Annons

Backpacka i asien, banta ned från D4:an?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kusligt

Aktiv medlem
Hej och hallå gott folk!

Efter att precis ha gjort slut med mitt jobb sitter jag och funderar kring vad som kan komma att bli mitt livs resa. Det är mycket att fixa, bostaden ska hyras ut, saker ska göras av med men framförallt funderar jag på mitt val av kamerautrustning. För att summera upp sitter jag i dag på följande utrustning:
Nikon D4
Nikon 14-24/2,8G
Nikon 70-210/4-5,6D
Nikon Micro 105/2,8D
Nikon 50/1,4D
Nikon 35-70/2,8D
Manfrotto 055CXPRO3 med 498RC2

Jag har för avsikt att kunna vara väldigt mobil och spontan och kommer givetvis inte släpa med mig all denna utrustning tillsammans med allt annat även om jag gärna haft tillgång till grejerna på plats vid tillfället. Tanken i studen är också att jag på sikt kanske även kommer att besöka sydamerika och möjligheten för att på sikt flytta utomlands gör att man inte vill samla på sig så mycket mer grejer samtidigt som pengar självklart är en faktor. Tanken har gått till att kanske ge sig in på ett spegellöst alternativt.

Jag uppskattar rappheten och precisionen som D4:an har och förstår att jag rimligtvis inte kan få samma sak i en spegellös, jag är också beroende av de manuella reglagen istället för menyer. Snabb serietagning är inte så viktigt men jag har stort behov av att kunna fokusera i dåligt ljus då jag fotar en del övergivna industrier och gärna fotar på fester i mörker vilket också gör iso-prestanda till en faktor. Kan tillägga att jag har väldigt stora händer varför D4:an känns bra i handen vilket även D700:an jag hade tidigare gjort.

Eftersom tanken är att vara borta längre än ett halvår, kanske flera år så känns det kanske dumt att lämna D4:an hemma i och med att den kan komma att förlora i värde när uppföljaren släpps.

Jag har kikat en del och mest intressant känns nog ändå någon av toppmodellerna i Olympus OM-D serie eller Fujifilm X-T1. Jag har ställt mig skeptisk till Sony pga av att fullformatsobjektiven ändå blir relativt stora om man ska ha ex tele? Samt att de verkar ha lång uppstartstid och jag har egna erfarenheter och även hört från andra att Sony är väldigt dåliga på att rätta till buggar i mjukvaran.

Vad säger ni? Vad har ni för idéer om vad som skulle passa mig bäst? Ett alternativ är ju att bara köra D4:an, lägga på gaffatejp så den ser billig och beige ut ta med sig 50mm och 35-70 och spara resten hemma. Finns det något alternativ till bordsstativ/pennstativ eller vad det heter som klarar att ta D4:an? skulle kunna få väga 1-1,5kg.

Vad säger ni annars om Fuji eller Olympus eller har ni några andra förslag idéer om vad jag skulle kunna ha för utrustning?

Tanken är att komma iväg i november.

Stort tack för att ni läst och ännu mer för er som tar er tid att svara!

Solskensläsningar, Mattias
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Har inget bra svar men funderar själv på samma sak. Ska också åka långt och stundtals vara på resa under resan.... och att det ibland är ohälsosamt att gå omkring och skylta med det man har priorotetat i livet

Är faktiskt också lite trött på pusslandet med mitt och fruns handbagage och vad som i nödfall kan läggas i resväskan osv. För att inte prata om det man inte vågar lämna kvar i bilen etc

Jag tänkte ev komplettera min kameraväska med Sonys nya bakgrundsbelysta om en bra Nikon adapter kommer innan jag åker. Tänkte ta med mitt macro 105 samt komplettera med en ny vidvinkel . Lämnar telet hemma tyvärr. Helst skulle jag vilja köpa motsvarande Nikon men tror inte den som har flaggats upp kommer ut på marknaden i tid

Tråkigt men det går ju inte alltid att gå omkring med jätte kamera ryggsäcken Orvar
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag förstår inte alls varför du inte ska ha D4:an. Jag skulle verkligen inte åka på en lång resa utan att t ex ta med min D800, om jag nu ska fota. Utöver det har jag en pocketkamera, Sony Rx 100 IV för närvarande. Men inget kan ersätta fullformataren.

