Annons

Skärpa och brus - EOS 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Shonna

Aktiv medlem
Jag upptäckte idag att min kamera inte beter sig som den brukar. Bilderna blir inte lika skarpa och dem känns brusiga...Det blir inte som det brukar, om jag säger så.
Det hände med två olika objektiv, så jag funderar på om man behöver göra något med kamerahuset, typ kalibrera det eller så? Jag har ju noll koll på sådana saker, så jag tänkte att jag frågar de kunniga här på fotosidan! :)
Någon som har någon ide? Eller har jag bara varit jäkligt dålig med inställningarna??
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag upptäckte idag att min kamera inte beter sig som den brukar. Bilderna blir inte lika skarpa och dem känns brusiga...

- - -

Någon som har någon ide? Eller har jag bara varit jäkligt dålig med inställningarna??
Det senare är nog troligast.

Kolla först med vilket ISO-värde bilderna är tagna. Ju högre ISO desto brusigare.

Underexponerade bilder som ljusas upp kan också se brusiga ut.
 

Shonna

Aktiv medlem
Ja, jag får väl dubbelkolla vad jag har gjort för fel!
Om färgerna är väldigt, väldigt starka på bilderna, vad har jag ställt in fel då? det ser ut som om man skulle ha dragit upp mättnaden i ett bildredigeringsprogram typ...Eller är det min skärm som är konstig?
Alla bilder är ju inte så, så jag antar att det är en inställning i kameran. (som jag ställt in fel, såklart)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
De flesta kameror har olika bildstilar som man kan välja mellan. En del ger mer mättade färger.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det borde heta "Bildstil" i menyn. Prova "standard" och "neutral". Den senare ger mer neutrala färger, men kan kännas tråkig.
 

Shonna

Aktiv medlem
Tack så mycket! Har ändrat nu, så får jag se om det gör någon skillnad! (tillsammans med normal vitbalans) haha :)
Tack för hjälpen!
 

holycrap

Aktiv medlem
Tack så mycket! Har ändrat nu, så får jag se om det gör någon skillnad! (tillsammans med normal vitbalans) haha :)
Tack för hjälpen!
Om du kör med Neutral bildstil blir efterbehandling ganska viktigt då den, precis som froderberg skriver, har lite platta färger. Den har dessutom ingen skärpa så alla bilder kan upplevas en liten aning oskarpa innan man åtgärdar det. Neutral bildstil är lite gjort för att man ska efterbehandla, helst då i RAW-konverteringen.

/P
 

Shonna

Aktiv medlem
Jag har kollat igenom bilderna och sett att ISO-talet har ju stått alldeles fel! Har aldrig riktigt tänkt på att jag måste hålla koll på det...trodde det skulle gå automatiskt! Nu ställer jag in det manuellt ist! :)
 
ANNONS