Annons

Bärbar dator bland annat för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag är ute efter en bärbar dator som duger/är bra till fotoredigering. Jag vill vara tydlig med att den inte enbart köps med det ändamålet och att jag inte jobbar professionellt med foto.

Vid köpet är det ett antal avvägningar som behöver göras och ett antal minimum/ribbor att ta sig över.

Skärm - Stor är bra för fotoredigering men jag vill också kunna bära runt på den. Lagom får alltså duga. Vilken är den lägst "acceptabla" tummen tycker ni? Vilka egenskaper söker jag vad gäller färg? Jag har ingen möjlighet att kalibrera min skärm. Jag tänker att om man kan köpa till en separat skärm i framtiden om det skulle behövas.

Processor - Vad krävs för lightroom? Idag jobbar jag inte med PS även om jag är nyfiken på att testa. Men om det kräver mycket mer av processorn får jag kanske ge avkall på PS.

Arbetsminne - Heter det så? Vad behövs? LR och PS.

Hårddisk - Behöver jag inte hjälp med.

Övrigt - Något jag borde tänka på mer?

Budget är på under 10 000 kr.
 

henrik85

Aktiv medlem
Nej, för då hamnar du inte under 10K.

Jag är också intresserad av detta, men diskussionerna om datorer/skärmar spårar alltid ur här på fotosidan (i synnerhet när det gäller kostnad).
 

JKON

Aktiv medlem
Nej, för då hamnar du inte under 10K.

Jag är också intresserad av detta, men diskussionerna om datorer/skärmar spårar alltid ur här på fotosidan (i synnerhet när det gäller kostnad).
Nej för att det inte finns eller nej för att de ser till sina egna behov snarare än frågeställarens? Synd om det är det sistnämnda.
 

sumpan

Aktiv medlem
16GB minne och SSD-disk tycker jag är det viktigaste, processor är inte lika viktigt även om snabbare är bättre.

13.3"/1.6kg är det mesta som jag vill bära omkring på. Min jobbdator är 14"/1.8kg och det är verkligen på gränsen att släpa fram och tillbaka varje dag. Med extra nätagg hemma så jag slipper bära på det så funkar det.

När jag sitter länge och jobbar (oavsett om det är jobb eller fritid) så kopplar jag in en extern skärm, mus och tangentbord. Det finns på skrivbordet hemma med kablar framdragna som jag kopplar in på 5s.
 

JKON

Aktiv medlem
16GB minne och SSD-disk tycker jag är det viktigaste, processor är inte lika viktigt även om snabbare är bättre.

13.3"/1.6kg är det mesta som jag vill bära omkring på. Min jobbdator är 14"/1.8kg och det är verkligen på gränsen att släpa fram och tillbaka varje dag. Med extra nätagg hemma så jag slipper bära på det så funkar det.

När jag sitter länge och jobbar (oavsett om det är jobb eller fritid) så kopplar jag in en extern skärm, mus och tangentbord. Det finns på skrivbordet hemma med kablar framdragna som jag kopplar in på 5s.
Tack för tipsen! 16GB minne verkar vara svårt att få tag i inom budgeten dock.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tack för tipsen! 16GB minne verkar vara svårt att få tag i inom budgeten dock.
Minne kan du alltid sätta in i efterhand, jag skulle kolla på en bärbar med bra processor, och en okay skärm. SSD kan du också sätt in i efterhand. Hellre i7 än i5 generellt och fyrkärnig. 15" är det största segmentet, jag skulle gå på det :)
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Instämmer med föregående talare, hellre mer processorkraft. Har själv bara 8gb minne i redigeringsburken och minnesanvändningen ligger sällan på mer än 50%.
 

_deliverance_

Aktiv medlem
Min prioritet

Jag använder min laptop till all bildredigering och det som är viktigast för mig är.