Primärt kör jag D800 + 24-70, vilket jag ser att du saknar av någon anledning, det är den mest mångsidiga optiken och funkar hyffsat i alla lägen. Det är för mig grundbulten när jag ska resa. Sedan kan jag fylla på med allt möjligt beroende på resa och omständigheter.

Jag skulle definitivt inte köra spegellöst, framförallt för jag ser ingen fördel med det, men jag ser en stor nackdel, de käkar batteri, du kan inte ens titta i sökarn utan att den tar batteri, inte så lyckat på en backpack resa......

Så nej, jag förstår inte alls varför du ska byta ned dig inför en resa, så många gör man inte, då vill man ju få ut maximalt.... om man nu vill ha lite inriktning på foto alltså.
 

PMD

Aktiv medlem
En Nikon, kanske?

Nikon Df.

Den är liten och lätt, åtminstone jämfört med D4. Den har samma sensor som D4, och du behöver inte byta ut dina objektiv.
 

snap01

Aktiv medlem
Nej jag hade inte tagit med mig en D4 en sådan med 24-70 väcker massa uppmärksamhet det står fotograf i pannan på dig går lättare att få till bilder med en mindre kamera som tex fujix-t1.
Och kvaliten idag från en asp-c kamera är riktigt bra är mer eller mindre omöjligt att se skillnad på en A4 o jag har gjort test mot mina D800 med utskrifter o testat på fotograf kollegor. Ang batteri tid på fuji x-t1 visst om man jämför med tex D800 så kan du ta lätt 1000 bilder med den o fuji klarar runt 300 bilder och om man tänker att det motsvara nästan 9 rullar 36 kort film så är det inte så dåligt o extra batterier är billiga o jag har 3 st sammanlagt o det har alltid räckt en heldag utan problem.

Ang kvaliten jag säljer bilder till resetidningar,reseföretag o kör uppdrag etc ingen har någonsin sett skillnad på slutresultatet oavsett om det är canon-nikon-fuji alla levererar filer som funkar.

Det jag gillar med fujin är att dels är optiken ypperlig samt liten o lätt jag kör med 14mm.35mm samt kitzommen som är riktigt bra sedan har jag telen o den drar lite mer ström men kör du inte bara med den så räcker ett par batterier.
Det andra som är bra med fuji är deras (filmer) du behöver inte välja (film ) i kameran du väljer den i raw i LR eller ps där finner du alla (fuji filmer) o kan lägga dit dom på ditt kort med alla raw bilder då får dina raw bilder samma utseende som du valt fujis (film i kameran jpg) med skillnaden att det är raw o du har ett utmärkt utgångsvärde oftast bättre än vad man får från ca/ni.

Just för resor funkar spegelöst perfekt jag hade antingen valt fuji eller sony fördelen med fuji är dom mindre grymt bra optiken till sony finns ingen lätt vidvinkel runt 20 mm ännu o jag kan garantera att ingen ser skillnad om bilden är tagen med D4 eller fuji x-t1 mot tex D800 kan skillnad ses vid större bilder som är detaljerade o upp till A4 är det typ dött lopp.
 

snap01

Aktiv medlem
Hade jag åkt hade jag tagit med denna: http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=Nikon 1 AW1
En kamera som är liten och kan vara med i alla sammanhang, även på stranden och i vattnet. Du slipper vara särskilt aktsam och den går i princip ner i en ficka.
nja en kompakt kamera med liten sensor räcker inte alltid till asp-c brukar funka men inte en sensor med 2,7X förstoring inte om man ska ta bilder för uppdragsgivare etc. Vet många som kör asp-c själv körde jag alltid ff till fuji kom den kör jag en hel del på resor utan problem.
 

