Annons

Nikon model S från 1953 - film?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohannaReb

Aktiv medlem
Jag har fått min farfars kamera som han köpte i Japan på 50-talet. Den är helt utrustad med flera olika objektiv, filter och andra instrument jag knappt vet vad de är till för.

Nu skulle det ju vara otroligt kul om jag kunde fota med den igen, men jag funderar på film? Jag vet inte ens vad det ska vara för film, har hittat 135 mm men också benämningen 35 mm. Jag har fotat förut analogt, men är vilsen i format som inte är till "vanliga" kameror (har bara testat nån gång med rullfilm 120mm tror jag det var).

- vad är det för skillnad mellan 135mm och 35mm film?
- var kan man köpa sån film på webben?
- framkallningsutrustning?

Det kanske inte ens GÅR att fota med den, om inte film finns?

Så tacksam för lite hjälp, kanske finns nåt eget forum/webbsida för gamla, näranog antika, kameror?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

35 mm, 135-film, småbildsfilm ... Kärt barn har många namn :)

Det är alltså helt vanlig film, den som är enklast att få tag i och enklast att hitta just framkallningsgrejer för.

Sedan har jag ett vagt minne av att Nikon S inte körde med det vanliga formatet 24x36 utan ... 24x34? Det skulle kunna orsaka lite problem om du skulle fota diafilm (där ju ramarna är gjorda för 24x36). Men diafilm används väl knappt längre. Man kan ju tänka sig att en automatisk maskin som framkallar kopior från en sådan film (sådana maskiner som de stora labben brukade ha) skulle bli förvirrad. Men framkallar du själv dina kopior spelar det ju ingen stor roll.
 

Henrik:Andersson

Aktiv medlem

beetle

Aktiv medlem
Den skall du vara väldigt rädd om, dom är väldigt eftertraktade! Jag brukar köpa film (10-pack) från Tyskland, t ex Macodirekt.de, brukar vara lite billigare.
 

JohannaReb

Aktiv medlem
Tack för svar!
Är inte säker på att kameran är helt 100 mekaniskt sett, slutaren hakar liksom upp sig. Det är ju en fjäder som ska dras upp innan avtryckaren trycks ner, och när jag öppnar kamerahuset för att titta på hur slutaren fungerar är den lite sömnig. Ska ta med den till en fotohandlare här i stan som kan lite mer än jag, men funderar på om jag ska våga mig på att skruva lite själv också.

Det här är en riktigt fin kamera för att vara över 60 år. Den har förmodligen legat i sin fotoväska de senaste 50 åren i alla fall.

Så slutaren har nog fog för att vara lite trött, om den inte har behövt jobba på så länge.
 

putchi

Ny medlem
Kamera Service Center

Hej!

Skulle rekommendera att du kontaktar Kamera Service Center, http://ksc.nu/, har lämnat in en gammal Rollieflex där som han gjorde underverk med till väldigt rimligt pris.

/Putchi
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag har fått min farfars kamera som han köpte i Japan på 50-talet. Den är helt utrustad med flera olika objektiv, filter och andra instrument jag knappt vet vad de är till för.

Nu skulle det ju vara otroligt kul om jag kunde fota med den igen, men jag funderar på film? Jag vet inte ens vad det ska vara för film, har hittat 135 mm men också benämningen 35 mm. Jag har fotat förut analogt, men är vilsen i format som inte är till "vanliga" kameror (har bara testat nån gång med rullfilm 120mm tror jag det var).

- vad är det för skillnad mellan 135mm och 35mm film?
- var kan man köpa sån film på webben?
- framkallningsutrustning?

Det kanske inte ens GÅR att fota med den, om inte film finns?

Så tacksam för lite hjälp, kanske finns nåt eget forum/webbsida för gamla, näranog antika, kameror?
Å va rädd om grejerna, de e ett litet samlarvärde i Nikon RF! :)
Å optiken e mycket bra, om den har förvarats i rumstemperatur under åren!
De flesta gluggarna e också kopior av Zeiss!
Det här kan bli både kul och intressant för dig! :)
Lycka till!
/B
Ps. Börja inte med att framkalla själv, det finns labb för så'nt, börja att fota med utrustningen, så du lär dig den.
 

