Annons

Efter behandlingen i LR...

Produkter
(logga in för att koppla)

Shonna

Aktiv medlem
Halloj!

Jag tycker mina bilder ser konstiga ut på Facebook och fotosidan efter att jag har redigerat dom i LR. Speciellt på Facebook. Kontrasten ser jätteskum ut och skärpan ser inte lika bra ut...
Det har inte alltid varit så...så jag undrar om någon vet vad det kan vara för knas. Behöver jag göra en uppdatering på LR?
 

reboot81

Aktiv medlem
Vad är skum kontrast & skärpa som inte ser bra ut?
Dvs, är det för hög/låg kontrast/skärpa?
Bildexempel?
 

holycrap

Aktiv medlem
Halloj!

Jag tycker mina bilder ser konstiga ut på Facebook och fotosidan efter att jag har redigerat dom i LR. Speciellt på Facebook. Kontrasten ser jätteskum ut och skärpan ser inte lika bra ut...
Det har inte alltid varit så...så jag undrar om någon vet vad det kan vara för knas. Behöver jag göra en uppdatering på LR?
Jag har upplevt att Facebook ibland har komprimerat bilder jag laddat upp vilket lett till sämre kvalitet.

/P
 

Shonna

Aktiv medlem
Vad är skum kontrast & skärpa som inte ser bra ut?
Dvs, är det för hög/låg kontrast/skärpa?
Bildexempel?
det blir överdrivet mycket kontrast! Typ gröna blad blir nästan svarta på sina ställen. Detta är på facebook, och det är nog som ovanstående person säger, att fejjan komprimerar våra bilder för att spara plats eller så...det är flera som har sagt.

Jag har laddat upp en bild ( http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/370454/3476734.htm ) som har förlorat sin skärpa här på fotosidan.
I LR ser den mycket skarpare ut. Men det kanske är för att bilden förlorar lite kvalité när man sparar dom, efter en redigering?
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Halloj!

Jag tycker mina bilder ser konstiga ut på Facebook och fotosidan efter att jag har redigerat dom i LR. Speciellt på Facebook. Kontrasten ser jätteskum ut och skärpan ser inte lika bra ut...
Det har inte alltid varit så...så jag undrar om någon vet vad det kan vara för knas. Behöver jag göra en uppdatering på LR?
Iaf på facebook hjälper det att när man skapar ett album kryssa i en ruta "high quality" eller liknande.
 

Shonna

Aktiv medlem
Ikväll var jag ute och fotade den vackra himlen och blev så besviken när jag laddade upp fotot här på Fotosidan.
När jag redigerade den i LR så såg man fortfarande gröna träd och detaljer på land.
När den laddats upp här så ser den ut såhär:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3483029.htm?set=mp
Alldeles för svart och höga kontraster. Vad är det jag gör för fel??
Att det blir såhär på Facebook kan jag förstå, då det är rätt stora bilder osv..
Men här?
Borde jag spara dom på annat sätt? Jag tycker LR är rätt krångligt när det kommer till exporten av bilder.
Jag fotar i RAW och sparar i jpg i LR.
Någon som har tips?
 

Hankki

Aktiv medlem
Laddar du upp bilderna till fotosidan i full storlek eller förminskar du bilderna vid export till jpg? Tänkte ifall fotosidans automatiska förminskning av stora filer ställer till det.
 

Shonna

Aktiv medlem
Laddar du upp bilderna till fotosidan i full storlek eller förminskar du bilderna vid export till jpg? Tänkte ifall fotosidans automatiska förminskning av stora filer ställer till det.
Alltså...jag tycker LR är väldigt krångligt, då jag är van vid Photoshop och "spara som" osv...
Jag vet inte riktigt vad det blir för storlek när jag sparar/exporterar i LR!
Har du något tips på hur jag ska spara bilderna efter redigeringen? :)
 

Hankki

Aktiv medlem
När du exporterar från LR så kan du t ex fylla i som på bilden. Är bilder 2:3 förhållande så blir den 2400*1600 pixlar och är den 3:4 format så minskas bredden till ca 2133 så att höjden blir 1600 pixlar.

Jag kan rekommendera moderskeppets kurser. Köp en månad för 99kr och se så många kurser du hinner med.
Det finns en ca 12 timmar lång kurs som är uppdelad i Organisera, Framkalla och Publicera.
Publicera delen är på 3 timmar, uppdelade på 47 avsnitt, och behandlar allt du behöver veta om export och print från LR.
Några avsnitt kan du se gratis så får du en uppfattning om hur de är.
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/publicera-med-lightroom-5/
 

Bilagor

lofling

Aktiv medlem
Halloj!