snap01

Aktiv medlem
ang din (produktlista) så kör jag tex aldrig min 14-24 utomhus i soljus dels så är det svårt med polfilter samt den är kass i motljus. Jag har zeiss 21mm samt nikons 16-35 istället då. Ang stativet benro har lätta bra kolfiberstativ för rätt billiga pengar när jag kör med Nikon kör jag gitzo mountainer 2542 som väger 1,6 dyr prislapp men benro har liknande för runt 2000 som är lättare o mindre än manfrottos aluminiumsstativ.

till fujin kör jag faktiskt ett superlitet lätt stativ från sirui som funkar om man kör trådutlösare eller självexponring. Rör du kameran är det risk för skakning jag har kört tom big stopper upp till 2 min expo med den på det sättet med skarpa bilder. Det bästa stativet är det man alltid får med sig o som funkar med stadiga bilder trots lätt osv.
 

Jocke i Malmö

Aktiv medlem
nja en kompakt kamera med liten sensor räcker inte alltid till asp-c brukar funka men inte en sensor med 2,7X förstoring inte om man ska ta bilder för uppdragsgivare etc. Vet många som kör asp-c själv körde jag alltid ff till fuji kom den kör jag en hel del på resor utan problem.
Alla prioriterar inte högsta möjliga kvalitet i alla lägen. Jag tycker att mobilitet och stryktålighet är viktigare parametrar när man är ute på resa, speciellt om det handlar om backpacking. Dagens kameror är så bra att även små sensorer levererar tillräcklig kvalitet. Då blir en viktigare parameter hur ofta du tar med kameran och att du kan ta upp den utan att bekymra dig om vatten, smuts och sand.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Nej jag hade inte tagit med mig en D4 en sådan med 24-70 väcker massa uppmärksamhet det står fotograf i pannan på dig går lättare att få till bilder med en mindre kamera som tex fujix-t1.
Och kvaliten idag från en asp-c kamera är riktigt bra är mer eller mindre omöjligt att se skillnad på en A4 o jag har gjort test mot mina D800 med utskrifter o testat på fotograf kollegor. Ang batteri tid på fuji x-t1 visst om man jämför med tex D800 så kan du ta lätt 1000 bilder med den o fuji klarar runt 300 bilder och om man tänker att det motsvara nästan 9 rullar 36 kort film så är det inte så dåligt o extra batterier är billiga o jag har 3 st sammanlagt o det har alltid räckt en heldag utan problem.

Ang kvaliten jag säljer bilder till resetidningar,reseföretag o kör uppdrag etc ingen har någonsin sett skillnad på slutresultatet oavsett om det är canon-nikon-fuji alla levererar filer som funkar.

Det jag gillar med fujin är att dels är optiken ypperlig samt liten o lätt jag kör med 14mm.35mm samt kitzommen som är riktigt bra sedan har jag telen o den drar lite mer ström men kör du inte bara med den så räcker ett par batterier.
Det andra som är bra med fuji är deras (filmer) du behöver inte välja (film ) i kameran du väljer den i raw i LR eller ps där finner du alla (fuji filmer) o kan lägga dit dom på ditt kort med alla raw bilder då får dina raw bilder samma utseende som du valt fujis (film i kameran jpg) med skillnaden att det är raw o du har ett utmärkt utgångsvärde oftast bättre än vad man får från ca/ni.

Just för resor funkar spegelöst perfekt jag hade antingen valt fuji eller sony fördelen med fuji är dom mindre grymt bra optiken till sony finns ingen lätt vidvinkel runt 20 mm ännu o jag kan garantera att ingen ser skillnad om bilden är tagen med D4 eller fuji x-t1 mot tex D800 kan skillnad ses vid större bilder som är detaljerade o upp till A4 är det typ dött lopp.
Here we go again om den gamla myten om att ingen skillnad till A4, eller en liten bild i en tidning...... att fler pixlar ger bättre bildkvalitet samt större mångsidighet är sedan länge visat, så jag tänker inte argumentera för det. Jag föreslår att du kollar upp te x fotosidans artikel om pixlar och sensorer.

