är någon idee att fortsätta med Canon tycker att Nikon verkar mycket bättre I samma prisklass för skymmning.
Rätt eller fel?
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Håller på med fågel och djur foto, nybörjare, har inte köpt på mig så mycket saker än 650d, 170-500, 70-200L, funderar på om det är någon idee att fortsätta med Canon tycker att Nikon verkar mycket bättre I samma prisklass för skymmning.
Rätt eller fel?

För ett par år sedan skulle jag nog sagt Canon, då det hänger mycket på gluggarna. men där finns idag mycket fina alternativ även till Nikon, Nikons sensorer är bra mycket bättre inget snack om det, men jag hävdar att glaset i gluggarna har större betydelse än sensorn. jag kör själv båda systemen parallellt, och när glaset är det samma så är klart Nikon bilderna ett strå vassare, men det är andra parametrar som också spelar in tex möjligheten att komma hem med skarpa bilder, det spelar ingen roll hur bra glas eller sensor du har så måste bilden vara skarp, och där spelar prestandan på fokus systemet en stor roll.. så att säga den ena kameran är bättre än den andra är fel tycker jag, det är mer rättvist att jämföra kombinationen hus & glugg. en fördel som Canon har över Nikon är deras snabblägen för inställningar (C1-C2-C3), detta medför fler "keepers" även om sensorn skulle vara sämre...

Själv valde jag tex Canon 7D mk2 i stället för Nikons D500, bland annat för snabblägena, dom flesta av mina lyckade fågelbilder är just "tillfället" som gjort bilden.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sensorer utvecklas. Ibland är ena märket före det andra, such Life.
Men optiken är densamma.
Så beroende på vad för objektiv man är intresserad av eller vilket blixtsystem så bör man välja tillverkare.
Canons 400/5,6 är ett exempel på skillnaden för en fågelfotograf.
135/2, 85/1,2, TS, 200-400 o inbyggd 1,4 är fler.
Canons teleobjektiv uppfattar jag som bättre o Nikon är bättre på vidvinkel med 14-24.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Sedan Tamron o Sigma släppt sina 150-600 samt Nikon släppt sin 200-500 samt D500 så tycker jag inte Canon har det försprånget längre, så båda systemen fungerar fint för fågel
 

Palletheking

Aktiv medlem
Vet inte om Canon är så mycket bättre på tele idag. Både Nikons nya 80-400 4,0-5,6 och deras 200-500 5,6 är två mycket bra gluggar till klart överkomliga priser. Lägg till nya 300 4,0 marknadens minsta o lättaste 300 med fast bl, presterar dessutom toppklass
 

PeterWem

Aktiv medlem
Vet inte om Canon är så mycket bättre på tele idag. Både Nikons nya 80-400 4,0-5,6 och deras 200-500 5,6 är två mycket bra gluggar till klart överkomliga priser. Lägg till nya 300 4,0 marknadens minsta o lättaste 300 med fast bl, presterar dessutom toppklass
Länka gärna in dem och Canons objektiv via the-digital-picture.com eftersom jag tydligen inte funnit rätt Nikonobjektiv
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=972&Camera=453&Sample=0&FLI=0&API=1&LensComp=915&CameraComp=614&SampleComp=0&FLIComp=1&APIComp=1

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=972&Camera=453&Sample=0&FLI=2&API=0&LensComp=1035&CameraComp=614&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=111&Camera=453&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=1040&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0
 

Saxtorp

Aktiv medlem
har man lite begränsningar i ekonomin så är, kombon Canon 7D mk1 eller mk2 och EF 400mm f/5,6. är svårslagen när det gäller flygande fågel... och framförallt smidigt och lätt, strax över 2 kg.

en beg 7D & 400'an går att hitta runt 10 000:-
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nikon D500 verkar vara en fantastisk kamera, men kostar nästan 10000 kr mer än den utmärkta Canon 7D. Å andra sidan kostar Canon 100-400 ungefär 5000 kr mer än Nikon 200-500. Jag är mycket nöjd med min Canon-kombo, men är inte säker på vilket jag hade valt om jag skulle börja på noll idag.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Håller på med fågel och djur foto, nybörjare, har inte köpt på mig så mycket saker än 650d, 170-500, 70-200L, funderar på om det är någon idee att fortsätta med Canon tycker att Nikon verkar mycket bättre I samma prisklass för skymmning.
Rätt eller fel?
Personligen tycker jag inte det spelar så stor roll. Du kommer inte ta mycket bättre bilder med det ena systemet eller det andra.
Visst är Nikon lite före Canon just nu när det gäller sensorer, men det kan skifta - samt att så många andra faktorer spelar in för en bra bild.

