Annons

Fotografens namn under bild vid försäljning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

mstoltz

Aktiv medlem
Hoppas jag skriver denna fråga i rätt del av forumet.

Jo hur gör ni, och vad tycker ni om att begära att fotografens namn ska anges / stå under bilden vid försäljning till tex hemsida ?

Tex om jag säljer en bild till ett företags hemsida......är det rimligt att begära att mitt namn ska stå under bilden som fotograf.....eller hur gör ni ?

EDIT: samt vad tycker ni är ett rimligt pris för en bild till ett företags hemsida ?

MVH
 

Poteta

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle tycka det vore märkligt om jag köpte en bild till min hemsida och säljaren krävde att hans namn ska stå med.
Självklart är det upp till fotografen eftersom det är han som bestämmer villkoren vid ev. försäljning men jag hade valt en annan fotograf i så fall.
 

lonian

Aktiv medlem
Har man gett bort bilden så förstår jag om man vill visa sitt namn, men har de betalt för att få bilden tycker jag inte det är något att gnälla om.
 

afe

Aktiv medlem
Traditionellt anges fotografens namn endast i redaktionella sammanhang (alltså nyhetsbilder och liknande). Bild till ett företags hemsida räknas inte som redaktionellt, och jag skulle i alla fall inte kräva byline.
 

Homy

Aktiv medlem
Väcker tråden för en fråga. Någon här som säljer bilder via IBL? Mina bilder finns hos Alamy men sålt några via IBL som är Alamys representant i Sverige. Såg några länkar i andra diskussioner där man fått ersättning på 500-1500 kr för utlämnande av namn. Ingen av de som köpt mina bilder har angett mig som fotograf utan bara IBL. Är det tidningarnas fel eller IBL:s fel som inte har krävt namngivning? Ska kontakta alla inblandade men tänkte fråga här först.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Väcker tråden för en fråga. Någon här som säljer bilder via IBL? Mina bilder finns hos Alamy men sålt några via IBL som är Alamys representant i Sverige. Såg några länkar i andra diskussioner där man fått ersättning på 500-1500 kr för utlämnande av namn. Ingen av de som köpt mina bilder har angett mig som fotograf utan bara IBL. Är det tidningarnas fel eller IBL:s fel som inte har krävt namngivning? Ska kontakta alla inblandade men tänkte fråga här först.
När vi (reklambyrå) köpte bilder för annonser gjorde vi alltid det med avsikt att inte publicera någon byline för fotografen då sådant tar stör formgivningen.

Vi betalade däremot alltid extra redan vid beställning av bilderna för att inte behöva publicera namnet.
Så jag skulle kontakta det bolag som säljer dina bilder. De vet ju villkoren som bilderna sålts under i just dessa sammanhang.
 

Homy

Aktiv medlem
När vi (reklambyrå) köpte bilder för annonser gjorde vi alltid det med avsikt att inte publicera någon byline för fotografen då sådant tar stör formgivningen.

Vi betalade däremot alltid extra redan vid beställning av bilderna för att inte behöva publicera namnet.
Så jag skulle kontakta det bolag som säljer dina bilder. De vet ju villkoren som bilderna sålts under i just dessa sammanhang.
Det förstår jag men i mitt fall handlar det om tidningsbilder.
 
ANNONS