Annons

Stor utskrift 1,5x2 meter

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Fick en förfrågan av en person om jag kunde fixa en stor utskrift åt honom på en av mina bilder. ca 1,5x2 meter ville han ha.

Vilket material han ville ha framgick inte men jag antar att det är vanligt fotopapper eller canvasduk. Vad krävs det för upplösning på bilden för att det ska vara genomförbart? Jag tror personen har ett företag och att bilden ska hänga offentligt så betraktningsavståndet kommer nog inte vara så jättenära (bara en gissning)

Just den bilden som han valde från min hemsida har inte en upplösning på mer än 3288x2466 pga att jag beskärt den ganska mycket.
Jäkligt typiskt alltså för jag antar att det inte är någon idé alls då?

Hur ska man annars ställa in exporten i lightroom när man ska göra riktigt stora utskrifter? det där med PPI och liknande.

Vad säger man till en kund när man inte kan leverera? Klantigt att ha med en sådan bild på hemsidan kanske. Räknar dock inte med att utskrifter av denna storlek är så vanligt. Har bara sålt småtavlor annars.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Fick en förfrågan av en person om jag kunde fixa en stor utskrift åt honom på en av mina bilder. ca 1,5x2 meter ville han ha.

Vilket material han ville ha framgick inte men jag antar att det är vanligt fotopapper eller canvasduk. Vad krävs det för upplösning på bilden för att det ska vara genomförbart? Jag tror personen har ett företag och att bilden ska hänga offentligt så betraktningsavståndet kommer nog inte vara så jättenära (bara en gissning)

Just den bilden som han valde från min hemsida har inte en upplösning på mer än 3288x2466 pga att jag beskärt den ganska mycket.
Jäkligt typiskt alltså för jag antar att det inte är någon idé alls då?

Hur ska man annars ställa in exporten i lightroom när man ska göra riktigt stora utskrifter? det där med PPI och liknande.

Vad säger man till en kund när man inte kan leverera? Klantigt att ha med en sådan bild på hemsidan kanske. Räknar dock inte med att utskrifter av denna storlek är så vanligt. Har bara sålt småtavlor annars.
Min "tumregel" vid normalt betraktningsavstånd:
300 pixlar per tum utskrift för hög kvalitet. 3288*2466 = 11*8 tum ~ 270*200 mm
200 pixlar per tum utskrift i normal kvalitet. 3288*2466 = 16,5*12 tum ~ 400*300 mm

Men vad är "normalt" betraktningsavstånd för 1,5*2 meter? Och hur bra kan man interpolera en liten bild? Prova dig fram på datorn.

Mina största utskrifter har varit 7264 pixlar (utan interpolering) breda. De har jag printat till 1 meter (~40 tum). ~180 pixlar per tum. De ser bra ut på alla avstånd (landskap i skymning). Förmodligen hade dom varit OK även vid 150 pixlar per tum utskrift. Motiv, detaljrikedom, skärpa och betraktningsavstånd gör att varje bild har unika egenskaper vid utskriftstorlek =x*y.
 
Fick en förfrågan av en person om jag kunde fixa en stor utskrift åt honom på en av mina bilder. ca 1,5x2 meter ville han ha.

Vilket material han ville ha framgick inte men jag antar att det är vanligt fotopapper eller canvasduk. Vad krävs det för upplösning på bilden för att det ska vara genomförbart? Jag tror personen har ett företag och att bilden ska hänga offentligt så betraktningsavståndet kommer nog inte vara så jättenära (bara en gissning)

Just den bilden som han valde från min hemsida har inte en upplösning på mer än 3288x2466 pga att jag beskärt den ganska mycket.
Jäkligt typiskt alltså för jag antar att det inte är någon idé alls då?

Hur ska man annars ställa in exporten i lightroom när man ska göra riktigt stora utskrifter? det där med PPI och liknande.

Vad säger man till en kund när man inte kan leverera? Klantigt att ha med en sådan bild på hemsidan kanske. Räknar dock inte med att utskrifter av denna storlek är så vanligt. Har bara sålt småtavlor annars.
Exportera bilden ur Lightroom i 150 PPI och de mått som kunden efterfrågade. Gör ett utsnitt på någon av de mest detaljerade delarna i bilden och gör en provprint i 10x15 cm. Sätt bilden på väggen och betrakta den. Tycker du att upplösningen håller är du "hemma".
 

Neq

Avslutat medlemskap
Fick en förfrågan av en person om jag kunde fixa en stor utskrift åt honom på en av mina bilder. ca 1,5x2 meter ville han ha.

Vilket material han ville ha framgick inte men jag antar att det är vanligt fotopapper eller canvasduk. Vad krävs det för upplösning på bilden för att det ska vara genomförbart? Jag tror personen har ett företag och att bilden ska hänga offentligt så betraktningsavståndet kommer nog inte vara så jättenära (bara en gissning)

Just den bilden som han valde från min hemsida har inte en upplösning på mer än 3288x2466 pga att jag beskärt den ganska mycket.
Jäkligt typiskt alltså för jag antar att det inte är någon idé alls då?

