Annons

Nikon Snapbridge

Produkter
(logga in för att koppla)

Paliswe

Avslutat medlemskap
Nikon presenterade i samband med presentationen av D500 och D5 att man kommer med en ny app som ska koppla ihop kamera och platta/mobil. De har ju haft detta tidigare, men det är ju ingen som blivit lycklig över de versionerna, om man uttrycker sig lindrigt. Åsikterna på olika forum och nedladdningssajter säger att det mest varit skräp där man tappat förbindelserna och man har väldigt lite funktionalitet
Men detta skall ju vara löst med den senaste versionen som heter Snapbridge, där man utnyttjar både WiFi och blåtand. Går man in på Nikons hemsida får man väldigt luddig information, de listar alla kameror som har WiFi, en del har NFC men NFC är ju en överföringsteknik som bara fungerar några cm.
Är det någon som sett en review av Snapbridge? Vilka kameror har möjlighet att köra den version av Snapbridge som presenterades nyligen? Är det bara D5 och D500 ännu så länge? (som iofs inte finns de heller, ännu).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Är det någon som sett en review av Snapbridge? Vilka kameror har möjlighet att köra den version av Snapbridge som presenterades nyligen? Är det bara D5 och D500 ännu så länge? (som iofs inte finns de heller, ännu).
Det är enbart D500 som har Snapbridge. D5 har varken inbyggd wifi eller blåtand.

Och med tanke på att D500 dyker upp först om drygt en månad så har det hittills varit lite svårt att testa Snapbride :)
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Det var väl ungefär så jag trodde att det var, ingen idé att köpa D7200 om man vill ha fungerande anslutning till plattan då, iaf inte med Nikons programvara.
 

xerent

Aktiv medlem
Missledande

Det är ju skapligt missvisande från Nikons sida när de listar en lång rad WiFi-aktiverade kameror under rubriken Snapbridge, samtidigt som man visar skärmdumpar från den nya Snapbridge-appen och D500. Det största problemen med WirelessMobileUtility är ju att, förutom att den är långsam, att den envisas med att spara bilderna i telefonminnet (jmf med SD-kort) och att bilderna inte är tillgängliga via telefonens galleri-funktion. Det senare gör det omöjligt att hämta in bilderna från andra appar - de måste delas från WMU och då hamnar bilderna inte där man vill ha dem. Jag hoppas att Nikon tar sitt förnuft till fånga och släpper en ny app som fungerar även med de gamla kamerorna (om man nu kan kalla D7200 för en gammal kamera).

Jämförelsevis fungerar Sonys PlayMemories-app exemplariskt bra när jag testat den med en A5000. Om inte Nikon fixar sina WiFi-grejer snart är jag benägen att byta ut mitt Nikon 1-system mot ett NEX/E-mountsystem. Det är tråkigt, för jag har uppskattat hur liten och behändig CX-sensorsystemen är att ta med sig överallt.
 

xerent

Aktiv medlem
Nu har SnapBridge-appen släppts till Android och förvirringen fortsätter på hög nivå. Jag chattade med en Nikon-representant som bekräftade att de kameror som syns i marknadsföringen för SnapBridge är rent av felaktiga. Mycket dåligt av Nikon!

Edit: Har även ställt frågan till Nikon Sverige på Facebook. Får väl se vad de svarar.
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Jämförelsevis fungerar Sonys PlayMemories-app exemplariskt bra när jag testat den med en A5000. Om inte Nikon fixar sina WiFi-grejer snart är jag benägen att byta ut mitt Nikon 1-system mot ett NEX/E-mountsystem. Det är tråkigt, för jag har uppskattat hur liten och behändig CX-sensorsystemen är att ta med sig överallt.
Nu har jag ingen bra koll på WiFi, men kan tipsa om alternativ till Nikon 1, och det är tex GM1 ovch GM5 ifrån Panasonic. De är mindre än Nikon 1, men med en M4/3-sensor som inte är så långt ifrån APS-C-sensorn i A5000. Dessutom ett bra utbud av objektiv. Har WiFi, men har som sagt inte testat. Sedan så kan ju även XT-10 ifrån Fuji vara ett alternativ, eller lilla X-A1 (om du står ut utan sökare), med ett riktigt fint objektibutbud, men dock lite större än GM1/GM5. Har också WiFi, men har inte heller testat det.

Får du igång WiFi på Nikon 1 så kanske det löser sig, men finns som sagt flera kameror än A5000 med WiFi som kan vara värt att kika på som alternativ.
 
ANNONS