Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterföljare till Nokia 808/1020/930?

Produkter
(logga in för att koppla)

RHelena

Aktiv medlem
Min Nokia 1020 har lagt av! Misstänker att minnet blev för belastat då jag inte rensade bort bilder och annat i tid, trots varningar. Är inställd på att det inte går att rädda varken mobilen eller bilderna men om någon har värdefulla tips att ge är jag tacksam.

Utgår ändå ifrån att jag måste skaffa en ny mobil. Kravbilden är hög efter att ha använt både 808 och 1020 och då handlar det förstås om kamerafunktionen med div inställningsmöjligheter, tillhörande redigeringsprogram etc. Valet just nu står mellan LG G4 och Nokia 930 (även om den är ett nerköp jämfört med 808 och 1020). LG G4 verkar enligt div tester vara det bästa valet just nu (vad gäller kamerafunktioner), men 930 har vissa fördelar ur mitt perspektiv. Eftersom 930 kom ut i höstas borde det rimligen finnas en chans att någon vidareutvecklad modell med Pureview är på gång inom kort, trots nytt ägarskap..? Någon som vet?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det lär nog komma nya modeller från Microsoft de närmaste månaderna i och med Windows 10, men någon handfast information har jag inte sett. Rykten förekommer dock...
 

martinot

Aktiv medlem
Skall komma nya high end telefoner med Windows 10 till hösten. Skall bli spännande att se vad de kommer med på kamerafronten. Har fn också en Lumia 1020 och en iPhone 5 som jag fotar med, men tror mer på fortsatt nya kameramodeller i Lumia-serien och iPhone än vad jag gör med LG.

Har inte ägt en LG, men inte alls varit imponerad av de bilder som jag sett på nätet.

Har du inte bråttom så skulle jag avvakta tills hösten och se vilka nyheter som kommer.

Förutom en ny Lumia så skulle jag personligen gärna se samma kamera som iPhone 6+ (dvs med bildstabilsering som Nokia och Lumia haft länge), men i ett lite mindre och smidigare format.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det svindlade för mig första gången jag läste inlägget. Jag läste det igen och insåg mitt misstag; Nokia 1020 och inte Nokia 2010. Den gamla tegelstenen var min första mobiltelefon någon gång 1996.
 

martinot

Aktiv medlem
Det svindlade för mig första gången jag läste inlägget. Jag läste det igen och insåg mitt misstag; Nokia 1020 och inte Nokia 2010. Den gamla tegelstenen var min första mobiltelefon någon gång 1996.
2110 var min första Nokia (https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_2110). Väldigt bra telefon. Hade även ett PC Card till den så att jag kunde koppla upp mig på min notebook och min handdator (HP Journada palmtop) till Internet. Var väldigt "high tech" i att kunna surfa trådlöst i slutet på 90-talet!

Så även om det var långt ifrån min första mobil, eller ens min första GSM-telefon, så var det en riktigt trevlig bekantskap. Gillade även den något udda formgivningen på den!

Lite OT, men min första mobil var en NMT900 i form av en Philips/AP 6112 (kostade mig ca 27 kkr ex moms 1989 - så folk som klagar på dagens mobilpriser skall bara veta vad det kostade då... samtal kostade även typ 4,75 kr per minut inrikes), och sedan blev det ett gäng GSM:er ifrån Siemens, och någon Motorola, innan jag kom in på Nokia 2110:an.

Men för att inte vara allt för OT, och komma tillbaka till tården lite, så skall det bli väldigt spännande att se vilka arvtagare till Nokia i form av nya Lumia som kommer till hösten. Skall bli kul att se vilka flaggtelefoner som kommer ut i slutet av året.

Hade gärna sett en "1040", eller annan form av direkt arvtagare till fotomobilen 1020, där man går "all in" gällande så bra fotokvalitet och upplevelse som är möjligt. Var dock väldigt mycket av en nischtelefon, så är lite osäker om 808/1020 får någon modern efterföljare.

