Annons

Arbetsgång i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hej!

En undran hur tänker ni när ni redigerar i Lightroom?
Börjar ni med exponeringen? Kontrast?
När jag fixar mina bilder så kan dom kännas lite luddiga. Inte softa utan lite oskarpa.
Fotar så jag får ut både RAW fil och JPEG fil och när jag tittar på JPEG filerna kan dom kännas ok men själv får jag inte tillräckligt fina färger när jag fixar i Lightroom.

Jag har också Photoshop men har inte varit in där ännu, skaffade det bara för några dagar sen.
Brukar ni sen använda er av Photoshop efter Lightroom och om ni gör det var gör ni för redigering där?
Vad sparar man i för format från Lightroom för att få det bra i Photoshop?

Nu blev det många frågor men hoppas nån kan svara.

Har en Nikon D7000 och fotar mest med ett Nikon 80-200/2.8
Händer också att Sigma 18-50/2.8 och Sigma macro 1:1, 105/2.8 åker på om jag är på restaurang eller ska fota blommor.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Jag börjar uppifrån och ner. Så först exponering (ibland vitbalans) och sen kontrast osv.
Om bilderna inte ser lika "bra" ut i Lightroom kan du testa att längst ner till höger i framkallningsmodulen byta kameraprofil från Adobe Standard till Camera Standard, nu bör bilderna bli snarlika kamerans egna jpegbilder (förutsatt att du inte ändrat inställningar i kameran).

Jag brukar sällan använda Photoshop, oftast bara för att skärpa bloggbilder.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vid import till LR sätts en grundskärpa automatiskt.
Sen gör jag ungefär som David, uppifrån o ner + beskärning.
Skall bilden behandlas mer noggrant så har LR 5 eller senare en autofunktion för att hitta o ta bort damm/fläckar.

När du är klar i LR så sparar du inget. Dina redigeringar ligger redan i LR-CAT filen i realtid när du gör dem. Vill du så går det alldeles ypperligt att göra flera varianter av samma bild eller som det heter virtuella kopior av din bild. Men ditt original rörs aldrig.

Mha HMV går jag sedan till PS de ggr jag vill/behöver. När du stänger filen i PS så dyker den upp som en tif eller PSD fil i LR.
VAD jag gör där?... Ja det är lite mer svårdefinierat. Det beror på vad jag vill.
Men säg så här. Jag gör så mycket jag kan i LR innan jag går till PS.
ALL partiell påverkan i bilden sker i PS. Skärpning görs också i PS.

Slutskärpning i LR vid export.
Fråga på om ngt är oklart!
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
Jag börjar uppifrån och ner. Så först exponering (ibland vitbalans) och sen kontrast osv.
Om bilderna inte ser lika "bra" ut i Lightroom kan du testa att längst ner till höger i framkallningsmodulen byta kameraprofil från Adobe Standard till Camera Standard, nu bör bilderna bli snarlika kamerans egna jpegbilder (förutsatt att du inte ändrat inställningar i kameran).

Jag brukar sällan använda Photoshop, oftast bara för att skärpa bloggbilder.
Ah tack! Det visste jag inte just den med Camera Standard!
Vart exakt hittar jag den? Är det en knapp eller ett "val" under en rubrik?
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
Vid import till LR sätts en grundskärpa automatiskt.
Sen gör jag ungefär som David, uppifrån o ner + beskärning.
Skall bilden behandlas mer noggrant så har LR 5 eller senare en autofunktion för att hitta o ta bort damm/fläckar.

När du är klar i LR så sparar du inget. Dina redigeringar ligger redan i LR-CAT filen i realtid när du gör dem. Vill du så går det alldeles ypperligt att göra flera varianter av samma bild eller som det heter virtuella kopior av din bild. Men ditt original rörs aldrig.

Mha HMV går jag sedan till PS de ggr jag vill/behöver. När du stänger filen i PS så dyker den upp som en tif eller PSD fil i LR.
VAD jag gör där?... Ja det är lite mer svårdefinierat. Det beror på vad jag vill.
Men säg så här. Jag gör så mycket jag kan i LR innan jag går till PS.
ALL partiell påverkan i bilden sker i PS. Skärpning görs också i PS.

