Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

jeduven

Aktiv medlem
Canons Dual Pixel Cmos AF fungerar utmärkt med både USM- och STM-objektiv. USM är snabbare och mer lämpade för stillbild. STM är mer anpassade för film då de har en mjukare, tystare och långsammare fokusgång. Båda typerna fungerar även med vanlig fasdetekterande AF.

Dual Pixel Cmos AF används för närvarande enbart med LiveView, film eller stillbild.

LiveView är egentligen samma sak som EVF så steget till en spegellös systemkamera, oavsett märke, är vare sig långt eller svårt.

USM är ultraljudsdriven af-teknik. STM är stegmotordriven af-teknik.

Ett problem med vissa äldre USM-objektiv med IS är också att IS-gyrot kan höras vid filmning. Alla nyare EF-objektiv, USM och STM, är utrustade med tyst IS.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Canons Dual Pixel Cmos AF fungerar utmärkt med både USM- och STM-objektiv. USM är snabbare och mer lämpade för stillbild. STM är mer anpassade för film då de har en mjukare, tystare och långsammare fokusgång. Båda typerna fungerar även med vanlig fasdetekterande AF.

Dual Pixel Cmos AF används för närvarande enbart med LiveView, film eller stillbild.

LiveView är egentligen samma sak som EVF så steget till en spegellös systemkamera, oavsett märke, är vare sig långt eller svårt.

USM är ultraljudsdriven af-teknik. STM är stegmotordriven af-teknik.

Ett problem med vissa äldre USM-objektiv med IS är också att IS-gyrot kan höras vid filmning. Alla nyare EF-objektiv, USM och STM, är utrustade med tyst IS.
Alla de där sakerna - Dual Pixel AF, USM, STM, IS - är Canonspecifika registrerade varumärken och har absolut inget med Sony att göra och knappast av intressant för någon i de här forumen att diskutera, så jag föreslår att du tar upp den saken i något Canon-forum istället.

Nu får man ju enligt reglerna här inte ägna sig åt personangrepp, så jag låter bli. Tycker bara att det är så sorgligt och tragiskt att du håller på som du gör. Jag avslutade mitt konto här på FS för några år sedan för att stämningen blev så trist, men kom tillbaka nu för att jag i min enfald trodde att det hade blivit bättre, men du håller tydligen på med dina barnsligheter fortfarande.

Så tack och ajö från mig till alla här i forumen. Jag skiter i det här nu.
Finns mycket roligare och viktigare saker att ägna sig åt.


Avslutar dock med ett par bilder, så att du Jeduven kan gotta dig i den fantastiska Canon-tekniken.

Jag råkar nämligen ha just en sådan kamera med Dual Pixel AF-teknik som ska vara så fantastiskt bra, en Canon 70D. Råkar dessutom ha en Sony A6300.

Tog en bild på kvällen från altanen på mitt avstannade poolprojekt med en fastfrusen betongblandare. Samma bild med bägge kamerorna. ISO 12800, 1/4s, F/2,8, 35mm.

Canon-kameran klarade inte att fokusera vare sig med live-view eller optisk sökare. I den optiska sökaren gick det inte att se nånting alls i mörkret, det var helt svart. I skärmsökaren på Canon kunde man knappt urskilja motivet i mörkret.

Med Sony-kameran fick man en mycket klar och tydlig bild i sökaren. Autofokus fungerade klockrent och blixtsnabbt och de små gröna AF-punkterna hitta rätt direkt.

Två bilder. Du får själv gissa vilken som är vilken.

c.jpg
s.jpg


/Mats
 

Ingju

Aktiv medlem
Hej Mats. Det var onekligen skillnad. Så är det ju, olika utrustningar har olika styrkor och svagheter. Forumet är en bra hjälp att visa på detta. Ibland kan ett vilsegånget inlägg ge tillfälle till att visa som du gjorde här. Men visst bör var sak vara på sin plats.
Som du vet har jag ju Canon, med en del år på nacken, och får av ekonomiska skäl försöka vara nöjd med det. Vart mina tidigare Konicaprylar tog vägen vet du ju, men det här forumet intresserar mig ändå, det var här det började. Mina tidigare tankar om att Sony skulle komma att bli att räkna med på alvar, har ju inte helt kommit på skam, även om det tagit längre tid än jag först trodde.
Glad påsk!
 

martinot

Aktiv medlem
Jag avslutade mitt konto här på FS för några år sedan för att stämningen blev så trist, men kom tillbaka nu för att jag i min enfald trodde att det hade blivit bättre, men du håller tydligen på med dina barnsligheter fortfarande.