Mitt tips är att köra på det systemet du själv tycker känns bra. Vill du ha Nikon så byt. Gillar du Canon så behåll grejorna :)

Exempel Canon (fullformat) 16'000 ISO:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3483794.htm?set=mp
 

axholm

Aktiv medlem
Snygg bild, ja jag ser att det inte bara kameran det hanger på, men det som jag funderar på är om Nikon är så mycket bättre I skymmning än Canon.
Jag har problem med just skärpan vid tidiga mornar och sena kvällar pga tiderna kontra iso.
Det är ju inte så lätt att ha stativet klart alla gånger.
 

axholm

Aktiv medlem
Precis, men det är därför jag funderar, innan jag börjar köpa på mig objektiv, så borde jag välja kamera märke.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Håller på med fågel och djur foto, nybörjare, har inte köpt på mig så mycket saker än 650d, 170-500, 70-200L, funderar på om det är någon idee att fortsätta med Canon tycker att Nikon verkar mycket bättre I samma prisklass för skymmning.
Rätt eller fel?

Det är helt jämnt mellan systemen idag. En gång i tiden var Canon överlägsna på längre telen men Nikon har hunnit ikapp. Du ska välja system HELT efter känsla. Vilken kamera känns bäst i handen. Hittar du snabbast bland knapparna med Canon eller Nikon?
Nej Nikon är inte bättre i skymning. På riktigt höga ISO är 7DMKII och 5DMKIII det vassaste just nu medan Nikons 800/810 hus är något bättre för landskap odyl.

//
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Det är helt jämnt mellan systemen idag. En gång i tiden var Canon överlägsna på längre telen men Nikon har hunnit ikapp. Du ska välja system HELT efter känsla. Vilken kamera känns bäst i handen. Hittar du snabbast bland knapparna med Canon eller Nikon?
Nej Nikon är inte bättre i skymning. På riktigt höga ISO är 7DMKII och 5DMKIII det vassaste just nu medan Nikons 800/810 hus är något bättre för landskap odyl.

//
jag har 7D mk2 och den hänger inte på långa vägar med D500 i iso prestanda.
jag har även 5D mk3 och D800E och där är det ganska jämt med en aning fördel D800E.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
jag har 7D mk2 och den hänger inte på långa vägar med D500 i iso prestanda.
jag har även 5D mk3 och D800E och där är det ganska jämt med en aning fördel D800E.
Har du jämför de båda Crop husen på 12800 och 25000 ISO?
Har du jämfört FF husen på 25000 och 50000 ISO??


//
 

apersson850

Aktiv medlem
Personligen tycker jag Nikon är ergonomiska katastrofer jämfört med Canon. Men det är rent personligt. Jag vet att det finns de som tycker tvärtom.
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Har du jämför de båda Crop husen på 12800 och 25000 ISO?
Har du jämfört FF husen på 25000 och 50000 ISO??


//
fotar parallellt med husen, så jag jämför på dom iso som det blir för stunden..

vad gäller 7D mk2 så är den endast 2/3 steg bättre än den äldre 7D'n men den har ett lite "snyggare" brus
jag fotar mycket flygande fågel där det kroppas en hel del, och redan iso 800 börjar det bli för mycket brus tycker jag men så är jag också kräsen. Det är också lite problem med att lyfta skuggor under vingarna utan att det blir brusigt.
problem som jag inte har med Nikons sensorer..

detta är helt och hållet mina egna åsikter som jag upplever det när jag kör systemen sida vid sida.

så när det gäller jobbet i datorn så vinner Nikon men jag har ofta fler "keepers" med Canon prylarna,
vilket kan bero på att jag har lite bättre gluggar där..
 

rronnbac

Aktiv medlem
Värt att märka är att Canons nya sensor i 80D är påtagligt bättre än tidigare generationer.

Hursomhelst så är det väl sällan väl använda pengar att försöka förbättra sina bilder via uppgraderad sensor?

Lägger man 10.000 kronor på att uppgradera huset eller 10.000 på en fotoresa till ett eftertraktat resmål så är det senare nog effektivare om man räknar bra bilder.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
fotar parallellt med husen, så jag jämför på dom iso som det blir för stunden..

vad gäller 7D mk2 så är den endast 2/3 steg bättre än den äldre 7D'n men den har ett lite "snyggare" brus
jag fotar mycket flygande fågel där det kroppas en hel del, och redan iso 800 börjar det bli för mycket brus tycker jag men så är jag också kräsen. Det är också lite problem med att lyfta skuggor under vingarna utan att det blir brusigt.
problem som jag inte har med Nikons sensorer..

detta är helt och hållet mina egna åsikter som jag upplever det när jag kör systemen sida vid sida.

så när det gäller jobbet i datorn så vinner Nikon men jag har ofta fler "keepers" med Canon prylarna,
vilket kan bero på att jag har lite bättre gluggar där..
Ursäkta men jag måste svara igen för jag är helt förbluffad. Jag hade också 7D1 och håller verkligen inte med dig om 2/3. 7D1 började underprestera redan efter 800 ISO medan 7D2 fungerar allldeles utmärkt på ISO 3200 och även hyfsat ända upp till 12800. Jag upplever skillnaden mellan 7D1 och 7DII som alldeles enorm.
Intressant med så olika erfarenheter!
Ha det bra.

///
 
ANNONS