Annons

Trasig D700 eller batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneZaar

Ny medlem
Jag köpte en begagnad D700 och ett beg batterigrepp till den, nu visade sig att greppet eller kameran inte fungerar fullt ut. Är det någon som kan ge ett tips hur jag tar reda på vilken som är trasig? När jag sätter i batterigreppet utan att ha batteri i kameran så visar kameran att det är dåligt batteri i batterigreppet även om batterierna är full laddat. Endast avtryckarn fungerar på greppet då. Är det bara att lämna in allt på service?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad D700 och ett beg batterigrepp till den, nu visade sig att greppet eller kameran inte fungerar fullt ut. Är det någon som kan ge ett tips hur jag tar reda på vilken som är trasig? När jag sätter i batterigreppet utan att ha batteri i kameran så visar kameran att det är dåligt batteri i batterigreppet även om batterierna är full laddat. Endast avtryckarn fungerar på greppet då. Är det bara att lämna in allt på service?
Till att börja med kan du ju kolla om kameran fungera som den ska utan greppet.
Om det är klarlagt så kan du ju gå vidare med att rengöra kontakterna mellan kamerahus och grepp. Det löste ett problem som jag hade tidigare. Finns spray för sånt.
Sedan vet jag inte om kameran fungerar utan att ha ett batteri i sig. Fungerar det om du har batteri i både kamerahus och grepp?
Sedan kan man ställa in vilket batteri som ska användas först. Det som sitter i kamerahuset eller det som sitter i greppet. Leta bland menyerna, minns inte exakt var det finns.
Vilka batterier har du att tillgå? Standard för D700 eller har du även det större batteriet som passar i D3?
 

JanneZaar

Ny medlem
Till att börja med kan du ju kolla om kameran fungera som den ska utan greppet.
Om det är klarlagt så kan du ju gå vidare med att rengöra kontakterna mellan kamerahus och grepp. Det löste ett problem som jag hade tidigare. Finns spray för sånt.
Sedan vet jag inte om kameran fungerar utan att ha ett batteri i sig. Fungerar det om du har batteri i både kamerahus och grepp?
Sedan kan man ställa in vilket batteri som ska användas först. Det som sitter i kamerahuset eller det som sitter i greppet. Leta bland menyerna, minns inte exakt var det finns.
Vilka batterier har du att tillgå? Standard för D700 eller har du även det större batteriet som passar i D3?
har standardbatteri i kameran och 8st GP 2700 NMH HR6 i batterigreppet samtidigt, har gjort rent kontakter och testat om vilka batterier man ska ta först och det spelar ingen roll. Mitt intresse va aff få upp hastigheten på b/s .
 

frwe

Aktiv medlem
Du måste i menyn någon stans tala om vilken typ av batterier du har i greppet när du använder AA.

/Frode
 

BTLulle

Medlem
Skillnaden i volt mellan laddningsbara celler och Alkaliska är 0,3 volt så kan vara för du har laddningsbara i greppet som de blir bekymmer testa med alkaliska batterier eller liknade som ger 1,5v i stället för dom laddningsbaras 1,2v /Peter
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Nu har jag en D7100 med ett Jupio vertikalgrepp. Utan batteri i kameran fungerar ingenting.
Batteri i kameran så kan man inte se hur mycket klös man har i batterigreppet , utan endast statusen på batteriet i kameran. Kan ju vara så att piratgrepp inte funkar 100%.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad D700 och ett beg batterigrepp till den, nu visade sig att greppet eller kameran inte fungerar fullt ut. Är det någon som kan ge ett tips hur jag tar reda på vilken som är trasig? När jag sätter i batterigreppet utan att ha batteri i kameran så visar kameran att det är dåligt batteri i batterigreppet även om batterierna är full laddat. Endast avtryckarn fungerar på greppet då. Är det bara att lämna in allt på service?
Prova istället att använda ett Nikonbatteri i greppet. Förutsatt att greppet fungerar som det ska så ska det gå att använda endast batteri i greppet (och inget i huset). Om problemet försvinner när du använder Nikonbatteriet så vet du att det är dina AA som strular.
Att endast avtryckaren fungerar beror, som tidigare nämnt, på smuts i kontakterna. De som är under D700 är stora och lätta att komma åt, så det räcker med sprit för att rengöra dem. :)
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag köper aldrig mer ett piratgrepp efter strulet jag hade med ett Meike-grepp till min D700. Jag trodde hela spegelmekanismen gått sönder på min ganska nyköpta kamera, men det var bara batterigreppet som spökade då batteriet i greppet började sina (trots att det i kameran var fulladdat).