300 bilder på ett batteri (ännu mindre om du ska filma och även kolla på dina bilder) är inget vidare, speciellt på resande fot där man kanske inte har möjlighet att ladda som man vill. Jag har min D800 + batteripack......

TS har en bra kamera, om än med lite låg upplösning. Jag ser ingen anledning till att kasta ut pengar för att byta ner sig. Men det är min åsikt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vilket är syftet med resan? Att uppleva resmålet på bästa sätt eller ta superbra bilder (arbetsresa?). Jag tror det är svårt att få båda uppfyllda fullt ut. Ta med hela utrustningen och ta bilder med maximal kvalitet men samtidigt vara begränsad i var och hur man kan röra sig (om man inte har ett team "a la Klum" med sig). Eller ha med en liten, diskret, lätt och tålig kamera mer för dokumentation av upplevelsen.
Jag har visserligen promenerat på bakgator i Palermo med en D2 i handen (som kan se värdefull ut för den oinvigde) men det var mitt på dagen när "skurkarna" förmodligen hade siesta. I ett annat läge hade det nog känts obekvämt.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Lite är det som att fråga andra vilka skor man ska ta.
Olika svar beroende på vem som svarar.
Och nu får du ett till...

Föregående inlägg ställde frågan om syftet med resan. Viktig fråga att ställa.
Om det är en resa då du räknar med att kunna sälja bilder och tjäna pengar på dessa så spelar såklart det stor roll för kameravalet. Om syftet primärt är att resa och uppleva så skulle jag definitivt ta något litet lätt och smidigt. Som många andra sagt.
Efter att ha testat med m43 och alltid känt mig aningen förvirrad av menyer och funktioner. Efter drygt 30 år med Nikon. Så skaffade jag en liten Nikon V1. Och sedan en till...
Nej, jag vet att det går inte att jämföra kvalitet mot ett större system. Men vad lätt och smidigt med ett så litet system. Som dessutom levererar tillräckligt bra bilder för att ha med på en resa.
Nu kan jag ha två hus och tre objektiv i en liten lätt väska. Två kamerahus med olika objektiv som det går jättefort att växla mellan och jag behöver inte byta objektiv på kameran.

Som sagt, endast dina behov bestämmer. För mig kändes Nikonsystemet som väldigt lätt att förstå och sätta mig in i. Kändes som hemma nästan direkt. Men det kan ju vara att jag är lite trög också. Andra system är helt klart mycket bra också.

Sälja den gamla utrustningen medan man fortfarande kan få bra med pengar för den? Tja, på tre år och med Nikons nya D5:a i faggorna så kan det vara en bra idé.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Travel Light

Varför inte ett litet hus med ett 35 mm, som Fujis X100T eller nåt liknande? Eller en kompakt med 30 * zoom, som Panasonic FZ 70?

/ mvh FC
 

jlun

Medlem
Ville för ett par år sedan ha nått lite mindre som komplement för att lättare få med. Första spegellösa köpet resulterade snabbt i att jag gjorde mig av med alla heffaklumparna och gick över helt till m43. Gillar sensorstorleken vilket ger riktigt små objektiv men fortfarande inga problem att få till fin bakgrundsoskärpa när man behöver det. Stort utbud av optik och tex en omd em1 har jag svårt att tro att du blir missnöjd med om du nu inte vill ha nått ännu mindre hus.
 

Gutta

Aktiv medlem
Biased....Är ju Fujifrälst.

