Annons

Profiler...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Blir det en del efter det att man kalibrerat/profilerat skärmen några ggr :). Mitt problem är att jag har svårt att veta vilken som är vilken under inställningar i Ps och jag önskar helt enkelt att
1) Ta bort dom profiler som inte är aktuella från datorn helt och hållet och;
2) Ha tips på något smart sätt att namnge profilerna så att man vet vilken som är vilken och när dom är profilerade. Spontant tänker jag att det aktuella datumet vore det bästa sättet att namnge profilerna, då vet man vilken som är gjord senast.

Och nu när jag ändå är inne på detta med profiler, hur väljer jag vilken profil jag vill ha i Lr ? Jag tror mig veta hur jag skall göra i Ps, men icke i Lr, så om någon vänlig själ som vet hur man bör gå till väga/ hur man gör, vore jag tacksam.

Tackar på förhand.
 

alfin

Aktiv medlem
Både PS och LR använder den skärmprofil som operativsystemet använder.

Datum är ett bra sätt att namnge skärmprofiler och har man flera kan man lägga till t ex Monitor Native, sRGB eller motsvarande för att veta vad de gör. Beror lite på vad du har för kalibrerings/profileringsprogram, det brukar styras där.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Både PS och LR använder den skärmprofil som operativsystemet använder.

Datum är ett bra sätt att namnge skärmprofiler och har man flera kan man lägga till t ex Monitor Native, sRGB eller motsvarande för att veta vad de gör. Beror lite på vad du har för kalibrerings/profileringsprogram, det brukar styras där.
Jag använder mig av Spectraview profiler 5. Det innebär att även CNX2 använder sig av den skärmprofil som operativsystemet använder.

Bra tips på namngivning, jag skall göra det men först vill jag ta bort dom gamla profilerna, och börja om från början. Jag använder mig av W10 och jag begriper att det finns något ställe profilerna sparas, frågan är bara var.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Profilerna ligger väl i C:\Windows\System32\spool\drivers\color även på W10.
Det stämmer säkert det du säger, jag har ingen aning. Jag har aldrig tidigare i mitt datoranvändare varit i behov av att gräva runt, då jag mest använt datorn till vardagsgöromål och att surfa med. Efter det att jag började intressera mig för det här så har en helt ny värld öppnat sig för mig, för att uttrycka det milt :)))).
 

alfin

Aktiv medlem
Det är bara att söka på *.icc eller *.icm. Sökfunktionen i W10 har jag dock inte riktigt kommit överens med ännu. Du får nog välja folder eller liknande.

I LR kan du gå till Develop och välja soft proofing längst ner. Klicka på profilen till höger och välj other så kan du få fram alla profiler på datorn. Kryssa i inkludera skärmprofiler, så ser du var alla profilerna ligger.

Bara så du inte missförstår mig, du kan inte byta skärmprofil, varken i LR eller PS. Väljer du en profil under Color settings i PS, så är det t ex arbetsfärgrymden du ändrar. Väljer du en profil i LR som jag beskrev ovan, så är det för att se hur din arbetsfärgrymd ser ut om du exporterar till den profil du soft proofar med. Motsvarande finns i både ACR och PS.

Skärmprofilen kan du bara ändra med ditt kalibreringsprogram (eller möjligen direkt på skärmen). Byter du skärmprofil från t ex sRGB till Monitor native får du nog starta om PS och LR, så att de plockar upp rätt skärmprofil från systemet.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det är bara att söka på *.icc eller *.icm. Sökfunktionen i W10 har jag dock inte riktigt kommit överens med ännu. Du får nog välja folder eller liknande.

I LR kan du gå till Develop och välja soft proofing längst ner. Klicka på profilen till höger och välj other så kan du få fram alla profiler på datorn. Kryssa i inkludera skärmprofiler, så ser du var alla profilerna ligger.

Bara så du inte missförstår mig, du kan inte byta skärmprofil, varken i LR eller PS. Väljer du en profil under Color settings i PS, så är det t ex arbetsfärgrymden du ändrar. Väljer du en profil i LR som jag beskrev ovan, så är det för att se hur din arbetsfärgrymd ser ut om du exporterar till den profil du soft proofar med. Motsvarande finns i både ACR och PS.

Skärmprofilen kan du bara ändra med ditt kalibreringsprogram (eller möjligen direkt på skärmen). Byter du skärmprofil från t ex sRGB till Monitor native får du nog starta om PS och LR, så att de plockar upp rätt skärmprofil från systemet.
Tack för hjälpen, jag hittade det med den (i mitt tycke) utmärkta söktjänsten nere i det vänstra hörnet. Vad jag gjorde vara att kopiera det du skrivit i vilken mapp profilerna skulle återfinnas och vips, så hittade jag det och tog bort de profiler som jag ville ha bort. Nu skall jag göra om och rätt från början.
 

Bilagor

ANNONS