Efter några månader med strul (som även inkluderade byte till ett nytt grepp jag fick på garantin) köpte jag ett originalgrepp istället, och jag har inte ångrat mig en sekund under de ca 4 åren jag haft det. Originalgreppet funkar alltid som det ska utan fuffens, och känslan i det greppet är också väsentligt bättre.
 

iSolen.se

Guest
Till att börja med kan du ju kolla om kameran fungera som den ska utan greppet.
Om det är klarlagt så kan du ju gå vidare med att rengöra kontakterna mellan kamerahus och grepp. Det löste ett problem som jag hade tidigare. Finns spray för sånt.
Sedan vet jag inte om kameran fungerar utan att ha ett batteri i sig. Fungerar det om du har batteri i både kamerahus och grepp?
Sedan kan man ställa in vilket batteri som ska användas först. Det som sitter i kamerahuset eller det som sitter i greppet. Leta bland menyerna, minns inte exakt var det finns.
Vilka batterier har du att tillgå? Standard för D700 eller har du även det större batteriet som passar i D3?
Det funkar automatiskt, man kan ha batterierna där man vill och ordningen på batteriinställningen spelar ingen roll. Om man kör vanliga orginal ENEL-batterier i alla fall.
 

iSolen.se

Guest
Jag köpte en begagnad D700 och ett beg batterigrepp till den, nu visade sig att greppet eller kameran inte fungerar fullt ut. Är det någon som kan ge ett tips hur jag tar reda på vilken som är trasig? När jag sätter i batterigreppet utan att ha batteri i kameran så visar kameran att det är dåligt batteri i batterigreppet även om batterierna är full laddat. Endast avtryckarn fungerar på greppet då. Är det bara att lämna in allt på service?
Tycker du ska försöka returnera grejerna om inte säljaren kan ge råd för att får igång grejerna, ett grepp är dyrt och en stor del av köpet.

Du har provat att sätta i standardbatteriet ensamt i greppet?
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Prova istället att använda ett Nikonbatteri i greppet. Förutsatt att greppet fungerar som det ska så ska det gå att använda endast batteri i greppet (och inget i huset). Om problemet försvinner när du använder Nikonbatteriet så vet du att det är dina AA som strular.
Att endast avtryckaren fungerar beror, som tidigare nämnt, på smuts i kontakterna. De som är under D700 är stora och lätta att komma åt, så det räcker med sprit för att rengöra dem. :)
Jag tänker : Kan det inte vara så att du måste ha en obruten ström genom kameran till vertikalgreppet , dvs inget batteri i kameran så är strömkällan bruten och då funkar inte vertikalgreppet? Vet ej...bara en tanke.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag tänker : Kan det inte vara så att du måste ha en obruten ström genom kameran till vertikalgreppet , dvs inget batteri i kameran så är strömkällan bruten och då funkar inte vertikalgreppet? Vet ej...bara en tanke.
Testade på min D700. Original batterigrepp och stora batteriet i greppet. Tog ut batteriet ur kameran.
Inga problem att få ström till kameran. Jag har ställt in att batteriet i greppet är det som ska förbrukas först.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag tänker : Kan det inte vara så att du måste ha en obruten ström genom kameran till vertikalgreppet , dvs inget batteri i kameran så är strömkällan bruten och då funkar inte vertikalgreppet? Vet ej...bara en tanke.
Nädå, det fungerar utmärkt med batteri endast i greppet! På så vis kan man göra kameran lättare samt slippa ta av greppet för att byta batteri i huset.
 
ANNONS