Men jag hade sålt skiten och slagit till på en x-t1 eller kanske ännu hellre en x-t10 som är ännu mindre (men inte vädertätad om det nu är viktigt) tillsammans med kitzoomen och ett par utvalda ljusstarka primes.
Får bordsstativet väga så mycket som 1-1,5 kg hade jag slagit till på ett Sirui N-1205 som väger ca 1.1 kg och har inbyggd monopodmöjlighet tillsammans med Sirui k10x kulled som adderar knappt 4 hg och klarar sig inom dina angivna 1.5 kg. Litet ihopfällt men fullstort uppfällt och kulleden är riktigt bra och passar ypperligt med en så liten kamera som x-t1/x-t10. Ett ännu mindre och en aning lättare alternativ är sirui T-1205. Lite lägre uppfällt och ingen monopod möjlighet men som sagt ännu mindre ihopfällt och en aning lättare.

Men jag kommer från fujisidan och har inte någon erfarenhet av 4-thirds alls. Tror att olympus senaste kamera-skapelser är fantastiska och absolut är ett alternativ men tror ändå att aps storleken är en bra medelväg i sammanhanget.
Fuji har ju dessutom ALLA klassiska brännvidder i ljusstarka versioner nu så vill man ha möjligheter att ta fantastiska bilder på kvällar och andra situationer där ljus är en bristvara tror jag inte det finns ett bättre system än Fuji om man inte väljer negativruta och därmed adderad vikt...
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag reser ofta med Micro 4/3 (främst Panasonic GX1, men också GH3), och är väl i stort sett nöjd med det. Det går inte att komma ifrån att det finns ett visst handikapp mot min gamla D700, men jag är mycket nöjd med samtliga objektiv: Olympus 17 och 45, Panasonic 14-42 och 45-150). Jag har gjort jobb med den utrustningen, och man slipper värken i axlarna som man lätt får när man är ute och reser med större utrustning. Som någon nämnde dock: det går åt mycket batterier. En lätt instegs-spegelreflex, typ D3200 skulle kanske kunna vara ett alternativ om det blir ett problem.

Hade jag börjat från början dock, vete tusan om jag inte satsat på Fuji. Micro 4/3 kan ibland kännas lite "kompaktigt". Jag gillar det ofta, men inte alltid.
 

Rockness

Aktiv medlem
D750 och ditt 35-70, liten och behändig, passar stora händer även om huset är litet. Ingen "meny-kamera", du kan behålla dina objektiv, riktigt bra iso-prestanda, bra film möjligheter.

Kör själv med en D750+35mm f/1.4G , och det finns inte nåt jag velat ändra.
 

Kusligt

Aktiv medlem
En vidareuteckling och fortsättning på utgångsfrågeställningen

Vilket är syftet med resan? Att uppleva resmålet på bästa sätt eller ta superbra bilder (arbetsresa?). Jag tror det är svårt att få båda uppfyllda fullt ut. Ta med hela utrustningen och ta bilder med maximal kvalitet men samtidigt vara begränsad i var och hur man kan röra sig (om man inte har ett team "a la Klum" med sig). Eller ha med en liten, diskret, lätt och tålig kamera mer för dokumentation av upplevelsen.
Jag har visserligen promenerat på bakgator i Palermo med en D2 i handen (som kan se värdefull ut för den oinvigde) men det var mitt på dagen när "skurkarna" förmodligen hade siesta. I ett annat läge hade det nog känts obekvämt.
Bara så ni vet så har jag med spänning följt tråden även om jag inte varit särskilt duktig på att svara. Jag har fortsatt fundera mycket under tiden, funderingar som har lätt till fler funderingar. Samtidigt med tanke på alla fantastiska svar. Frågorna leder mer och mer till - jag vet inte.

