Annons

Billigt A2-papper

Produkter
(logga in för att koppla)

Torda

Aktiv medlem
Är det någon som kan rekommendera något A2-papper som är så billigt som möjligt till en A2-bläckstråleskrivare? Jag har tänkt att göra en del utskrifter/affischer där färgkvaliteten inte är så avgörande, utan det viktigaste är att det blir just så billigt som möjligt per utskrift och affischerna kommer kanske att vara täckta till tio procent med bläck och därför känns det onödigt att använda dyrt fotopapper.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Beror

Det bör nog bli lite bättre än på tunt papper men mycket beror nog på inställningarna i ditt program. Jag har fått hyfsat resultat på liknande typ av papper när jag gjort affischer. Varför inte köpa A4 i samma kvalitet om det finns och prova först.
 

Smw

Aktiv medlem
Tack för tipset. Kan jag förvänta mig att det kommer att se bättre ut än på vanligt kopieringspapper?
Hej !

Förmodligen, välj akvarellpapper avsett just för akvarellmålning, det bör inte sprida färgen.
Fägerna kommer kanske se bleka ut så räkna med rätt mycket provande innan du
får det du tänkt, dvs papperstyp, hur intensivt osv.

//MW
 

Torda

Aktiv medlem
Det bör nog bli lite bättre än på tunt papper men mycket beror nog på inställningarna i ditt program. Jag har fått hyfsat resultat på liknande typ av papper när jag gjort affischer. Varför inte köpa A4 i samma kvalitet om det finns och prova först.
Det låter lovande och visst kan man testa med liknande i mindre storlek, bra tips.

Grejen är att jag ännu inte har köpt någon A2-skrivare, men jag har tänkt att jag vill prova på att skriva ut lite mera foton själv på en riktigt bra skrivare och då givetvis på fotopapper, men det vore samtidigt väldigt bra om den kan vara användbar även till exempelvis affischer, då jag driver en liten Lanthandel och idag skriver jag ut mina affischer i ungefär A2-storlek genom att i skrivaren dela dom i 4 stycken A4-utskrifter och det blir lite halvdant, då det är en hel del meck med att sedan skära samt tejpa ihop dom och det ser inte helt perfekt ut heller för den delen..
 

Torda

Aktiv medlem
Hej !

Förmodligen, välj akvarellpapper avsett just för akvarellmålning, det bör inte sprida färgen.
Fägerna kommer kanske se bleka ut så räkna med rätt mycket provande innan du
får det du tänkt, dvs papperstyp, hur intensivt osv.

//MW
Tack för tipset och det är ju detta provande som i sig är lite roligt. Nu har jag i många år hållit på att testa kameror och objektiv, men det är inte lika roligt längre, då de nu är så väldigt bra.
 

Smw

Aktiv medlem
Det låter lovande och visst kan man testa med liknande i mindre storlek, bra tips.

Grejen är att jag ännu inte har köpt någon A2-skrivare, men jag har tänkt att jag vill prova på att skriva ut lite mera foton själv på en riktigt bra skrivare och då givetvis på fotopapper, men det vore samtidigt väldigt bra om den kan vara användbar även till exempelvis affischer, då jag driver en liten Lanthandel och idag skriver jag ut mina affischer i ungefär A2-storlek genom att i skrivaren dela dom i 4 stycken A4-utskrifter och det blir lite halvdant, då det är en hel del meck med att sedan skära samt tejpa ihop dom och det ser inte helt perfekt ut heller för den delen..
Hej !

Som hobby tycker jag absolut man ska exprimentera med allt möjligt kors och tvärs.

Gäller det en näringsverksamhet är det kanske mer lämpligt att anlita
nån kopierfirma som gör det, i stället jobba med layout,företagsprofil mm.

Gjorde en snabb sökning, vet inget om företaget bakom, men du får
en förfärlig massa affischer innan du närmar dej inköpet av en A2 maskin.

