Annons

Kan inte ladda upp RAF filer på Imac!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Med Fuji X pro-2 kan jag inte få min Imac (El Capitan) och bilder att ta emot kamerans RAF (RAW) filer. Det är bara Jpeg som accepteras och RAF filerna går inte att läsa in svarar datorn. Jag har tidigare lyckats med dett konstnummer med min Pro X-1 men nu är det stopp. Jag använder SilkyPix 7 pro som jag gillar skarpt men när filerna inte laddas upp så får det bara bli Jpeg. Vad är felet?
 

David F Stop

Aktiv medlem
Make sure that the X-Pro 2 is supported by the SilkyPix version you have. It may be that it does not yet support the raw files or the compressed raw files that the X-Pro 2 creates. You may need to update the software.
I do not believe it is an Apple problem. If it were I would have read about it on one of the many Fuji X forums or Facebook groups.
I have asked for advice on one such forum and am waiting for advice.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Du ska tidligen importera de som filer till din iMac och sedan vidare till SilkyPix (om den stödja X-Pro 2). Använd inte använder iPhotos
Hoppas det hjälper
 

Gigas

Aktiv medlem
Du ska tidligen importera de som filer till din iMac och sedan vidare till SilkyPix (om den stödja X-Pro 2). Använd inte använder iPhotos
Hoppas det hjälper

Det är just det jag gör. Kopplar kameran till datorn via USB och appen "Bilder" startar och laddar ner det som finns på SD kortet. Sedan ligger de där uppradade med ett J nere i ena hörnet men när jag kollar på info så är det fortfarande bara en Jpeg fil på ca. 2 Mb. Så Silkypix Pro 7 är inte startat så felet kan inte ligga där! Jag tror nog att det första svaret gäller att OSX inte stöder Fuji X Pro-2 än.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Det är just det jag gör. Kopplar kameran till datorn via USB och appen "Bilder" startar och laddar ner det som finns på SD kortet. Sedan ligger de där uppradade med ett J nere i ena hörnet men när jag kollar på info så är det fortfarande bara en Jpeg fil på ca. 2 Mb. Så Silkypix Pro 7 är inte startat så felet kan inte ligga där! Jag tror nog att det första svaret gäller att OSX inte stöder Fuji X Pro-2 än.
Är appen 'bilder' osx photo appen? Om så är fallet använd den inte. Importerar alla bara till din hårddisk och sen vidare till Silkypix Pro 7 (7.1.5.0 släpptes i May).
Det är många som använder osx med x-pro 2. Det beror inte på osx. Tro mig.
 

Gigas

Aktiv medlem
Är appen 'bilder' osx photo appen? Om så är fallet använd den inte. Importerar alla bara till din hårddisk och sen vidare till Silkypix Pro 7 (7.1.5.0 släpptes i May).
Det är många som använder osx med x-pro 2. Det beror inte på osx. Tro mig.
Hur laddar jag ner mina bilder till hårddisken då?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag laddar aldrig ner filer till något program alls. Ha helt enkelt en mapp för bilder på datorn eller en extern HD. Du kan ha en mapp för JPEG och en för råfiler om du vill. Dra filerna från kortläsaren/kameran över till mappen och de är kopierade. Sedan får du importera dem till valfritt redigeringsprogram.

Stäng ner bilderprogrammet då det öppnas. Ladda inte ner bilderna dit.

(Jag kör Lightroom. Jag använder inte katalogfunktionen i något program som första adress. Fördelen är den att jag kan byta mjukvara när jag vill då jag inte är bunden till något programs kataogfunktion. Mitt arkiv är mappar med tema och tid som jag skapat själv.)
 

Gigas

Aktiv medlem
Det var lösningen och nu ser jag båda formaten. Detta fungerar inte genom USB kabel men genom att sticka in SD kortet i datorn. Finns det något sätt att sortera upp alla filer utan att gå in i bilder?

Tack också alla som hjälpt en gammal gubbe med lågt tekniskt kunnande!
 

UGJ

Aktiv medlem
Det beror inte på osx. Tro mig.
Det är väl exakt det det verkar göra, enligt den beskrivning TS ger i inledande inlägg. Om man laddar in bilderna i Bilder och det saknas stöd för kameran är det just OS X det beror på.

Bra dock att det finns väg runt det. Själv importerar jag mina raw-bilder via filsystemet in i Lightroom utan att blanda in Bilder.
 

Gigas

Aktiv medlem
Ja nu var vi halvvägs. RAF filerna ligger i en mapp men det går inte att öppna dem. Oläslig fil står det. Jag har provat med Raw file Converter EX och Adobe DNG Converter men ingen vill öppna filerna!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu använder jag aldrig tillverkarnas mjukvara utan kör LR. I de flesta progrqm måste man först öppna råkonverteraren och sedan importera filerna som skall bearbetas. Har detta gjorts?
 

Gigas

Aktiv medlem
Råformatskonverteraren har jag laddat ner via nätet och hör till SilkyPix om jag
minns rätt.

Jag har nu laddat ner den senaste versionen av Raw Coverter 2 och fått det hela att fungera. Det var den tidigare versionen som ställde till med problemen. Tack alla igen för supporten. Filerna ligger nu på 50 Mb i RAF.
 
ANNONS