Så tack och ajö från mig till alla här i forumen. Jag skiter i det här nu.
Finns mycket roligare och viktigare saker att ägna sig åt.
Det var ju iofs uppe i förra tråden om A7 och adaptrar där flera personer jämförde AF emellan Sony och andra kameramärken, inklusive Canons DSLR:er.

Det sagt hoppas jag verkligen inte att du slutar här på Fotosidan. Du har mycket kunskap om inte bara Sonysystem, men även många andra kameratyper. Vore trist att tappa denna kunskap. Om de andra forumen inte är inte helt tilltalar dig så hoppas jag att du åtminstone kan överväga att stanna kvar här i Alpha-gruppen och Sony-forumet.

Ser väldigt mycket fram emot ditt test av A6300 och hoppas att dina både positiva synpunkter, och saker på kameran där du ser potential för framtida förbättringar, kommer inom en inte allt för lång tid. Kameran är väldigt intressant och verkar ha en stor potential.

Avslutar dock med ett par bilder, så att du Jeduven kan gotta dig i den fantastiska Canon-tekniken.

Jag råkar nämligen ha just en sådan kamera med Dual Pixel AF-teknik som ska vara så fantastiskt bra, en Canon 70D. Råkar dessutom ha en Sony A6300.

Tog en bild på kvällen från altanen på mitt avstannade poolprojekt med en fastfrusen betongblandare. Samma bild med bägge kamerorna. ISO 12800, 1/4s, F/2,8, 35mm
Verkligen talande om hur tekniken gått framåt med senaste Sonysensorerna och AF-tekniken (det märks att de är ledande på detta).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En tråd som inte kan spåra ur?? Som gör det efter andra inlägget

Varsågoda! Här har ni en tråd som inte kan bli off topic. Här är det helt ok att jämföra den följande autofokusen i D5 med Sony A7 eftersom tråden har en tämligen öppen rubrik! :)

Startad p.g.a. stängd tråd som spårat ur: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2118346#post2118346
Exakt vad var det nu som spårade ur utom "trollet"? Det här är ju bara patetiskt. Jag vet inte vad du vill Leif utom att sabba all vettig dialog. En ny tråd som redan på andra inlägget helt vurpar måste vara någon form av rekord. Jag håller med Mats. Vad ville du säga med svanarna Leif??

Hur tycker du Anders att du ska räta upp det här? Är det inte lika bra att lägga ner denna tråd också?
Jag förstår att du försökte göra något bra men är du verkligen nöjd med resultatet?? Förstår verkligen att Mats tappade lusten. Är Canon-forumen verkligen så erbarmligt tråkiga undrar man ju om det enda som verkar återstå är att sabba några Sony-forum istället. Vi behöver nog ett Sony-forum för E-mountadapters och objektiv även om en del inte tycker det ska få finnas.
 

Bengf

Aktiv medlem
Afe är skitsnäll som ger oss tråden, han vet så väl att det bär iväg för oss skrivglada. Drar snart i väg till Ekeby utanför Helsingborg för att Hjälpa en nyopererad svärmor, tar så klart med mig min RX100 som sitter vid bältet utan att märkas, 46 mil som börjar så smått att bli en aning jobbigt att köra, hoppas på bra väder.


Dualpixel tekniken är väl en genialisk lösning egentligen för Live View, man undrade hur i helskotta skall dom kunna lösa problemet med den så långsamma lösning Live View varit och är för många DSLR kameror, man väntar på vad Nikon kan komma med.


Ögon följande fokus, är nog inte menat för springande handbolls spelare eller liknade fartfyllda motiv, tror det blir helt fel att förvänta sig det, hålla fast vid ett litet öga på en hoppande unge är väl trolleri i så fall om vi tar för givet att det också skulle fungera, där får man väl testa Face Detektion, eller annan AF-modul. Det skall vara smidigt att växla mellan olika AF inställningar här tror jag inte att det bara är Sony som rör i hop det, även om dom behöver förbättra lite mer än en del andra.



Mats får absolut inte sluta i trådarna, har liksom Martin sett fram i mot fortsättningen med A6300, kommande lösningar med blixtrar till A6300, som har varit en paradgren för Mats med Nikon-kameror, och som dom nyare Sony kamerorna har varit sämre på, vet inte hur det fungerar nu med A7RII, Fotosidan Magasin får nog köra en omgång med blixttester framöver när tiden räcker till, eller är lågljus egenskaperna för bra i dag.