Annars så ser jag fram emot nya Lumia flaggskeppstelefoner och deras nya "Continuum". En cool funktion som gör att man kan koppla en bildskärm till mobilen med en HDMI-kabel, och sedan använda den som en enklare typ av dator. Man kan tänka sig tex att kunna inte bara visa foton, utan att direkt kunna göra lite enklare redigeringar av foton på en större bildskärm.

http://www.theverge.com/2015/4/29/8513519/microsoft-windows-10-continuum-for-phones
 

sumpan

Aktiv medlem
Min Nokia 1020 har lagt av! Misstänker att minnet blev för belastat då jag inte rensade bort bilder och annat i tid, trots varningar. Är inställd på att det inte går att rädda varken mobilen eller bilderna men om någon har värdefulla tips att ge är jag tacksam
Jag tror inte en telefon kan gå sönder på grund av överbelastat minne... Prova att göra en fabriksåterställning av telefonen.

Men det kan ju så klart finnas andra anledningar till att den inte fungerar längre.
 

nonno

Aktiv medlem
Min Nokia 1020 har lagt av! Misstänker att minnet blev för belastat då jag inte rensade bort bilder och annat i tid, trots varningar.
Jag har också en 1020 som jag tycker är den bästa mobiltelefon jag någonsin haft. Har även haft HTC och på jobbet en iPhone 5s sedan den kom som ny modell. Det skulle vara himla tråkigt om 1020:an gick sönder, fast den har nästan 2 år på nacken.
Vad är det för typ av varningar som du fick innan den slutade fungera?
/Nonno
 

nonno

Aktiv medlem
Skall komma nya high end telefoner med Windows 10 till hösten. Skall bli spännande att se vad de kommer med på kamerafronten. Har fn också en Lumia 1020 och en iPhone 5 som jag fotar med, men tror mer på fortsatt nya kameramodeller i Lumia-serien och iPhone än vad jag gör med LG.

Har inte ägt en LG, men inte alls varit imponerad av de bilder som jag sett på nätet.

Har du inte bråttom så skulle jag avvakta tills hösten och se vilka nyheter som kommer.

Förutom en ny Lumia så skulle jag personligen gärna se samma kamera som iPhone 6+ (dvs med bildstabilsering som Nokia och Lumia haft länge), men i ett lite mindre och smidigare format.
Nokias huvudutvecklare av kameradelen lockades över till iPhone i samband med att Nokia lades ned. Det borde ju ge möjligheten att iPhone kommer med en attraktiv "kameramobil" i framtiden?
 

martinot

Aktiv medlem
Nokias huvudutvecklare av kameradelen lockades över till iPhone i samband med att Nokia lades ned. Det borde ju ge möjligheten att iPhone kommer med en attraktiv "kameramobil" i framtiden?
Absolut. Nu var det ju en person, och inte alla i avdelningen, men det kan säkert redan ha börjat att ge resultat. Kamerorna i iPhone 6+ är ju riktigt bra redan nu. Tycker dock personligen att den typen av riktigt stora telefoner, sk "Phablets", inte är riktigt så intressant iaf för mig. Gissar dock på att denna kamera kommer att komma även i de mindre iPhone så småningom. Förhoppningsvis redan till hösten. Skall även bli intressant att se om Microsoft fortsätter i Nokia spår, eller om de skippat att ta ledningen på fotområdet. Nya Windows-10-mobiler kommer nog också där lite senare i höst.

Blir en intressant tid, och passar bra innan jul... :)
 

nonno

Aktiv medlem
Absolut. Nu var det ju en person, och inte alla i avdelningen, men det kan säkert redan ha börjat att ge resultat. Kamerorna i iPhone 6+ är ju riktigt bra redan nu. Tycker dock personligen att den typen av riktigt stora telefoner, sk "Phablets", inte är riktigt så intressant iaf för mig. Gissar dock på att denna kamera kommer att komma även i de mindre iPhone så småningom. Förhoppningsvis redan till hösten. Skall även bli intressant att se om Microsoft fortsätter i Nokia spår, eller om de skippat att ta ledningen på fotområdet. Nya Windows-10-mobiler kommer nog också där lite senare i höst.

