Annons

Galleri fs

Produkter
(logga in för att koppla)

ctlindsten

Aktiv medlem
Hej alla Fs medlemmar. Jag har skickat in runt 15 utav mina 91 bilder till galleri fs sedan jag blev medlem här i slutet på 2014. Nu kom jag med där äntligen. Men det är 2 saker jag vill ta upp. För det första så kom en av dom bilderna jag förväntade mig minst med. Jag hade tex en bild på en dubbel regnbåge som har 38 kommentarer, betyg 5 och kanske 10 favoritval, det är en populär bild som alla vet innehåller ett naturfenomen, men den kom inte med. Diskutera gärna vad som krävs om dom bästa bilderna man har inte kommer med, men en utav mina sämre dyker upp där :) Jag är inte någon som tror att jag är bättre än alla andra, snarare bara självsäker i mig själv när det gäller foto.

Det andra jag ville ta upp är alla bilder som helt plötsligt kommer med i galleriet på en gång. Dom verkar ha tagit in ett 60 tal bilder på bara ett dygn, förut så tog dom med kanske 12 på en månad högst. Hur kommer sig detta?

Ursäkta min brist på bra meningsbyggnad, är lite sjuk idag.


/Christian
 

RickErik

Aktiv medlem
Av och till ligger de i poolen länge (flera mnd) Men de sista dagarna har det ramlat in några. Antar att man röstar på de bilder man tycker bäst om även om det inte omedelbart är ens bästa bild.. Har fått något avslag som jag reagreade över och en del bilder kom med som jag inte trodde skulle komma med... Smaken är ju olika :)
 

Abrus

Aktiv medlem
Ja, smaken är som baken. Enkla, poetiskt vackra och söta bilder har större chans att bli utvalda än de som är råa, starka och konstnärliga.
 

andreassofus

Aktiv medlem
fick också med en idag. fick ett mail om det. Kollade i galleriet idag och såg att det redan var hur många som helst framför. Långt ner på andra sidan. Så min bild försvann direkt liksom. Är dock inte så noga på just det men blev lite förvånad att det kom så många samtidigt.

ibland får man vänta flera månader innan man får veta och ibland med en gång. La in en bild här om dagen/veckan och fick mail idag redan om att den inte kom med. Foilk kan väl redan ha hunnit rösta så snabbt? eller är det nya regler nu att det bara är "juryn" som bestämmer ? de bilder som dom gillar kommer med. ?
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag är inte bitter

Som alla urval speglar urvalet minst lika mycket de som väljer och vad som är gångbart.

Det finns en pool "Jag är inte bitter" för refuserade bilder. En hel del där skulle jag också röstat bort men det finns bilder där som jag verkligen föredrar framför många som kommer med.

Där finns också en diskussion. Jag vill minnas att David förklarade och att bilder som antas ofta har egenskapen att passa att hänga som tavla på väggen. Det gör din bild med bryggan.

Din regnbågsbilden visar en ovanligt komplett dubbel regnbåge. Förstår mycket väl att du blev euforisk då, det skulle jag blivit! Men den har nog inte det där som behövs för att bli tavla på väggen.

Jag har fått ett antal regnbågsbilder refuserade (men publicerade på annat håll). Den vassaste regnbågsbild jag sett blev också refuserad.
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Det som slagit mig är hur kan en person ha med 7-8 bilder som är snudd på likadana?
det är för mig en gåta.. vet om en bild med hav och en båt, som säkert är med 5 gånger i olika färgskalor bara...
Mmm inte helt ok om det nu ska vara det finaste...
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Har inte fått in en bild och testat några gånger med olika motiv och galleriet är mer som ett lotteri känns det som för det finns vissa bilder som i mina ögon inte har nått o säga till förutom då den som tagit bilden och det har vart en ren vardags bild typ man fotar sitt barnbarn lite halv taskit på en lekpark allt så inget märkvärdigt . Men som sagt det är ett lotteri
 

Newnoise

Aktiv medlem
Har inte fått in en bild och testat några gånger med olika motiv och galleriet är mer som ett lotteri känns det som för det finns vissa bilder som i mina ögon inte har nått o säga till förutom då den som tagit bilden och det har vart en ren vardags bild typ man fotar sitt barnbarn lite halv taskit på en lekpark allt så inget märkvärdigt . Men som sagt det är ett lotteri
Lite respektlöst att kalla det ett lotteri kan jag tycka. Jag är stolt över mina bilder som är med i galleri FS! Jag hoppas och tror dom är med av någon mer anledning än bara tur...
 

Mats72

Ny medlem
Hej!
Intressant och bra att ämnet med Galleri FS kom upp i forumet. Igår skickade jag ett mejl till redaktionen då jag väntat på svar på bilder till galleriet upp emot ett halvår. Jag har full förståelse om mina bilder inte blir antagna, men ställde samtidigt en önskan/fråga om hur man kan utveckla detta så det fungerar bättre i framtiden. Fick idag besked om att två av mina bilder inte kommit med vilket är helt OK, men som betalande medlem på Fotosidan tycker jag att man kan ställa vissa krav på sajtens funktion och jag skulle också gärna se fram mot ett svar på mitt mejl från redaktionen.

