Annons

Spara backup över webb

Produkter
(logga in för att koppla)

mstoltz

Aktiv medlem
Hej

Hoppas jag lagt denna tråd i rätt nu, annars får admin gärna flytta den.

Nu har jag fifflat fram och tillbaka med olika HD för att dom skall funka både till mac och pc, vilket funkar bra ( formaterat dom till exat )

Men....Samtidigt så kom en tanke.......vad om det skulle börja brinna och alla HD brinner inne, då är ju allt jobb ändå förgäves.

Kom då på att jag hört att man kan spara backup via webben eller på nån sorts server, nått med cloud eller nått

Hur går detta till och hur gör ni, vad använder ni ?
 

kiwi

Aktiv medlem
Det är helt rätt tänkt! Första steget är förstås att ha en backup på sina viktiga filer. Andra steget är att ha en backup på backupen, och då en som inte finns i samma lokal som den första.

Själv använder jag CrashPlan sedan några år och är väldigt nöjd.

  • Lätt att installera och att välja vad som ska säkerhetskopieras.
  • Ligger i bakgrunden och sköter sig själv.
  • Billigt.
  • Obegränsat med utrymme.

Gratisversionen går dessutom att använda väldigt mycket. Då sker inte kopieringen till deras server, utan du får själv hitta en destination för dina filer. Själv har jag en liten NAS stående hemma hos svärmor, som står och tar emot mina filer. Som tack för hjälpen får hon plats för sin backup på min NAS, som också sköts av CrashPlan (från hennes sida).


/ Kiwi
 

mstoltz

Aktiv medlem
Det är helt rätt tänkt! Första steget är förstås att ha en backup på sina viktiga filer. Andra steget är att ha en backup på backupen, och då en som inte finns i samma lokal som den första.

Själv använder jag CrashPlan sedan några år och är väldigt nöjd.

  • Lätt att installera och att välja vad som ska säkerhetskopieras.
  • Ligger i bakgrunden och sköter sig själv.
  • Billigt.
  • Obegränsat med utrymme.

Gratisversionen går dessutom att använda väldigt mycket. Då sker inte kopieringen till deras server, utan du får själv hitta en destination för dina filer. Själv har jag en liten NAS stående hemma hos svärmor, som står och tar emot mina filer. Som tack för hjälpen får hon plats för sin backup på min NAS, som också sköts av CrashPlan (från hennes sida).


/ Kiwi
Ja jag har ju tänkt tanken innan men alltid liksom slått bort den, men man måste ju vara realist och inse att det kan ju faktiskt börja brinna, eller bli inbrott osv.

Förstår att man eventuellt måste betala för vissa saker, men den du använder....hur pass säkert är det och är det obegränsat med utrymme där med ? Dvs med gratis versionen ?

Det finns inga svenska sidor som erbjuder detta med ?
 

reboot81

Aktiv medlem
Ja jag har ju tänkt tanken innan men alltid liksom slått bort den, men man måste ju vara realist och inse att det kan ju faktiskt börja brinna, eller bli inbrott osv.

Förstår att man eventuellt måste betala för vissa saker, men den du använder....hur pass säkert är det och är det obegränsat med utrymme där med ? Dvs med gratis versionen ?

Det finns inga svenska sidor som erbjuder detta med ?

Det är så säkert som det kan bli för vanliga pengar. Du kan välja att kryptera det du skickar iväg och sätta lösenord på programmet. I exemplet ovan kan inte svärmor kika på filerna (om hon nu inte får lösenordet).

Helt säkert är inget, men Crashplan har funnits i flera år och har många kunder. Finns svenska leverantörer, men de har svårt att få ihop ekonomin (en har gått i konkurs!). De som säger sig vara svenska har ett svenskt program men de är mer som en front, datan skickas till internationellt datacenter iaf.
Crashplan finns på svenska, men har engelsk support. Fördelen med att köra med CP (Crashplan) är att många här på forumet kör det och kan bistå med hjälp. Så du kan få hjälp på svenska...

Engelska supporten är ofta snabb, svarar inom ett dygn.

Crashplan är ett program som du gratis kan använda till att säkerhetskopiera till egna hårddiskar eller vänners datorer (och NAS:ar). Då begränsas du endast av hur stora diskar du/dina vänner har.
Men om du vill lagra din säkerhetskopia i molnet (internationellt datacenter) så erbjuds du mot en kostnad obegränsat utrymme.
 

lawe

Aktiv medlem
Det är helt rätt tänkt! Första steget är förstås att ha en backup på sina viktiga filer. Andra steget är att ha en backup på backupen, och då en som inte finns i samma lokal som den första.

Själv använder jag CrashPlan sedan några år och är väldigt nöjd.

  • Lätt att installera och att välja vad som ska säkerhetskopieras.
  • Ligger i bakgrunden och sköter sig själv.
  • Billigt.
  • Obegränsat med utrymme.

Gratisversionen går dessutom att använda väldigt mycket. Då sker inte kopieringen till deras server, utan du får själv hitta en destination för dina filer. Själv har jag en liten NAS stående hemma hos svärmor, som står och tar emot mina filer. Som tack för hjälpen får hon plats för sin backup på min NAS, som också sköts av CrashPlan (från hennes sida).


/ Kiwi
Jag har också två NAS:ar (Qnap 253) som har inbyggt stöd för replikering. På det sättet är ingen 3:e part inblandad vilket känns bra.
 

pt96hni

Aktiv medlem
Själv så har jag en NAS här hemma som backup samt två externa diskar där den ena ligger hos mina föräldrar. När jag ska dit så uppdaterar jag den jag har och byter ut den.

/Håkan
 

mstoltz

Aktiv medlem
En sak jag med tänkt på är att skaffa ett brand säkert kassaskåp.

Såg ett som hade tom ett rörelse larm som inte gick att stänga av utan kod och nyckel ifall nån skulle få för sig att själv det.

Finns ju fler saker man är rädd om som inte går att göra backup på 😁
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Eller så kopierar du ditt material till en backup som du lägger hos föräldrar eller på jobbet.
Behöver ju inte ske mer än ngn gg i halvåret. Tanken är ju att boendet aldrig skall brinna upp.
 

PMD

Aktiv medlem
Tanken med en backup är att man ska försäkra sig mot oförutsedda olyckor. Då krävs det att backupen görs regelbundet, och för att det ska ske är det väldigt bra om den görs automatisk.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En gg i halvåret ÄR regelbundet... :)
Backupen som finns hemma görs när det är lämpligt, tex efter en resa eller ngn viktig forografering.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, jo, och backup vart femte år är också regelbundet. :)

Jag menade förstås regelbundet med ganska litet intervall.

Om man förlitar sig på att göra backup manuellt är risken bra mycket större att den inte blir av än om man har ett automatiskt system för det. (Man bör förstås då och då prova att återställa en fil för att verifiera att backupsystemet fungerar).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Intervallet beror på hur viktig data man har. För mig räcker ngn gg var eller varannan månad.

Jag drar en kopia på hela hårddisken som håller bilder och data. Det snurrar under natten.
Systemdisk o programdisk har ingen backup. Händer det ngt med den så blir det ominstallation.

En gg i halvåret så skiftas backupdisken hemma mot den på jobbet. Det räcker fint för mig.
 
ANNONS