Annons

Ögonmussla för långa exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

dunderhake

Aktiv medlem
hej, har införskaffat ett ND filter och testar nu att fota långa exponeringar.

tycker det är struligt att sätta dit och plocka bort skyddet till sökaren hela tiden.
finns det någon ögonmussla med lock att sätta dit istället? kör D600.

Har sökt på nätet men hittar ingenting, har för mig jag sett ett för några år sedan.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Har du verkligen märkt någon skillnad med och utan lock? Såvitt jag vet så är det största problemet att ljus som kommer in genom sökaren kan lura exponeringsmätaren (vilken du ändå inte litar på vid långa exponeringar). Under exponeringen så är spegeln uppfälld och tätar mot det mesta ljus som eventuellt kommer in genom sökaren :)
 

alf109

Aktiv medlem
Håller med Alexander, okularslutarens främsta (och enda?) uppgift är ju att det inte skall komma in ljus bakvägen som lura exponeringsmätaren. Jag plåtar ju mycket på nätterna och har aldrig använt okularslutare/lock och det har aldrig skapat några problem i mina nattbilder. Det är nog mest till för när man kör med fjärrutlösare och automatik till exempel.
 

dunderhake

Aktiv medlem
Jo då, är det inte mörkt ute så blir det ljusläkage:)
Vore jäkligt smidigt med en liten lucka som man kan fälla ned när man ska plåta!
 

alf109

Aktiv medlem
Tror inte riktigt på att ljus skulle läcka genom spegel om den inte är dåligt tätad. När jag plåtat med Hasselblad så ligger ju mattskivan helt öppen (om man inte kör med sökare) och det har aldrig förorsakat något ljusläckage för mig eller någon jag känner till.
 

Matte P

Medlem
Jag har märkt att det blir ljusläckage på både min Pentax K-5 och min Nikon D610.
Det har bara hänt när jag fotat med bigstopper på dagtid och sol bakifrån så att säga.
Men det har räckt med att jag ställt mig så solen inte lyser rakt på kameran.
Jag har ingen av dom bilderna kvar så jag kan visa tyvärr.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Jag har haft en period av långa tider, märkte aldrig nån skillnad. Kör Canon och dom har ett gummilock fäst på axelremmen som man kan använda. Ganska smart, men jag tror inte det är növändigt. Men HELT säker är jag inte.

//Benny
 

kunert

Aktiv medlem
Jag brukar ta putsduken och hänga över okularet om det är starkt ljus ute, vet inte om det gör någon skillnad men enkelt är det.

Kenneth
 

dunderhake

Aktiv medlem
ja, det är dagtid med Big Stopper som fenomenet uppstått.
se länk- http://adobe.ly/1N6DufK

har också testat med putsduken men blåser det så är det inte ultimat.
nikon har ju den lilla plastbiten man sätter framför okularet, men är ju ett jäkla pill varje gång.

när man står och fotograferar på kvällen så har man kanske bara ett försök på sig och då vill man ju inte riskera något!
alla filmer jag kollat på internet angående långa exponeringar har nämnt risken för ljusläkage.
 

martinot

Aktiv medlem
nikon har ju den lilla plastbiten man sätter framför okularet, men är ju ett jäkla pill varje gång.

när man står och fotograferar på kvällen så har man kanske bara ett försök på sig och då vill man ju inte riskera något!
alla filmer jag kollat på internet angående långa exponeringar har nämnt risken för ljusläkage.
Jag tröttnande både på den medföljande ögonmusslan, och även det pilliga okularskyddet.

Modifierade min D750 enligt denna sidan:
http://photolisticlife.com/2012/11/12/convert-the-d600-viewfinder-into-a-round-viewfinder-works-with-d5100-d7000-and-others/

Kanonnöjd med resultatet. Förutom att fått en grymt mycket skönare ögonmussla, så kan jag bilxtsnabbt och enkelt täcka för den.

Det fiffiga knepet jag fått med mig ifrån andra fotografer är att på DK-3 så passar det bakre obejektivlocket ifrån Nikon perfekt. Har alltid ett extra i kameraväskan (eller använder ett av de som sitter på något av mina medföljande objektiv). Trycker fast det på sökaren på 0-tid.

Mycket smidigare än original okulartäcklock ifrån Nikon (mycket pilligt att få dit och av tycker jag).

Rekommenderas!
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Detta ljusfenomen får jag när jag glömmer täcka min sökare på min Nikon D600 :)
Och vad jag kommer ihåg var det inte ens en solig dag utan jag hade endast soldis bakifrån.
Manuellt läge naturligtvis :)
 

Bilagor

Senast ändrad:

HenryB

Aktiv medlem
Man måste täcka för sökaren om man inte vill sabba sina bilder. Jag har glömt detta vid flera tillfällen och fått bilder förstörda. Det finns ju en anledning till varför Nikon skickar med ett skydd. D8x0 har ju en fast integrerad lösning t.o.m. Jag tog bort musslan på min D6x0 och körde med en bit svart eltejp och det funkade mkt bättre än att fippla med medföljande skydd. Tejpbitar satte jag på stativet och motljusskyddet så jag alltid hade till hands.
 

PMD

Aktiv medlem
Anledningen till att täcka för okularet brukar vara för att inte lura exponeringsmätaren. Att det skulle läcka in ljus till bildsensorn den vägen är nytt för mig, men det kan ju finnas kameror där så är fallet.

Det påminner mig om felet på Canon EOS 5DIII där det läckte ljus från topdisplayen till ljusmätaren om man tände belysningen på toppdisplayen eller lyste på toppdisplayen med en lampa. Det kan ju hända att TS ljusläckage också är ett systematiskt fel på Nikon D600, men troligare är väl att det är TS exemplar som har dålig ljustätning. Det borde gå att få reparerat på garanti (eller reklamation enligt konsumentköplagen.
 
Senast ändrad:
ANNONS