//MW
 

Torda

Aktiv medlem
Hej !

Som hobby tycker jag absolut man ska exprimentera med allt möjligt kors och tvärs.

Gäller det en näringsverksamhet är det kanske mer lämpligt att anlita
nån kopierfirma som gör det, i stället jobba med layout,företagsprofil mm.

Gjorde en snabb sökning, vet inget om företaget bakom, men du får
en förfärlig massa affischer innan du närmar dej inköpet av en A2 maskin.

//MW
Det blir säkert en hel del experimenterande även med fotografiutskrifterna för att få till det som jag vill och rent ekonomiskt så kanske det inte är en helt lysande investering, då beställda printar från exempelvis Crimson blir väldigt fina, men ekonomiskt försvarbar är inte heller den fotoutrustning jag har, då man ganska bra skulle klara sig med betydligt enklare saker, men det är det där att kunna få ut det bästa som är rätt lockande och jag är absolut en sådan som ofta kommer att betrakta mina fotoutskrifter på väldigt nära håll.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Som hobby tycker jag absolut man ska exprimentera med allt möjligt kors och tvärs.

Gäller det en näringsverksamhet är det kanske mer lämpligt att anlita
nån kopierfirma som gör det, i stället jobba med layout,företagsprofil mm.

Gjorde en snabb sökning, vet inget om företaget bakom, men du får
en förfärlig massa affischer innan du närmar dej inköpet av en A2 maskin.

//MW
Oops, det skulle vartit en länk med:
http://banderollgiganten.se/affischer-digitaltryck-posters-citylight-papper-for-ljusbelysta-tavlor-tryck-hog-upplosning-till-gatupratare-butiksfonstret-digitaltryck-billigt-blueback.html


//MW
 

Torda

Aktiv medlem
Vad jag kan se så blir det rätt dyrt, då det tillkommer både moms och frakt, samt att det tar 8-11 dagar att få leveransen och minsta beställningsantal i A2 är fyra stycken. Detta gör att varje affisch skulle kosta drygt 80:-/st inklusive moms och då kan jag ju lika gärna skriva ut själv och till och med känna att det blir billigt och då känns det genast mera motiverat med ett inköp av en A2-skrivare. Frågan är nu bara vilken..
 

Torda

Aktiv medlem
Tackar för tipset, men nu vill jag även kunna skriva ut fotografier med förstklassig kvalitet och då kan den troligtvis inte riktigt mäta sig med en PRO-1000 eller en P800.
 

28704

Avslutat medlemskap
Skall affischer hänga inomhus eller också utomhus och hur länge brukar de hänga? Skall de även vara utomhus så drar vanligt papper åt sig fukt och det blir snabbt fult och tråkigt. Skulle rek. en skrivare som tar papper på rulle, priset på papper blir väsentligt lägre då många papperssorter finns för detta ändamål enbart finns på rulle.
 

Torda

Aktiv medlem
Nu har jag redan skaffat en Canon PRO-1000 och den tar ju inte rullar, men det borde kanske gå att skära rullpapper och använda ändå, eller? Kan Du eller någon annan i så fall rekommendera något vettigt papper för ändamålet? Helst vill jag ha så stort som skrivaren tar, alltså 17".

Affischerna sitter för övrigt inte speciellt länge, kanske tre-fyra veckor på sin höjd, så på den tiden tror jag inte att det hinner bli så fult.

För övrigt så tycker jag skrivaren fungerar förträffligt av det jag fått ur den hittills, men jag har inte skrivit ut så mycket ännu.
 

28704

Avslutat medlemskap
Ev. Nackdel med papper på rulle är att det inte är plant när du skär ut bitar, men din Canon pro-1000 har vackumsug om jag inte minns fel. Så det är möjligt att pappret ligger plant vid utskrift och att det fungerar bra.
Flera museér kör Bonjet Bond paper just för affischer med gott resultat.
 
ANNONS