Annons

Redigera filmer i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Förutom bilder så importeras även filmer när jag uppdaterar från min dropbox mot Lightroom. Jag har cirka 100 filmer på cirka max 3 minuters längd per film. Kan man redigera (förhandsklippa) filmer i LR för att sedan flytta dem i t ex iMovie för att vidare göra en långfilm av alla?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
OM jag förstått rätt så skall det gå i LR CC.
MEn LR passar ypperligt för att hålla reda på materialet du har filmat.
PS kan däremot. Jag har
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
hmmm det blev time out innan texten skrevs klart.

OM jag förstått rätt så skall det gå i LR CC.
LR passar ypperligt för att hålla reda på materialet du har filmat, inte så bra på redigering.
Dessutom verkar många få problem med LR CC GPU accelerering. Första rå¨det folk ger om man får problem med LR CC är att stänga av GPU accelerering.

PS kan användas för att redigera film, ingen aning om hur bra det är.

Jag använder Adobes Premiere Pro och har hela CS6.
Då blir LR o PS för film ett ganska futtigt verktyg.
 
Förutom bilder så importeras även filmer när jag uppdaterar från min dropbox mot Lightroom. Jag har cirka 100 filmer på cirka max 3 minuters längd per film. Kan man redigera (förhandsklippa) filmer i LR för att sedan flytta dem i t ex iMovie för att vidare göra en långfilm av alla?
Att hantera filmklipp i Lightroom har gått ett par år. När det gäller hur bra/dåligt det är handlar allt om vilken kvalitet du vill ha på slutprodukten.

Du kan bestämma längd på enskilda klipp samt göra en hel del av de redigeringar du kan göra på bilder.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Tack för hjälpen! jag ska försöka ta in filmerna i iMovie i stället och redigera där eftersom det verkar inte finnas många verktyg för att klippa (bara under filmen?).... Klippverktygen finns väl inte in en meny eller ett verktygsfält?
 
Tack för hjälpen! jag ska försöka ta in filmerna i iMovie i stället och redigera där eftersom det verkar inte finnas många verktyg för att klippa (bara under filmen?).... Klippverktygen finns väl inte in en meny eller ett verktygsfält?
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med "att klippa". Det du kan göra i Lightroom är att bestämma när ett klipp ska börja och sluta. Dessutom kan du justera hur klippet ska se ut med hjälp av samma reglage som när du redigerar bilder. Du får göra en stillbild av klippet, redigera det och sedan kopiera inställningarna till filmklippet.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med "att klippa". Det du kan göra i Lightroom är att bestämma när ett klipp ska börja och sluta. Dessutom kan du justera hur klippet ska se ut med hjälp av samma reglage som när du redigerar bilder. Du får göra en stillbild av klippet, redigera det och sedan kopiera inställningarna till filmklippet.
Tack för tipset om hur man ska göra. Det hade varit praktiskt att kunna göra en preliminär redigering i LR än i iMovie eftersom det är bättre överskådlighet. Dock är verktygen lite för enkla för att redigera. Man kan t ex inte klippa av delar i mitten.
Jag undrar om det finns förhandsredigerings appar som är lite mer avancerad än LR?
 

Marie_1

Aktiv medlem
Tack för länkarna! Fantastisk stort utbud dock söker jag en mer enkel lösning. Det finns väl appar som är enklare för användning på datorn (eftersom mina filmer läggs automatiskt över där från mobilen). Paddan använder jag bara ibland och enbart för surf.
Visserligen finns det appar till paddan och säkert för mobilen men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att flytta fram o tillbaka från datorn till paddan......
Optimalt skulle det vara en app som visar filmerna i ett galleri. Man ska kunna enkelredigera/klippa utan att gå in på effekter o.d. Sedan ska man kunna spara som .mov
 
ANNONS