Annons

Uppgradering från 1100D

Produkter
(logga in för att koppla)

Stockholm.97

Aktiv medlem
Hej, jag funderar ännu en gång på att byta upp mig från en Canon eos 1100D.
Just nu så använder jag den med 18-55, 50 f/1.8 och ett 55-250 objektiv.

Frågan är då, vad tror ni hade varit det bästa för mig?
Köpa någon begagnad kamera, objektiv, eller kanske en ny kamera?

Jag laddar upp de flesta bilderna här https://instagram.com/stockholm.97. Då har ni något att utgå efter om man tittar till typen av bilder.

Tack på förhand!
 

F.Holmberg

Aktiv medlem
Fullformat är ett namn på sensorstorleken 24x36 mm, samma sensorstorlek som traditionella 35mm kameror använder. Din 1100D är en s.k. "Crop-sensor" vilket är ett mindre sensorformat. Dom mest framträdande fördelarna med fullformst är bättre mindre brus, bättre dynamik och möjlighet till kortare skärpedjup.

Med den ungefärliga budget du har skulle jag funderat på att uppgradera med något objektiv från begagnatmarknaden. Mera vidvinkel kan vara kul (det var ett av mina första köp efter normalzoom och ljusstark 50mm). Canons 10-18 ser fin ut. Ett makropbjektiv kan också vara ett kul tillskott. Canon har ett skarpt 60mm macro som passar din kamera och inte är allt för dyrt.

Finns det något du själv känner att du saknar i kameraväskan?
 

Stockholm.97

Aktiv medlem
Fullformat är ett namn på sensorstorleken 24x36 mm, samma sensorstorlek som traditionella 35mm kameror använder. Din 1100D är en s.k. "Crop-sensor" vilket är ett mindre sensorformat. Dom mest framträdande fördelarna med fullformst är bättre mindre brus, bättre dynamik och möjlighet till kortare skärpedjup.

Med den ungefärliga budget du har skulle jag funderat på att uppgradera med något objektiv från begagnatmarknaden. Mera vidvinkel kan vara kul (det var ett av mina första köp efter normalzoom och ljusstark 50mm). Canons 10-18 ser fin ut. Ett makropbjektiv kan också vara ett kul tillskott. Canon har ett skarpt 60mm macro som passar din kamera och inte är allt för dyrt.

Finns det något du själv känner att du saknar i kameraväskan?
Okej, tack för ett så utförligt svar.
Om jag skulle köpa ett objektiv hade jag nog satsat på något vidvinkel, även det jag känner att jag saknar mest.

Om jag nu skulle köpa en annan kamera, vilken hade du rekommenderat då? En 500D eller 600D hade kanske inte varit så stor skillnad från min nuvarande?
 

F.Holmberg

Aktiv medlem
Hade jag valt mellan dessa två hade jag helt klart valt 600d, den utvikbara skärmen tycker jag är riktigt trevlig att ha, i synnerhet när man tar vidvinkelbilder och vill experimentera med annorlunda vinklar, som t.ex. grodperspektiv.

Bildkvalitetsmässigt är dock nog uppgraderingen från din nuvarande kamera mindre än vad man kan tro, du vinner mest "fler funktioner" och bekväma finesser med bytet (som bättre skärm, fler reglage, vridbar skärm etc), så jag hade gått på vidvinkelobjektiv om jag hade haft din utrustning. 10-22 USM och 10-18 is STM är två bra alternativ. Jag har ägt 10-22 och var nöjd med det. Jag föredrar USM fokus framför STM, eftersom den är snabbare plus att du har mekanisk koppling till manuell fokus. Jag hade nog ändå kanske valt 10-18 för att den är mindre, billigare och har bildstabilisering.

Ett annat toppenbra objektiv till canons crop-kameror är EF-S 15-85 is USM. Det ger dig inte så mycket brännvid som du inte redan har, men skillnaden mellan 18 och 15 millimeters vidvinkel är ganska stor, och en normalzoom med det omfånget i praktiskt + att 15-85'an hare mycket bra skärpa och kontrast. Stor skillnad mot kitovjektivet.

Jag har en hel del bilder på Flickr tagna med 15-85 samt 10-22 som du kan spana in, samtliga dessa är tagna med 650d
https://www.flickr.com/photos/85holmberg/albums
 

Stockholm.97

Aktiv medlem
Hade jag valt mellan dessa två hade jag helt klart valt 600d, den utvikbara skärmen tycker jag är riktigt trevlig att ha, i synnerhet när man tar vidvinkelbilder och vill experimentera med annorlunda vinklar, som t.ex. grodperspektiv.

Bildkvalitetsmässigt är dock nog uppgraderingen från din nuvarande kamera mindre än vad man kan tro, du vinner mest "fler funktioner" och bekväma finesser med bytet (som bättre skärm, fler reglage, vridbar skärm etc), så jag hade gått på vidvinkelobjektiv om jag hade haft din utrustning. 10-22 USM och 10-18 is STM är två bra alternativ. Jag har ägt 10-22 och var nöjd med det. Jag föredrar USM fokus framför STM, eftersom den är snabbare plus att du har mekanisk koppling till manuell fokus. Jag hade nog ändå kanske valt 10-18 för att den är mindre, billigare och har bildstabilisering.

Ett annat toppenbra objektiv till canons crop-kameror är EF-S 15-85 is USM. Det ger dig inte så mycket brännvid som du inte redan har, men skillnaden mellan 18 och 15 millimeters vidvinkel är ganska stor, och en normalzoom med det omfånget i praktiskt + att 15-85'an hare mycket bra skärpa och kontrast. Stor skillnad mot kitovjektivet.