Blir en intressant tid, och passar bra innan jul... :)
Visst är det bara en av flera skickliga utvecklare, men jag har för mig att han fick en rätt hög position hos iPhone och med rätt person på rätt plats kan det ge en god utdelning vad gäller framtida utveckling av iPhones kameror i deras mobiler. Dock hoppas jag på att WP-mobilerna i framtiden ska omfattas av en eller annan dedikerad modell där de fortsätter utveckla bra kameror. Jag alternerar dagligen mellan att använda iPhone 5S och Lumia 1020 i nuläget och 1020 är i alla lägen mer användarvänlig än 5S, enligt min uppfattning.
 

RHelena

Aktiv medlem
Tack alla ni som svarat på mina undringar om Nokia etc!

Jag har säkert framstått som lite otacksam när jag inte har svarat på era inlägg... Dessvärre har jag inte fått några aviseringar om inkommande svar, har svagt minne om att jag fick någon om det första svaret, men sedan blev det semester och annat och inte har jag varit inloggad heller på länge... Så; ett jättetack Martin S, Martin T, Johan (kul om Nokia 2010!), Jens, Roger, Glenn, Daniel, Lars och Nonno! Hoppas att jag inte glömde någon.

Vad gäller att fabriksinställningar - försökte med det på en gång med hjälp av instruktioner på nätet, men mobilen förblev lika död för det.
iFixit - utifrån info jag fick upp så verkar det som att man borde vara både mikrotekniskt kunnig och road innan man ger sig på att försöka rädda mobilen. Kanske finns någonstans ett ställe att lämna in mobilen och låta någon kunnig göra jobbet utan att kostnader blir orimliga?

Nonno har fått svar på annat sätt redan, men kanske intresserar det någon annan också hur 1020 betedde sig innan den lade av. Jag fick inga "riktiga" varningar om att något var på gång, utan de vanliga påminnelserna om att det var klent med minneskapacitet. Gjorde smårensningar genom att ta bort ett antal bilder och filmer upprepade gånger när meddelandet kom upp . En kväll tog batteriet slut på helt vanligt sätt, men det visade sig att mobilen inte längre gick att ladda upp. Provade att ladda upp även utan batterigrepp, ifall felet låg i greppet. Hjälpte inte - batterigreppet var uppenbart fungerande, men inte mobilen.

Jag hankar mig fortfarande fram med min gamla halvtrasiga N808. Saknar verkligen 1020 och hoppas att det dyker upp något likvärdigt under hösten.

Ingen här har förresten nämnt Panasonic Lumix CM1. Någon som har erfarenhet av den?
 

nonno

Aktiv medlem
Hej Rauni!
Just nu orkar jag inte läsa alla inlägg igen och du har kanske redan svarat på detta, men har du bytt batteri?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag hankar mig fortfarande fram med min gamla halvtrasiga N808. Saknar verkligen 1020 och hoppas att det dyker upp något likvärdigt under hösten.
Talade idag med tidningen Mobils reporter på IFA-mässan i Berlin. Han sa att Nokia nu endast gör mobiltelefoner som ska fungera som en demonstration av operativsystemet Windows Mobile. Några större ambitioner finns inte för tillfället.

Ingen här har förresten nämnt Panasonic Lumix CM1. Någon som har erfarenhet av den?
Kollegor till mig har använt Panasonic Lumix CM1. Den har ju en relativt sett gigantisk 1-tumssensor. Det enda klagimålet jag kommer ihåg gäller objektivlocket.
 
ANNONS