Annons

Mysteriefläck i foto, vad är det här?

Produkter
(logga in för att koppla)

ivw

Ny medlem
Hej,

Igår var jag och knäppte lite kort. När jag kom hem och kollade igenom bilderna på datorn upptäckte jag en mystisk fläck, nästan exakt i mitten av ett av fotografierna. Jag har aldrig varit med om något liknande och denna fläck dyker inte upp på något annat fotografi från dagen heller.

Jag tog vid detta tillfälle ett par bilder med enbart någon sekunds mellanrum, vilket ni även kan observera från rörelsen av personerna i bakgrunden.
Det enda som skiljer bilderna åt rent tekniskt är att den första bilden (den med gegget/fläcken) är tagen med en slutartid på 1/400 medan den andra är tagen på 1/250. Gemensamt för fotografierna är en brännvidd på 10mm, ISO Hi1, bländare på f22. Detta med en Nikon D60 jag haft i minst 5 år tillsammans med objektiv från Sigma 10-20mm som jag haft i ca 1,5 år.

Vad jag undrar är om någon kunnig eller erfaren har någon förklaring eller ens bara spekulation kring vad detta kan vara för något/bero på. Jag vet själv inte riktigt vilken information som kan vara relevant från mig, så ställ mer än gärna frågor. Tar tacksamt emot tips, tankar och idéer.

DSC_5100.jpg

DSC_5101.jpg
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej,

Igår var jag och knäppte lite kort. När jag kom hem och kollade igenom bilderna på datorn upptäckte jag en mystisk fläck, nästan exakt i mitten av ett av fotografierna. Jag har aldrig varit med om något liknande och denna fläck dyker inte upp på något annat fotografi från dagen heller.

Jag tog vid detta tillfälle ett par bilder med enbart någon sekunds mellanrum, vilket ni även kan observera från rörelsen av personerna i bakgrunden.
Det enda som skiljer bilderna åt rent tekniskt är att den första bilden (den med gegget/fläcken) är tagen med en slutartid på 1/400 medan den andra är tagen på 1/250. Gemensamt för fotografierna är en brännvidd på 10mm, ISO Hi1, bländare på f22. Detta med en Nikon D60 jag haft i minst 5 år tillsammans med objektiv från Sigma 10-20mm som jag haft i ca 1,5 år.

Vad jag undrar är om någon kunnig eller erfaren har någon förklaring eller ens bara spekulation kring vad detta kan vara för något/bero på. Jag vet själv inte riktigt vilken information som kan vara relevant från mig, så ställ mer än gärna frågor. Tar tacksamt emot tips, tankar och idéer.

Visa bilaga 139330

Visa bilaga 139331
Ett ufo som passerade precis vid exponeringögonblicket :))) ;-) ?
 

ivw

Ny medlem
Hade du mygg eller knott där?
Ja, flygfän fanns men inget jag märkte av vid stunden jag tog dessa bilder. Hur tänker du att mygg eller knott skulle skapa denna symmetriska effekten?

Blir fundersam över att klumpen ändå är genomskinlig och att man kan se färger samt konturer av marken bakom fläcken. Blommor och dylikt.

Knott och mygg fanns även närvarande vid de andra fotografierna jag tog under dagen, förmodligen mer än när jag tog denna.
 

Citrin

Aktiv medlem
Med tanke på den lilla bländaren och den korta brännvidden kan ett föremål mycket nära eller även på själva objektivglaset, som en utsmetad vattendroppe eller liknande, synas tydligt. Det har jag själv märkt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag misstänker du haft någon smuts i spegelhuset. Det måste då vara något halvtransparent.
Om det inte är klibbigt kan det mycket väl blåsa runt vid varje exponering. Det blir ju en mindre storm därinne när spegeln slår upp.
Har svårt det går att flå den här effekten från något som finns framför objektivet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Med tanke på den lilla bländaren och den korta brännvidden kan ett föremål mycket nära eller även på själva objektivglaset, som en utsmetad vattendroppe eller liknande, synas tydligt. Det har jag själv märkt.
Kan hålla med om det. Med tanke på et är transparant och lite har formen av en rinnande droppe så är det nog sannolikt.
Vanligtvis ser man inte något som sitter på bakre linsen men en stor blöt fläck som också sprider ljuset kan kanske synas.
 
ANNONS