Hur ska man annars ställa in exporten i lightroom när man ska göra riktigt stora utskrifter? det där med PPI och liknande.

Vad säger man till en kund när man inte kan leverera? Klantigt att ha med en sådan bild på hemsidan kanske. Räknar dock inte med att utskrifter av denna storlek är så vanligt. Har bara sålt småtavlor annars.
Själv anlitar jag Crimson när jag trycker min fotokonst. De gör ett jättebra jobb. Här är en länk till hur stora printar de kan göra i olika material:
http://www.frontweb.se/prefix/n6IuhlbD6HSfHT
Klicka sedan på Priser och tider i menyn till vänster, och sedan på >Utskrifter>, under rubriktexten Priser, så får du en komplett lista på material och storlekar samt pris per mm utskrift.
 

afe

Aktiv medlem
Det krävs inte så hög upplösning som man kanske kan tro för riktigt stora utskrifter, eftersom de som nämnts oftast betraktas på längre avstånd. Testa som sagt med att skriva ut ett utsnitt av den interpolerade bilden.

Den här bilden är bara 12 MP från början, och den har suttit på stortavlor som är drygt sex meter breda :)
.
 

Bilagor

Tony johansson

Aktiv medlem
Det krävs inte så hög upplösning som man kanske kan tro för riktigt stora utskrifter, eftersom de som nämnts oftast betraktas på längre avstånd. Testa som sagt med att skriva ut ett utsnitt av den interpolerade bilden.

Den här bilden är bara 12 MP från början, och den har suttit på stortavlor som är drygt sex meter breda :)
.
Texten är klockren till bilden :)))) !
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har ingen aning om varför de ville sälja in resor till Sverige med brännboll, men det kändes väl exotiskt eller nåt.
Förstår att du inte vet varför dom valde den bilden, men om du associerar bollens färd genom luften och att flyga, så kanske du förstår (ett ev. sammanhang). Åtminstone är det den associationen jag får i alla fall.
 

afe

Aktiv medlem
Förstår att du inte vet varför dom valde den bilden, men om du associerar bollens färd genom luften och att flyga, så kanske du förstår (ett ev. sammanhang). Åtminstone är det den associationen jag får i alla fall.
Ah, då förstår jag hur du tänker :)

Hur som helst var det bara för att illustrera att det inte behövs så många MP för att göra en jättestor utskrift.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Eftersom jag fotar i raw använder jag camera raw för att omvandla bilderna. Där kan man bestämma kopians storlek, både vad gäller pixeltäthet och storlek i cm/mm. Det fungerar alldeles utmärkt men kan ibland bli väldigt stora filer att printa.
 

stefohl

Aktiv medlem
Fick en förfrågan av en person om jag kunde fixa en stor utskrift åt honom på en av mina bilder. ca 1,5x2 meter ville han ha.
Om du ska ha upp en bild i denna storlek behöver du ha en bra fil från början, du behöver interpolera och skärpa den på rätt sätt. Men jag har printat bilder i denna storlek med riktigt bra resultat från filer som har börjat med mindre antal pixlar.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Jag blev dock inte klokare direkt :)

Det där med att skriva ut ett litet utsnitt och kolla verkar bökigt då jag inte har någon egen skrivare. Jag gör alla mina förstoringar hos crimson.

Interpolera vet jag inte vad det betyder eller innebär.

här är bilden http://www.andreaschristensen.se/kustlandskap
bild nummer 13. en blåaktig bild med hav och lång slutartid och en mosstäckt grön sten.

Laddar man upp bilden på crimson och väljer typ 100x70 så blir stapeln orange vilket betyder att kvaliteten är dålig. Hur ska det då funka med 2x1,5 meter?
 

afe

Aktiv medlem
Den bilden innehåller mycket få detaljer, så den kommer fungera utmärkt att skriva ut den i den storleken. Interpolering innebär helt enkelt att bilden skalas upp och att detaljerna försöks hållas kvar.
 

andreassofus

Aktiv medlem
ok det låter ju bra. men räcker det alltså fast bilden inte är på mer än 3200x2400 pixlar eller vad jag nu skrev.?
Men hur interpolerar man?


Vet inte vad kunden vill ha för material men är det vanligt fotopapper, vart får man tag i en sån stor ram?
Vad ska man ta för pris på en sådan tavla?

Om det är canvas så verkar inte crimsom göra så stora utskrifter på just canvas.
 

stefohl

Aktiv medlem
Det finns fotoskrivare som klarar av att skriva upp till 64 tums bredd. Det är alltså 162 cm bredd, så det är inga problem. Finns både fotopapper och canvas i de storlekarna. Eftersom jag ofta gör stora utskrifter har jag ett speciellt program för interpolering. Annars ger Photoshop ett OK resultat numera. Bild > bildstorlek.
 
ANNONS