Slutskärpning i LR vid export.
Fråga på om ngt är oklart!
Vad innebär HMV?
Hur får jag in bliderna så att säga till PS från LR?
Bilderna blir mest dassiga och färglösa och ibland oskarpa, men skärpan fixas i PS?
 

Gutta

Aktiv medlem
Tror det finns lika många svar på dina frågor som det finns fotografer.... :)

Men jag gör ungefär som ovan talare, går uppifrån och ner.
Har genom åren försökt finjustera importinställningarna så jag ska behöva göra så lite som möjligt med varje bild efter import. Ett tag hade jag flera olika importmallar, där skillnader kunde vara olika hård brusreducering och skärpning etc. Sedan valde jag mall vid import beroende på förutsättningarna för sessionen. Men numera har jag så blandade bilder vid import och tycker kamerorna blivit så bra så jag kör på en enda mall.

Tycker inte jag har tid att sitta och finjustera varje bild utan har försökt hitta en bra medelväg som funkar ok för de flesta bilder för att sedan kanske justera lite i basic-fliken, dvs exponering hög-lågdagrar etc.

Övriga flikar kör jag nästan alltid på importmallen.
Men när det gäller att få till färger kontrast osv som du vill så finns det nog inget bra generellt svar utan man får prova sig fram tills man är nöjd helt enkelt. Vi har så olika preferenser allihop så det som känns bra för mig kanske känns alldeles för kontrastlöst eller kontrastrikt för dig etc.

Tänk bara på!
För att det överhuvudtaget ska vara lönt att lägga en massa tid på att framkalla bilderna så behöver skärmen vara någorlunda korrekt....Jag har ett par år med bilder som har, för mig, väldigt låg kontrast men de såg bra ut på den där billiga spelskärmen jag hade när jag justerade bilderna. Några år senare med en ordentlig skärm, så ser jag hur lite kontrast bilderna EGENTLIGEN har...något den gamla skärmen "döljde" genom sitt dåliga färgomfång.
Detta är iof inte ett lika stort problem om du bara framkallar vid behov. Men jag brukar försöka justera alla mina bilder för skärmvisning redan när jag importerat och sorterat dem.

PS används för att sätta ihop panoraman och när jag vill skriva ut en lite större bild, typ A4 eller större. Då handlar det ofta om partiell(delar av bilden), finjustering av låg/högdagrar och skärpa. PS används också när jag vill vara lite mer kreativ och vill manipulera bilden på ett eller annat sätt. Tex klistra bilder ovanpå varandra eller lägga på extra bakgrundsoskärpa och såna saker.
Annars brukar LR räcka gott.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad innebär HMV?
Hur får jag in bliderna så att säga till PS från LR?
Bilderna blir mest dassiga och färglösa och ibland oskarpa, men skärpan fixas i PS?
HMV, Höger MusVal
Välj Edit In o välj PS.

Vad du menar med "Bilderna blir mest dassiga och färglösa och ibland oskarpa, men skärpan fixas i PS?" vet jag inte riktigt.
dassiga och färglösa:
Menar du att bilderna är det i kameran eller på skärmen?
Menar du kontrastfattiga?
RAW är normalt kontrastfattiga ur kameran. prova med att lägga på en grundskärpa vid importen. Sätt sedan upp LRs skärpereglage till ca 65-72. Lika illa? Så brukar jag göra i alla fall o det räcker långt.
Ytterligare skärpa lägger jag sedan i PS, rätt ofta partiellt.
Har du använt LRs kontrastreglage?

oskarpa:
Menar du att du inte har satt skärpan rätt?
För lång slutartid?
 

Katzura

Medlem
vid arbete i LR så börjar jag alltid med att justera exponering, sen justerar jag svart och vitt innan jag går på skuggor och högdagar, efter det vidare på kontrast och färghantering och till sist skärpa.

photoshop använder jag sällan för vanliga bilder, fast det kan ju ha att göra med att jag är rätt usel på just photoshop >_>


sen säger du att dina bilder känns luddiga, det är inte så att du får med rörelseoskärpa eller liknande som orsakar detta? skulle annars uppskatta om du kanske kan lägga upp en bild som exempel på vad det är som spökar på dina bilder som gör att de inte känns skarpa. en viss anledning till att jpeg direkt från kameran kan kännas bättre är ju för att den redan har skärpts och behandlats i kameran.
 