Mvh Mats
 

Rind

Aktiv medlem
Intressant. Men inget som förklarar hur man idag lyckats gå igenom i stort sett alla bilder som köat i månader..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Intressant. Men inget som förklarar hur man idag lyckats gå igenom i stort sett alla bilder som köat i månader..
Fotosidan är ett litet företag med mindre än två heltidstjänster totalt. Det är mycket som ska hinnas med, göra tidning, sköta nyhetsbevakning, utveckla nya funktioner, sköta ekonomi, annan admin och inte minst ha semester under sommaren Att gå igenom bilder till Galleri FS blir bara en av många uppgifter och något som ibland släpar efter.
 

Mats72

Ny medlem
Hej Magnus!
Har full förståelse för att organisationen inte är så stor och att det är många saker som ska hinnas med. Jag tycker Fotosidan är en bra sajt, men varför inte fundera på att anpassa sajtens funktioner och hantering så det stämmer med de resurser som finns. Det handlar ju om vilka förväntningar som finns på en snabb och responsiv kommunikation. Att få vänta på svar upp mot ett halvår blir ju varken bra för medlemmarna eller för er på redaktionen tänker jag.
 

Neq

Avslutat medlemskap
En sak jag önskar är att röstningsförfarandet underlättades. Först och främst tycker jag att det är jobbigt att bilderna visas som tumnaglar. Man borde se dem en och en i normalt format och sedan rösta. En tumnagel ger aldrig bilden rättvisa och man måste iaf förstora den innan man röstar, vilket är mycket omständligt och tidsödande.

För det andra undrar jag varför man måste ge en anledning till att man ratar bilden då man ändå aldrig får någon feedback på refuseringen. Bildflödet är så pass stort att det blir väldigt tidsödande att rulla i menyn, varför jag oftast bara väljer översta valet ändå. Kanske andra gör på samma sätt.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Intressant att du säger så, för min dubbla regnbåge hänger i flera hem. Jag säljer nämligen mina bilder som tavlor och den är det väldigt många som vill ha den hemma :)
Jag tycker bara att det är synd när samma bild hamnar med 10 gånger. Hur många olika bilder från samma vinkel på högakustenbron kan komma med egentligen? =)







Som alla urval speglar urvalet minst lika mycket de som väljer och vad som är gångbart.

Det finns en pool "Jag är inte bitter" för refuserade bilder. En hel del där skulle jag också röstat bort men det finns bilder där som jag verkligen föredrar framför många som kommer med.

Där finns också en diskussion. Jag vill minnas att David förklarade och att bilder som antas ofta har egenskapen att passa att hänga som tavla på väggen. Det gör din bild med bryggan.

Din regnbågsbilden visar en ovanligt komplett dubbel regnbåge. Förstår mycket väl att du blev euforisk då, det skulle jag blivit! Men den har nog inte det där som behövs för att bli tavla på väggen.

Jag har fått ett antal regnbågsbilder refuserade (men publicerade på annat håll). Den vassaste regnbågsbild jag sett blev också refuserad.
 

Måns H

Aktiv medlem
En sak jag önskar är att röstningsförfarandet underlättades. Först och främst tycker jag att det är jobbigt att bilderna visas som tumnaglar. Man borde se dem en och en i normalt format och sedan rösta. En tumnagel ger aldrig bilden rättvisa och man måste iaf förstora den innan man röstar, vilket är mycket omständligt och tidsödande.

För det andra undrar jag varför man måste ge en anledning till att man ratar bilden då man ändå aldrig får någon feedback på refuseringen. Bildflödet är så pass stort att det blir väldigt tidsödande att rulla i menyn, varför jag oftast bara väljer översta valet ändå. Kanske andra gör på samma sätt.
Håller helt med Arne! Om Galleri FS ska finnas kvar i nuvarande form tror jag att bedömningsförfarandet behöver moderniseras. Jag har "förenklat" genom att sällan rösta nej bara hoppa över. Och varför inte skicka med de kommentarer som åtminstone jag trots allt skrivit till den som får bilden antagen resp refuserad?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hej Magnus!
Har full förståelse för att organisationen inte är så stor och att det är många saker som ska hinnas med. Jag tycker Fotosidan är en bra sajt, men varför inte fundera på att anpassa sajtens funktioner och hantering så det stämmer med de resurser som finns. Det handlar ju om vilka förväntningar som finns på en snabb och responsiv kommunikation. Att få vänta på svar upp mot ett halvår blir ju varken bra för medlemmarna eller för er på redaktionen tänker jag.
Naturligtvis alla ha ett jämnt flöde, så det strävar vi efter. Jag har inte själv koll på hur gränssnittet ser ut eftersom Galleri FS inte är mitt bord, men jag vet att det är
väldigt tidsödande att bygga om dessa funktioner. Jag skulle gissa att det tar motsvarande några års Galleri FS-administrerande att bygga om. Idag lägger vi istället våra våra utvecklingsresurser på nya funktioner och förändringar som de flesta medlemmar kan ha nytta av.
 

andreas_jensen

Aktiv medlem
Har inte fått in en bild och testat några gånger med olika motiv och galleriet är mer som ett lotteri känns det som för det finns vissa bilder som i mina ögon inte har nått o säga till förutom då den som tagit bilden och det har vart en ren vardags bild typ man fotar sitt barnbarn lite halv taskit på en lekpark allt så inget märkvärdigt . Men som sagt det är ett lotteri
Lotteri? Nja det håller jag inte riktigt med om.
Även om du själv tycker att en bild är bra eller kass, så är det majoriteten som dömer.
En bra måttstock kan vara att ladda upp en bild på exempelvis 500px, och se hur hög puls den får.
Får din bild högre puls än 90, så är det enligt min erfarenhet en bra bild med goda chanser att hitta in i Galleri FS.
 
ANNONS