//Bengt.
 

jeduven

Aktiv medlem
Ärade sonyfans.

Mitt första inlägg i den här nystartade tråden är ett vänligt svar till Bengt Fröbergs undringar i slutet på förra tråden.

Svanarna är ett enkelt exempel på en skarp bild, som ju resonemang om af bör handla om...

En fråga till er sonygillar. Om ni orkar lyfta ögonen upp från ert märkesbundna navelskåderi och se mot framtiden istället. Hur tror ni att framtidens af för spegellösa systemkameror kommer att se ut?
 

Photocon

Aktiv medlem
Fasiken vad alla är snarstuckna. Är det bara för att det är långfredag. Det är så dystert att läsa. Glad Påsk på er istället. Eller glad och glad. Välj själv.

Själv plåtar jag ju både med Sony, Nikon, Samsung och Fuji och det är väldigt intressant att jämföra olika lösningar. 3 av de nämnda kamerorna är spegellsösa och min Nikon är en konventionell dslr.

Ingen av dem missar fokus såvida jag inte klantar mig. Alternativt använder "rätt kamera för rätt situation".

Med tanke på den något nedstämda tonen bidrar jag med en "Black Friday-bild" . Den är gammal och analog.

Men hur som helst GLAD PÅSK och hoppas att era eventuella fruar, sambos etc inte åkt till Blåkulla.

//Lennart
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Hänger på Lennart, och oavsett kameramärken, sensorformat och speglar (har också en fin blandning av allt), så Glad Påsk - och ta många fina foton i helgen! :)
 

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Kanske off topic men...
Jag är intresserad av att testa Capture one för Sony som alternativ editor till LR. Men hur fungerar detta om jag fortsatt vill ha LR som databas hanterare? Jag har 120 000 bilder i min LR dtabas.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ärade sonyfans.

Mitt första inlägg i den här nystartade tråden är ett vänligt svar till Bengt Fröbergs undringar i slutet på förra tråden.

Svanarna är ett enkelt exempel på en skarp bild, som ju resonemang om af bör handla om...

En fråga till er sonygillar. Om ni orkar lyfta ögonen upp från ert märkesbundna navelskåderi och se mot framtiden istället. Hur tror ni att framtidens af för spegellösa systemkameror kommer att se ut?
Med allt kraftigare processorer kommer sannolikt kameran kunna känna igen ett motiv i bilden, t ex en fotbollsspelare i ett lag med en viss hårfärg och ansiktsdrag, och följa just denna eller följa bollen med fokus. Den lär även kunna förutsäga åt vilket håll motivet är på väg mot eller från p g a växlingar i storlek eller annat utan PDAF. Sedan kommer processorerna sannolikt kunna granska och jämföra intilliggande pixlar i samma färg och subtrahera slumpmässigt brus ännu bättre.

Kanske kan man flytta sensor i djupled för AF med MF objektiv och varför inte använda flytt i X och Y axeln för shift (FF objektiv på cropsensor) och vinkla i Z axeln för tilt.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är tur att det inte är långfredag längre, för så här kul har jag inte haft på Fotosidan på länge. :)

Tråden kanske borde ligga i något slags allmänt forum istället för i Sonyforumet, eftersom den handlar om allt möjligt, men det spelar kanske inte så stor roll.

Om vi kan släppa märkeslojaliteten ett tag så tror jag att det kan bli en intressant diskussion om framtidens kameror. Själv är jag tämligen illojal numera och använder Olympus, Panasonic, Canon och Nikon när det gäller digitalkameror. Endast ekonomi och tidsbrist sätter upp hinder för mig att även använda Sony, Fuji och Pentax (Samsung skippar jag nog, med tanke på framtidsutsikterna även om det kanske i praktiken vore ett system som man kan använda i många år trots risken att det läggs ner inom kort).

Dual-pixel AF fungerar riktigt bra för video och det finns säkert potential för utveckling där. Canon tycks vara rätt återhållsamma med att introducera nya finesser förrän de verkligen behövs av konkurrensskäl, vilket får mig att tror att det finns en hel del i labbet som vi inte har sett än.