Jag har en hel del bilder på Flickr tagna med 15-85 samt 10-22 som du kan spana in, samtliga dessa är tagna med 650d
https://www.flickr.com/photos/85holmberg/albums
Okej, völdigt snygga bilder!
Ska försöka hitta något objektiv då tror jag, men det var rätt ont om just de två på blocket just nu.
 

Stockholm.97

Aktiv medlem
Vad tror ni om en Sigma 10-20 / 4-5,6?
Finns ingen stabilisering i den, skulle det bli svårare att få bra bilder med lång slutartid då? (även om man använder stativ)
 

jeens

Aktiv medlem
Vad tror ni om en Sigma 10-20 / 4-5,6?
Finns ingen stabilisering i den, skulle det bli svårare att få bra bilder med lång slutartid då? (även om man använder stativ)

Jag köpte nyss ett sigma 10-20 4/5.6 och gillar det riktigt bra. Helt annan "fotoglädje" jämfört med tex 18-55 kitlinser. Väl värt sitt låga pris!

Angående nytt hus så skulle jag skippa 500/600d och istället spara ihop till 70d men än hällre 6d, där kommer du märka en klar förbättring mot din nuvarande kamera.

Mvh jens
 

Stockholm.97

Aktiv medlem
Jag köpte nyss ett sigma 10-20 4/5.6 och gillar det riktigt bra. Helt annan "fotoglädje" jämfört med tex 18-55 kitlinser. Väl värt sitt låga pris!

Angående nytt hus så skulle jag skippa 500/600d och istället spara ihop till 70d men än hällre 6d, där kommer du märka en klar förbättring mot din nuvarande kamera.

Mvh jens
Vet inte riktigt om det är "värt" pengarna jag måste lägga ner för en förbättring. Är bara 18år och det är en del pengar jag måste lägga ner om jag ska få någon större förbättring. Får fundera lite.
Men tack för hjälpen!
 

jeens

Aktiv medlem
Vet inte riktigt om det är "värt" pengarna jag måste lägga ner för en förbättring. Är bara 18år och det är en del pengar jag måste lägga ner om jag ska få någon större förbättring. Får fundera lite.
Men tack för hjälpen!

Precis så jag åxå resonerar! Rätt mycket slantar att byta upp sig till 6d/70d! Kör vidare på den kamera du har tills du verkligen måste ha ny kamera.
En ny lins är däremot en lättare investering...

mvh jens
 

Hankki

Aktiv medlem
Då kommer ju också "problemet" med 6D som fullformat att av dina nuvarande objektiv är det endast 50/1.8 som passar. Fullformat EF, crop sensor EF och EF-S.
Jag köpte själv nytt hus nyligen och till en början låg det mellan 70D och 6D. 6D är en intressant kamera men avsaknaden av EF objektiv under 70mm gjorde att det blev en 7D mkII i slutändan så kan jag använda mitt 18-200. AF och hastigheten avgjorde för mig samt att 70D redan har några år på nacken.
Min gamla kamera, en 40D, är bra på alla sätt utom ISO 400 och uppåt.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Man bör alltid fråga sig varför man uppgraderar. När man vet det kan man välja rätt kamera.

Ditt instagramflöde visar att du har bra bildsinne, men samtidigt lägger du rätt hårda filter på bilderna. Därmed kommer du inte att se någon större skillnad på bildkvalién med en bättre kamera.

Därför skulle jag säga att du antingen bör välja en mer lätthanterad kamera eller ett nytt objektiv som gör det möjligt att ta fler bilder.

Annars om du ska göra en teknisk uppgradring, skulle jag råda till att inte ta små steg utan gå på något som är markant bättre.

Eftersom du uppenbarligen gillar att fota och är bra på det, kan det kanske vara värt att prioritera framför andra utgifter?
 

Stockholm.97

Aktiv medlem
Man bör alltid fråga sig varför man uppgraderar. När man vet det kan man välja rätt kamera.

Ditt instagramflöde visar att du har bra bildsinne, men samtidigt lägger du rätt hårda filter på bilderna. Därmed kommer du inte att se någon större skillnad på bildkvalién med en bättre kamera.

Därför skulle jag säga att du antingen bör välja en mer lätthanterad kamera eller ett nytt objektiv som gör det möjligt att ta fler bilder.

Annars om du ska göra en teknisk uppgradring, skulle jag råda till att inte ta små steg utan gå på något som är markant bättre.

Eftersom du uppenbarligen gillar att fota och är bra på det, kan det kanske vara värt att prioritera framför andra utgifter?
Ja, det är inte ett lätt val då man måste lägga ner många tusen för att få något bra. Antagligen så väntar jag med att köpa ny kamera och satsar på något roliga objektiv.
Något speciellt objektiv du gillar och rekommenderar?
 

Worley

Avslutat medlemskap
En vidvinkel vore ju ett bra komplement till din utrustning. I så fall kan jag föreslå nya Canon 10-18mm, som är riktigt prisvärt.

Annars har du också möjligheten att tänka igenom vilket system du vill ha innan du investerar hårt i Canon. T.ex. kan du snegla på Nikon eller Sony och fundera på var du vill vara med din utrustning om några år.
 

Skånetorpare

Ny medlem
att uppgradera eller tja!?

Det har hänt en del mellan Canon 1100 och 1200.
Sensorn är den samma och därför går det att nyttja dina befintliga obj. Utgift ca 3000.
Har du ekonomi till annat så lägg dina slanter på nytt obj.
Själv har jag köpt ett 1200 och köpt gammalt glas i stället bl a yashica 28mm det blir inte vidvinkel men det finns både adaptor och andra fabrikat med kortare brännvid.
Köpa beg kameror skulle jag inte ge mig i lag med.

Mvh //H
 
ANNONS