Annons

Framkalla Ilford

Produkter
(logga in för att koppla)

Ösdpont

Medlem
Sitter här med en Ilford hp5 400 rulle och adox adonal, adox adofix & adox adoflo och har inte den blekaste aning hur jag ska framkalla.. Har en framkallningsdosa där 35mm = 290ml. Adox adonal developer (1+25, 1+50, 1+100). kan någon vänlig själ förklara hur måtten går till?
 

alf109

Aktiv medlem
Adonal är ju adox variant av rodinal som är en mycket gammal framkallar, just den framkallaren är inget vidare i kombination med HP5+, blir väldigt grova och odistinkta korn enligt min erfarenhet. Jag tycker att Xtol funkar bra till HP5+ och jag brukar köra den 1 + 1 (alltså en del framkallare och en del vatten). När det gäller spädningarna så står till exempel 1+25 för en del framkallare och 25 delar vatten osv.
 

Ösdpont

Medlem
tackar! men 1 del framkallare då, hur vet jag hur många milliliter det ska vara? sorry om jag är helt bakom flötet här men jag hajjar det inte :(
 

alf109

Aktiv medlem
tackar! men 1 del framkallare då, hur vet jag hur många milliliter det ska vara? sorry om jag är helt bakom flötet här men jag hajjar det inte :(
Ren matte 1+25 som exempel för 3 dl = 300 ml 300/(1+25) = 300/26 = 11.5 ml (ungefär), allts 11,5 ml framkällare och resten vatten upp till 3 dl.
 

Ösdpont

Medlem
Tackar, då börjar jag hajjar det iaf :) ska luska lite tider också så får man se. Ska testa denna gången med Adox å se hur det bli :)
 

Loke

Aktiv medlem
Och för att underlätta vid mätningen av små volymer, som typ 10ml, så köp hem en doseringsspruta från närmaste apotek om du inte redan har en, kostar en femma eller så.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Som Alf skriver brukar inte Adonal (Rodinal) rekommenderas för snabba filmer (ISO 400 och över), åtminstone inte i småbildsformat, eftersom kornet tenderar att bli grovt. Dock fungerar det naturligtvis och som med allt annat finns det de som föredrar den kombinationen.

Jag har själv framkallat en del HP5+ i R09 (en annan Rodinal-klon) eftersom det är den framkallare jag oftast har hemma. Jag skulle ljuga om jag sade att jag inte hade negativ som mått bättre av en annan framkallare, men jag skulle också ljuga om jag sade att jag inte hade negativ som mått alldeles utmärkt av den kombinationen. Förutom framkallare och film spelar ju även motivets art och fotografens estetiska smak en viss roll, samt exponeringen så klart.

Ilford själva anger spädning 1+25 i 6 minuter eller 1+50 i 11 minuter för HP5+ i Rodinal enligt detta dokument. och det är vad jag brukar utgå ifrån.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns en hemsida som är full av tider o blandningar, även för pressning, för all existerande o numera icke existerande film.
Men det är så pass länge sedan jag tittade så jag kommer inte ihåg vad den heter.
 

millhouse

Aktiv medlem
Sitter här med en Ilford hp5 400 rulle och adox adonal, adox adofix & adox adoflo och har inte den blekaste aning hur jag ska framkalla.. Har en framkallningsdosa där 35mm = 290ml. Adox adonal developer (1+25, 1+50, 1+100). kan någon vänlig själ förklara hur måtten går till?
Hej Pontus.
Du har redan kanske löst frågan du ställde ? Men jag kan inte låta bli att skriva att Photax har en utmärkt liten handbok i mörkrumsarbete. Gå in på www.photax.se och i vänsterspalt under faktasidor så finner du denna pdf fil som du kan ladda ned av denna "HANDBOK: En Hobby för dig. "
Kanske du redan kan allt detta ? Men-
trevligt med alla mörkrums "nördar"- lycka till.
Från en dito nörd.
 

Ösdpont

Medlem
Grymt! =) Danke! testa igår men det gick åt pipan! många av bilderna försvann helt och dom andra vart utgråade helt eller fläckvis. Är det rätt att om filmen är helt svart så har den blivit utsatt för ljus? eller är det helt fel? Dom här ser ut att inte vara framkallade riktigt länge eller att det vart för lite fix?
 

Worley

Avslutat medlemskap
Om man är ocan vid framkallning, kan det vara värt att titta på en instruktionsfilm för att lära sig handgreppen. Det finns på youtube om du söker.

Svartvitt är det nästan omöjligt att misslyckas med. Men äldre analogiska kameror kan ha mängder med fel som gör att filmen inte blir rätt exponerad.

Om man är helt ny i den analoga världen kan det vara svårt att avgöra om en dålig film beror på kameran eller framkallningen (även filmen kan vara dålig).

Lägg upp ett foto på filmremsan så kanske vi kan se vad som beror på vad.
 

Ösdpont

Medlem
försökte ta en bild på en del av filmen som vart drabbad. Man ser lite av bilden fortfarande men som sagt, vet ej varför det vart så. på hela rullen så var det kanske 5 st som va synliga sen vart det 4-5 som vart så där sen 3-4 till som vart synliga osv, det drabbade inte hela filmen så att säga.
 

Bilagor

ChrisHinde

Ny medlem
Har ju gått över en månad, men eftersom du inte fick något svar så postar jag mitt:

Det ser ut som att bilderna är grovt underexponerade*. Det ser även ut som du har fotat mot några ljuskällor/lampor och antagligen har kameran exponerat efter dem.

(*Ett tips är att titta på kanterna av filmremsan, om texten där synns och inte är allt för "bleka" så har filmen framkallats hyffsat rätt iaf och du borde se detaljer i fotona..)

Några tips för fotandet:
  • Fota helst inte rakt in i ljuskällor
  • Lita inte på kameran!
    Kör gärna med manuell exponering eller kolla iaf på hur kameran kommer att exponera för att se om det verkar vettigt (rikta kameran mot en mörkare del av motivet/omgivingen och sen mot en ljusare del, och kolla vad mätaren visar för bländare etc. Den använda exponering ska helst ligga mellan de två olika mätningarna)
  • Om du är osäker, ta en bild med lite högre exponering och en bild med lite lägre.

Har du framkallat några fler rullar sen dess, hur har det gått isf??
 
Angående Rodinal (ADOX Adonal

Tackar, då börjar jag hajjar det iaf :) ska luska lite tider också så får man se. Ska testa denna gången med Adox å se hur det bli :)
Brukar använda Rodinal (ADOX Adonal) till HP5 och det funkar skapligt. Sedan läste jag att någon skrev att HP5 generellt sett "makes everything look like overcast England", vilket jag till del kan hålla med om. Här har jag pressat den till 3200 http://hannesfotografi.blogspot.se/2015/10/krisses-fest-pa-debaser-medis.html och här har jag fotat en Tri-X pressad till 1600. Jag tycker nog att den senare är lite mer kontrast i: http://hannesfotografi.blogspot.se/2015/09/grona-lund.html

Lite tyck och smak.

Lycka till!
Hannes
 
ANNONS