Att ha fasdetekterande AF som är baserad på att vissa (eller alla) pixlar på bildsensorn används är väl allmängods vid det här laget. Ingen har dock ännu lyckats få den tekniken att bli lika snabb som dedicerade PDAF-sensorer. Frågan är väl om det mest handlar om processorkapacitet eller om det finns något grundläggande problem som förhindrar det.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Med allt kraftigare processorer kommer sannolikt kameran kunna känna igen ett motiv i bilden, t ex en fotbollsspelare i ett lag med en viss hårfärg och ansiktsdrag, och följa just denna eller följa bollen med fokus. Den lär även kunna förutsäga åt vilket håll motivet är på väg mot eller från p g a växlingar i storlek eller annat utan PDAF. Sedan kommer processorerna sannolikt kunna granska och jämföra intilliggande pixlar i samma färg och subtrahera slumpmässigt brus ännu bättre.

Kanske kan man flytta sensor i djupled för AF med MF objektiv och varför inte använda flytt i X och Y axeln för shift (FF objektiv på cropsensor) och vinkla i Z axeln för tilt.
Alltså Slatan fokus, låter inte osannolikt dom närmaste åren. Ögon fokus kom med? A900 har jag för mig, vet inte hur effektivt det är men skulle gärna ha det på mina Pentax även om man måste sätta skärpan mer exakt med avtryckaren.
Jag menar att det finns en del finesser som inte används av alla märken. ...
Sensorshift har Pentax haft några år nu, men inte tilt än.

Men när det gäller framtiden känner jag mig lite mätt, visst vill jag ha det och det som inte finns än, men det gäller att hinna utforska och utnyttja det som redan finns i kamerorna.
 

Photocon

Aktiv medlem
Men när det gäller framtiden känner jag mig lite mätt, visst vill jag ha det och det som inte finns än, men det gäller att hinna utforska och utnyttja det som redan finns i kamerorna.
Det är du nog inte ensam om. Det mesta just nu tycks kretsa kring huruvida fasdetekterande AF på spegellösa kameror ska hinna ifatt dedicerade AF-sensorer på vanliga dslr. Utvecklingen har kommit ett stycke på väg och sannolikt så kommer man ifatt så småningom.

För mig är den diskussionen förvisso intressant, men långt ifrån prioritet no1. Jag håller med dig i din skrivning om att utnyttja och utforska det som redan finns i dagens kameror.

Mina prioriteter är:

1/ Anpassning av objektiv på små spegellösa kameror så de verkligen står i proportion till varandra utan IQ-förlust. Sannolikt ännu svårare än att få till AF-systemens likvärdighet. D v s lite av trådens ursprungsämne innan den konverterades till denna tråd.

2/ Crossover mellan systemen via adaptrar (också ursprungstråden). Och då menar jag s k intelligenta adaptrar.

3/ Den externa mjukvaran (d v s rawkonverterare i första hand) och den interna (FW-uppgraderingar- hur många funktioner går att förbättra utan hårdvara).

4/ Få in i skallen att mina kameror är bättre än jag. Blir det fel är det jag som till 99% är felkällan. D v s hålla mig nöjd med det jag har, men ändå följa utvecklingen och skaffa möjligheter att testa så många " revolutionerande nyheter" som möjligt.

//Lennart
 

jeduven

Aktiv medlem
Att framtidens systemkameror kommer att ha EVF med fasdetekterande på sensorn är nog rätt så givet skulle jag tro. EVF-sökarna utvecklas kontinuerligt till det bättre och för fasdetekterande fokus på sensorn finns det redan nu några olika lösningar.

Canon har Dual Pixel Cmos AF där samtliga pixlar är gjorda för fasdetekterande fokus varav pixlarna på 80% av sensorytan kan användas.

Samsung har en canonliknande variant i den senaste mobiltelefonen. Om Canon och Samsung har gjort något patentbyte kan man ju undra över...

Sony använder ca 150 pixlar på sensorn enbart för fasdetekterande fokus. Flera andra har nog någon sonyliknande variant verkar det som.

För att få till tekniken med fasdetekterande fokus på sensorerna måste nog de konventionella algoritmerna också anpassas. Detta innebär nog ändå inga större problen och processorkraften utvecklas ju ständigt så spegellösa systemkameror är nog inte speciellt långt borta för någon kameratillverkare. Jag skulle tro att det endast är EVF-tekniken som bromsar idag...
 

afe

Aktiv medlem
Du har ng inte provat en modern EVF. De är riktigt bra nu (också för gamla analogrävar).
 
ANNONS