DavidBerg

Aktiv medlem

Ventures

Aktiv medlem
För att spara tid när jag har många bilder framkallar jag en bild från samma kamera, ljusförhållanden etc., kopierar och klistrar in inställningarna på övriga bilder. Då har jag grundframkallat för att sedan efterjustera vid behov. Jag börjar oftast med högdagrar och skuggor. Sedan exponering och kontrast vid behov. Skärpa, brus, färg och slutligen vinjettering om det passar. Men alla har sitt sätt att jobba med bilder så något universalrecept finns ju inte. En grundjustering vid import sparar också tid men olika kameror behöver olika bildbehandling. PS(E) använder jag ytterst sällan och exportformatet dit kommer ju per automatik (psd).
 

reboot81

Aktiv medlem
För att spara tid när jag har många bilder framkallar jag en bild från samma kamera, ljusförhållanden etc., kopierar och klistrar in inställningarna på övriga bilder. Då har jag grundframkallat för att sedan efterjustera vid behov. Jag börjar oftast med högdagrar och skuggor. Sedan exponering och kontrast vid behov. Skärpa, brus, färg och slutligen vinjettering om det passar. Men alla har sitt sätt att jobba med bilder så något universalrecept finns ju inte. En grundjustering vid import sparar också tid men olika kameror behöver olika bildbehandling. PS(E) använder jag ytterst sällan och exportformatet dit kommer ju per automatik (psd).
Här har du nämnt två viktiga saker för LR-arbete: använda en justering på flera bilder samt importjustering. Annars riskerar räcker inte tiden.

Justera en bild, ⌘+C (bocka i det mesta), markera bilder med liknande förhållanden och ⌘+V.
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
HMV, Höger MusVal
Välj Edit In o välj PS.

Vad du menar med "Bilderna blir mest dassiga och färglösa och ibland oskarpa, men skärpan fixas i PS?" vet jag inte riktigt.
dassiga och färglösa:
Menar du att bilderna är det i kameran eller på skärmen?
Menar du kontrastfattiga?
RAW är normalt kontrastfattiga ur kameran. prova med att lägga på en grundskärpa vid importen. Sätt sedan upp LRs skärpereglage till ca 65-72. Lika illa? Så brukar jag göra i alla fall o det räcker långt.
Ytterligare skärpa lägger jag sedan i PS, rätt ofta partiellt.
Har du använt LRs kontrastreglage?

oskarpa:
Menar du att du inte har satt skärpan rätt?
För lång slutartid?
Det är väl mest skärpan som jag inte har varit inne i LR. Har varit "feg" på det för jag tycker ibland att det ser konstigt ut.
Det är nog bara jag som inte vant mig vid RAW än utan jag ser ju bilden i kameran och den är så fin och sen ser den eländig ut i datorn... Har kalibrerat skärmarna men har ju fått "ärva" datorer av min man men det är bra skärmar å så. Kanske inte superduper för just foto. Kontrastreglaget brukar jag dra i. Upplever bilden som ljusare när jag minskar kontrasten och mörkare när jag ökar.
Att lägga skärpa i PS ska jag börja pröva har inte lärt mig PS än! :)
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
vid arbete i LR så börjar jag alltid med att justera exponering, sen justerar jag svart och vitt innan jag går på skuggor och högdagar, efter det vidare på kontrast och färghantering och till sist skärpa.

photoshop använder jag sällan för vanliga bilder, fast det kan ju ha att göra med att jag är rätt usel på just photoshop >_>


sen säger du att dina bilder känns luddiga, det är inte så att du får med rörelseoskärpa eller liknande som orsakar detta? skulle annars uppskatta om du kanske kan lägga upp en bild som exempel på vad det är som spökar på dina bilder som gör att de inte känns skarpa. en viss anledning till att jpeg direkt från kameran kan kännas bättre är ju för att den redan har skärpts och behandlats i kameran.
Bilden som jag bifogar är från en konsert i torsdags.
Det jag önskar är att få gubbar mm... skarpa och sen behålla mystiken av ljuset, röken osv... Vill ju inte ta bort det.
 

Bilagor

ANNONS