Jag tycker mina bilder ser konstiga ut på Facebook och fotosidan efter att jag har redigerat dom i LR. Speciellt på Facebook. Kontrasten ser jätteskum ut och skärpan ser inte lika bra ut...
Det har inte alltid varit så...så jag undrar om någon vet vad det kan vara för knas. Behöver jag göra en uppdatering på LR?
Har du bytt eller uppgraderat webbläsare? Vilken använder du? Är Color management enabled i den? Troligen har du inte heller profilerad eller kalibrerad skärm gissar jag. Allt detta tillsammans gör att du kan se skillnader mellan LR och t.ex. Facebook.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Fotosidan har någon odokumenterad konvertering som sker när man laddar upp bilder. För egen del har jag slutat ladda upp eftersom jag tappade lusten när det inte gick att uppnå ett förutsägbart resultat
 

stefohl

Aktiv medlem
Ikväll var jag ute och fotade den vackra himlen och blev så besviken när jag laddade upp fotot här på Fotosidan.
När jag redigerade den i LR så såg man fortfarande gröna träd och detaljer på land.
När den laddats upp här så ser den ut såhär:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3483029.htm?set=mp
Alldeles för svart och höga kontraster. Vad är det jag gör för fel??
Att det blir såhär på Facebook kan jag förstå, då det är rätt stora bilder osv..
Men här?
Borde jag spara dom på annat sätt? Jag tycker LR är rätt krångligt när det kommer till exporten av bilder.
Jag fotar i RAW och sparar i jpg i LR.
Någon som har tips?
Du har fått ett par förslag om att konvertera bilden till sRGB. Det är helt korrekt att om du ska lägga upp bilder på webben så ska de konverteras till sRGB. Men för att det sedan ska se bra ut måste din skärm verkligen visa sRGB. Vi antar alldeles för ofta att »vanliga skärmar« visar sRGB, men det finns en stor variation mellan olika skärmars utseende. Så det du ser som fel och brister i din bild, det ser kanske ingen annan. Många skaffar sig en enkel standardskärm för att förhandsvisa hur bilden på webben ska se ut. Fullständigt vansinnigt. Enda lösningen är att ha en skärm som kalibreras så att den verkligen visar sRGB på ett korrekt sätt. Så jag har en kalibrering så att jag utnyttjar skärmens fulla färgomfång och en annan där jag krymper omfånget ner till sRGB.
 

stefohl

Aktiv medlem
Fotosidan har någon odokumenterad konvertering som sker när man laddar upp bilder. För egen del har jag slutat ladda upp eftersom jag tappade lusten när det inte gick att uppnå ett förutsägbart resultat
Det går visst att få ett förutsägbart resultat, men det krävs en skärm som är kalibrerad så att den verkligen visar sRGB.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det går visst att få ett förutsägbart resultat, men det krävs en skärm som är kalibrerad så att den verkligen visar sRGB.
Hej Stefan

Jag har testat relativt systematiskt, både att ladda upp ej-sRGB samt sRGB, med och utan profil, samt kontrollerat visningen i olika browsers, före och efter uppladdning, men vid uppladdning ändras resultatet, oavsett bildens ursprungliga profil.

Av det drar jag slutsatsen att Fotosidan faktiskt gör en konvertering, men för mig okänt till vad.

Undersök gärna själv och se om du får ett annat resultat
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej Stefan

Jag har testat relativt systematiskt, både att ladda upp ej-sRGB samt sRGB, med och utan profil, samt kontrollerat visningen i olika browsers, före och efter uppladdning, men vid uppladdning ändras resultatet, oavsett bildens ursprungliga profil.

Av det drar jag slutsatsen att Fotosidan faktiskt gör en konvertering, men för mig okänt till vad.

Undersök gärna själv och se om du får ett annat resultat
Men den väsentliga frågan är ju om din skärm verkligen visar sRGB. Och vilka browsers är det du testat? Det är mycket få som har en vettig färghantering. Firefox är en, men den kräver att du aktiverar den. http://www.gballard.net/firefox/ är en bra sida för att dels kolla detta, dels kolla hur andra fungerar.
 
ANNONS