1. Skärm (IPS minst 1920x1080), har idag 13,3" och det funkar bra.

2. Minne, minst 6GB. Har 6GB idag och det räcker knappt.

5. Processor, har idag en i5 (generation tre, tror jag)

6. Vikt

7. Batteritid

8. SSD (går alltid att uppgradera senare)


Jag har en Asus ux32a, i5, 6GB-Ram, hybriddisk, 13,3", 1,5KG.
Redigerar alla RAW/NEF bilder i Photoshop cs6


Mina fem cent
 

Abe Normal

Aktiv medlem

JKON

Aktiv medlem
Jag har inte benat upp förslagen jättenoga, men jag skulle nog gå på Asus'en som ligger som förslag i tråden, det verkar vara en bättre processor, det är bara att jämföra.

Mvh
Jag är inte jättebra på det här med datorer så har inte kännedom om vad som gör en bra processor. Så jag kollar bara på siffror.

Asusen: Intel, Core i7, 2 kärnig, 2,5 GHz

Acern: Intel, Core i7, 4 kärnig, 2,6 GHz

Vad gör Asusens processor bättre? Är den mer gedigen? Ska man inte stirra sig blind på siffrorna?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag är inte jättebra på det här med datorer så har inte kännedom om vad som gör en bra processor. Så jag kollar bara på siffror.

Asusen: Intel, Core i7, 2 kärnig, 2,5 GHz

Acern: Intel, Core i7, 4 kärnig, 2,6 GHz

Vad gör Asusens processor bättre? Är den mer gedigen? Ska man inte stirra sig blind på siffrorna?
Som jag skrev, ditt val ser bra ut. Minna kan du addera efteråt.:)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Oj missade visst din Edit :)

Ja det känns som ett bra val även om jag spontant litar mer på märket Asus än på Acer. Fast jag vet inte varför jag känner så.
Håller med där också :) Du fiår en lite större SSD i Asus, men det kan du också uppgradera senare.
Tycker paketet ser vettigt ut, har en snarlik processor själv och det funkar jättebra.
 

sumpan

Aktiv medlem
Behöver också en ny dator för mina foto behov. Ska köpa mig lightroom och hålla på med fotoredigering bara. Tänker inte lägga ut mer än 5000kr och hittade en intressant laptop från dell.

Vad tror ni om denna?
http://www.dell.com/se/p/inspiron-15-5558-laptop/pd?oc=cn55821&model_id=inspiron-15-5558-laptop
4GB minne, låg skärmupplösning och ingen SSD-disk, det tycker jag är för dåliga prestanda i dagens läge. Jag skulle hellre spara ihop lite mer pengar eller leta något bra erbjudande på rea.

Hittar t ex denna som verkar ser bättre ut för pengarna (Asus F555LA-DM2013T):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3389000

Kollade dock bara väldigt snabbt på prisjakt, jag gillar i allmänhet Dells datorer men om budgeten är 5000 så får man nog försöka få mesta möjliga prestanda för pengarna.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Har läst allas kommentarer och tror nog att detta skulle kunna vara ett bra alternativ:

http://www.inet.se/produkt/1978063/acer-aspire-nitro-i7-8gb-60gb-ssd-gtx-960m#/specs

Vad sägs?
60GB SSD är på tok för litet, du kommer få jobba mycket för hålla den under gränsen för full. Jag kollade på windowsmappen, iofs win7, på en nyinstallerad dator. Den använder 38GB. Totalt används 53GB på datorn och då har jag avinstallerat massor som kom med från tillverkaren. Endast Office är tillagt.

SSD är det absolut viktigaste på en bärbar dator för hastigheten. Köp INTE under 128GB. Leta vidare.
Därefter är minne viktigast, inte under 8GB om du ska redigera bilder. Men se till att du kan stoppa i mer minne senare, för det kommer du vilja ha.
Processorn, gärna 4-kärning, det har vara Core i7 med ett Q i beteckningen, MQ eller HQ. Undvik allt med U, de är bara strömsnåla, inte snabba. På http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php går det jämföra processorer. Snabb Core i5 går också bra.

Men till sist, 60GB är för lite, leta vidare!
 
ANNONS