Först så har jag levt med tanken om en ordentlig upptäcktsresa, där udda stunder och platser, situationer där man inte vill behöva ha hela hjärnkontoret med sig på helspänn och så vidare varit det huvudsakliga. Nu med lite mer funderingar och två fantastiska fotosessioner den gångna veckan blir det svårare. Båda dessa sessioner har varit ganska korta och inte särskilt dedikerade till just fotot men resultatet har båda gånger till stor del överraskat mig flera gånger om. Nu har jag visserligen inte kollat på resultatet i datorn än, vilket jag ska sätta igång och göra nu men jag har verkligen flödat av kreativitet och idéer kring fotandet som jag inte riktigt haft tidigare. Jag har med en herre som jobbar med media diskuterat fotoidéer och han har frågat mig om rent professionellt utförande, om än på liten och försiktig nivå men ändå på sätt som har fått mig att inse vad jag faktiskt kan åstadkomma. Så länge man har huvudet med sig så finns det inga gränser.

Så långt i funderingarna har jag i varje fall kommit att jag inte vill gå ned till Nikon AW1, även om det var ett intressant förslag. Då är nog en extra kompaktkamera med intressant, får nog bör man kunna låsa in sina tyngre grejer även under resan. Hur funkar det med försäkring på prylar, jag gissar att hemförsäkringen inte gäller om jag skulle få dyr utrustning stulen i Asien?

Fuji X-T1 tordes fortfarande vara det mest intressanta alternativet om jag nu inte ska ta med D4:an. Och ska jag det så blir det nog med manfall på objektiven som resultat. Eller kanske införskaffandet av något nytt. Kanske 24-1xx eller något sånt, men då är det väl tredjepartsobjektiv man måste gå in på?

Hittade hursomhelst i mitt sökande något intressant, något som säkert inte duger för D4:an som det annonserats men som ändnock är ett intressant stativ som sannolikhet skulle kunna bli en följeslagare vid inköp av Fujin. Gott folk, ta en titt på denna märkliga intressanta skapelse: http://www.digitaltoyshop.com/Takeway_T1_Clampod_Extreme_Nikon_D4_t2705_8672_1 . Shopnamnet "digitaltoyshop" är väl knappast övertygande, men ändå.

Hursom, tack så länge för alla intressanta och genomtänkta svar så långt. De har verkligen satt mitt huvud extra på skaft och på spinn. Detta är inget som tar en dag att besluta sig för. Och som ni kanske förstod på det jag skrev, jag vet helt säkert att jag vill vara så mobil och flexibel som möjligt på resan men jag börjar förstå mer och mer att jag också vill åstadkomma mycket i mitt fotograferande på resan. Frågan är vad som väger tyngst, just nu känns det som en förvirrande jämnvikt, det kanske rer sig med dagarna. Och angående att utskrifter på A4-papper inte ser olika ut taget med små och stora sensorer, hur blir det då när det är mörkt så att iso-prestandan inte räcker till eller den enklare kameran inte ens kan fokusera? Ja det finns helt klart en del att tänka på här. Jag är nämligen inte så duktig på manuell fokusering, och en av osakerna till det har jag kommit fram till är mitt synfel på höger öga som gör det svårt att avgöra vad som är i fokus och nej jag har inte glasögon.

Tack så länge! Ser fram emot fler kreativa synvinklar och vidarebyggande på det som redan dykt upp i diskussionen. //Mattias
 

Kusligt

Aktiv medlem
D750 och ditt 35-70, liten och behändig, passar stora händer även om huset är litet. Ingen "meny-kamera", du kan behålla dina objektiv, riktigt bra iso-prestanda, bra film möjligheter.

Kör själv med en D750+35mm f/1.4G , och det finns inte nåt jag velat ändra.
Kanske inte så jävla dumt, men känns tungt att köpa ett till dyrt Nikonhus just nu. Vetifan om jag skulle vilja byta ut D4:an mot D750 nämligen, känns som det skulle komma att kännas tandlöst när man vant sig vid detta proffshus. Men om man ändå skulle sälja D4:an skulle man ju kunna använda de pengarna till en D750 och kanske få lite pengar över till och med. Ja det är ju inte helt otänkbart ändå. Någon som har erfarenhet av hur mycket sämre autofokusen i D750 är jämfört med D4? För lika bra är den väl ändå inte (tänker både på hastigheten och prestandan i dåligt ljus).
 
ANNONS