Annons

Köpa Lightroom digitalt online, går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Försökte köpa senaste Lightroom online men lyckades inte! Har ett Adobe id sen tidigare och det stod hela tiden att det inte gick köpa med det Adobe id i Sverige.

Provade då att skapa ett nytt id men samma problem.

Detta var på Adobes sida.

Var kan jag köpa senaste online som digital form?
 

Hankki

Aktiv medlem
Har du svensk adress i ditt Adobe ID?
Jag har köpt och uppgraderat via adobes hemsida varje gång utan problem, men i Finland då istället.
 

Rockness

Aktiv medlem
Jag köpte då Lightroom Photography Plan först online och sedan blev det uppgraderat till Lightroom CC, som också gick utmärkt att uppdatera.

Tror jag tog en "Prova på licens" på Lightroom först för att testa programmet och uppdaterade det senare till full version.
 

David2799

Aktiv medlem
De verkar göra allt för att sälja en CC prenumeration men jag lyckades med visst besvär köpa en vanlig licens på LR6. Så visst går det om man är envis och orkar googla en del.
 

78D40

Aktiv medlem
Glömde fråga hur länge ingår det uppdateringar när man köper skarp version nu? Fick en uppdatering nu direkt.
 

afe

Aktiv medlem
Uppdateringar i form av buggfixar och stöd för nya kameror ingår oavsett om man kör CC eller den fristående versionen. Däremot får du inte tillgång till nya funktioner.
 
Det har varit en hel del rapporter om att den är buggig. Framförallt för användare av mac.
Ja, jag kan inte minnas att en uppdatering av Lightroom varit så ifrågasatt och prestandamässigt tveksam som 6.2.

Förändringen av importfunktionen är hårt kritiserad på många forum och bland Lightroombloggare.

Det är ingen tvekan om att Adobe förändrar för att möta "vanliga" konsumenters behov. Frågan är dock om det är rätt tänkt. Jag är tveksam.
 

afe

Aktiv medlem
Jag blev lite förvirrad av utseendet med nya importfunktionen, men resultatet var likadant som tidigare. Vad klagar folk på som skulle göra det sämre?
 
Jag blev lite förvirrad av utseendet med nya importfunktionen, men resultatet var likadant som tidigare. Vad klagar folk på som skulle göra det sämre?
Det saknas förhandsgranskning när det gäller hur filnamn kommer att se ut och var de importerade filerna hamnar. Importen har blivit otydligare. Det är även andra funktioner som tagits bort. Bland annat Laura Shoe resonerar ingående kring detta:

http://laurashoe.com/2015/10/05/adobe-releases-lightroom-cc-2015-2-lightroom-6-2-with-redesigned-import-process/

Det här är sannolikt detaljer som påverkar vissa mer än andra, helt beroende på vilka rutiner man haft när man använder Lightroom.

Även jag tycker att det är obegripligt att Adobe tagit bort de här delarna eftersom det tveklöst riskerar tidskrävande merjobb om man skickar bilderna fel eller får namn på dem som man inte vill ha.

En onödig ändring, helt enkelt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Idag har jag läst lite kommentarer.
OM jag förstår rätt så finns det nu en Light-version av importfunktionen.
Samtidigt så kan man ställa om till Classic som är precis som det gamla.

Om jag inte ser var filerna hamnar eller kan döpa dem rätt så får jag flytta bilderna till datorn utan LR
 
ANNONS