JohannaReb

Aktiv medlem
En fråga om slutaren. Jag vet inte om den fungerar. Nu har den vaknat efter lite gymnastik, men ska den inte öppna sig? Det är en ridåslutare, men den öppnar sig liksom inte för att släppa in nåt ljus på filmen. Ser det när jag öppnar kamerahuset och trycker på avtryckaren. ridån dras åt sidan men den öppnas inte.. ska det vara så?
 

beetle

Aktiv medlem
Om du håller kameran mot en stark ljuskälla, t ex en lampa, ställer in den på minsta bländaren och tittar med öppen lucka genom ridån - ser du inte den lilla bländaröppningen då? Om inte så funkar nog inte ridån/slutaren :(
 

EJM68

Aktiv medlem
En fråga om slutaren. Jag vet inte om den fungerar. Nu har den vaknat efter lite gymnastik, men ska den inte öppna sig? Det är en ridåslutare, men den öppnar sig liksom inte för att släppa in nåt ljus på filmen. Ser det när jag öppnar kamerahuset och trycker på avtryckaren. ridån dras åt sidan men den öppnas inte.. ska det vara så?
Ridåslutare öppnas bara helt vid blixtsynk eller långsammare. Vid kortare tider öppnas bara en spalt.

Ställ slutaren på en 1/30 sek och du borde se hela slutaren öppna sig.
 

PMD

Aktiv medlem
Ridåslutare öppnas bara helt vid blixtsynk eller långsammare. Vid kortare tider öppnas bara en spalt.

Ställ slutaren på en 1/30 sek och du borde se hela slutaren öppna sig.
Eller ännu längre tid så blir det lättare att se vad som händer. Fast det kan också vara problem med långtidsverket på gamla kameror som inte har använts på länge. I så fall är nog 1/30 sekund ett bra förslag.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad gäller film så har de flesta rullfilmer en numerisk beteckning, som t.ex. 120 och 135.

120-film är 6cm bred och används i mellanformatskameror (format 6x6cm, 4.5x6cm, 6x7cm och 6x9cm är vanliga). 120 är alltså bara en beteckning och inte ett mått.

135-film är 35mm bred film med perforering längs kanterna, förvarad i en kassett. Också känd som småbildsfillm med 24x36mm stora bildrutor. Inte heller här är 135 ett mått, utan bara en beteckning. Att beteckningen slutar på 35 och att filmen är 35mm bred får nog betraktas som ett sammanträffande.
 

JohannaReb

Aktiv medlem
Slutaren på Nikon-kameran är slut. Jag höll upp den mot en lampa och såg då att det svarta tyget inte är tätt utan det blir ett ljusinsläpp. Synd!

Jag har dock en ny fråga. Jag fick i samma veva ta över en Rolleiflex. Den verkar funka :) Det är 120 film det är jag säker på - eller kan det vara nåt annat? Ska köpa en filmrulle och testa lite. Men det kan väl inte vara nåt annat än 120-film? 135 är det inte, det är för stort där filmen ska sitta.

/Johanna
 

wilper

Aktiv medlem
Små hål i slutargardinerna är inte slutet för en kamera. Det går att lappa, och byta ut hela gardinen om det kniper.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har dock en ny fråga. Jag fick i samma veva ta över en Rolleiflex. Den verkar funka :) Det är 120 film det är jag säker på - eller kan det vara nåt annat? Ska köpa en filmrulle och testa lite. Men det kan väl inte vara nåt annat än 120-film? 135 är det inte, det är för stort där filmen ska sitta.
De allra flesta Rolleiflexer tar 120-film, men det finns ett fåtal undantag. Troligen tar din kamera 120-film, men om du kan försöka lista ut vilken modell det är så kan man med säkerhet veta vilken filmsort den tar.

Börja med att hitta serienumret och skriv det i tråden så kanske någon här kan luska vidare. Serienumret står ofta på framsidan uppe ovanför sökarobjektivet.
 

afe

Aktiv medlem
De allra flesta Rolleiflexer tar 120-film, men det finns ett fåtal undantag. Troligen tar din kamera 120-film, men om du kan försöka lista ut vilken modell det är så kan man med säkerhet veta vilken filmsort den tar.

Börja med att hitta serienumret och skriv det i tråden så kanske någon här kan luska vidare. Serienumret står ofta på framsidan uppe ovanför sökarobjektivet.
Eller öppna bakstycket på kameran och ta en bild av hur det ser ut och lägg upp här - det är nog ännu enklare :)

Angående den trasiga slutaren på Nikon S tror jag det kan vara värt att laga den, då det är en tämligen eftertraktad samlarkamera - i synnerhet om den i övrigt är i så bra skick som du beskriver.
 

PMD

Aktiv medlem
Rolleiflexer finns för 117-film, 120-film och 127-film, vad jag vet.

Det går kanske att se på kamerans innandöme om den är avsedd för 127-film, men jag är inte så säker på att det är så lätt att se skillnad mellan kameror för 117- och 120-film.

Risken att kameran skulle ta 117-film är dock rätt liten.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns 135-insatser för Rolleiflexer som är avsedda för 120-film, men något Rolleiflex som är "native" för 135-film känner jag inte till (vilket dock inte betyder att sådana inte finns).

Är du säker på att det där inte är en "Baby Rolleiflex" för 127-film?
 
ANNONS