Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
.
Under flera månader har det ryktats om A7r II, efterföljaren till A7r (eller kanske snarare en alternativmodell som kommer att säljas parallellt, pss som A7 och A7 II).

Nu har den officiella bekräftelsen på A7r II kommit från Sony. Man kan se att de har lyssnat ordentligt på användarna av A7r. Verkar som att de har åtgärdat i stort sett allt som klagats på.

Förbättrat grepp, som på A7 II
42,4 Mp FF - Världens första FF med Backside Illuminated sensor.
5-axlig stabilisering *)
399 PDAF OnChip points. Täcker 45 % av sökar/bildytan - mer än någon annan av marknadens FF-kameror
25 CDAF-areor - täcker ännu större del av ytan.
AF-snabbheten ökad med 40% jämfört med A7r (med E-mountobjektiv)
AF-snabbheten ökad även vid användning av A-mountobjektiv med LA-EA3-adaptern (den som har "rent blås" igenom).
Kontinuerlig följning ökad till 5 bild/sek
ISO 100-25600, expanderbart till ISO 50-102400
Nyutvecklad snabbare och vibrationsfriare slutare (ska klara 500.000 "skott")
Elektroniskt slutar-läge ger tyst exponering
Inbyggd Wi-Fi med NFC förstås
4K intern videoinspelning (världens första FF-kamera som klarar detta), samt S-Log2 Gamma. Full pixelutläsning reducerar avsevärt artefakter som t.ex. moire och sågtandade kanter.
3,5 mm stereomikrofon + stereohörlursuttag (utöver inbyggd stereomikrofon)
Förbättrad EVF - Större kontrastomfång, 4-linsigt högkvalitativt okular, större sökarbild än någon annan kamera på marknaden
Givetvis 100 % sökarbild (gäller samtliga Sonys system- samt RX-kameror)
Upp till 64 olika funktioner kan tilldelas vardera 10 olika knappar
Kraftigare fattning (för tyngre teleobjektiv eller videoriggar)
Vädertätad
Vikt ca 625 g (inkl batteri och minneskort)

Pris verkar bli runt 32.000 SEK.

Dock billigare än Leica Q som också annonserades idag - en 24 Mp FF kamera med fast objektiv. Dvs mera nåt i stil med den första efterföljaren av Sony RX1/RX1R (fast större, tyngre och dyrare). Verkar som att de ligger några år efter Sony i tiden... Dock ligger ju Leica trots allt före alla marknadens övriga tillverkare inom den spegellösa världen - som inte har kommit ut med nåt i FF-väg alls!


*) Rent tekniskt är detta stabilisering runt 3 axlar och längs två plan. Kroppar har i vår tredimensionella värld 6 frihetsgrader - vi kan flytta oss runt 3 axlar och längs 3 plan. Så hur vi än krumbuktar oss kan vi inte kränga runt mer än maximalt 3 axlar... :)

Men nu hade ju Olympus PR-gubbs redan trumfat in denna reklam, så ifall Sony hade kommit och annonserat "bara" 3-axlig stabilisering + 2 planförskjutningar, så hade ju alla varit övertygade om att detta var kasst jämfört med Olympus.


Mer att läsa:
http://www.sony.net/Products/di/en-us/products/dkw5/index.html?contentsTop=1

http://www.dpreview.com/articles/8917769536/sony-alpha-a7r-ii-has-42-4mp-on-full-frame-bsi-cmos-sensor

http://www.dpreview.com/articles/4329110043/alpha-dog-hands-on-with-sony-a7r-ii


Sony lanserar samtidigt ytterligare två nya kameror, RX100 IV och RX10 II.
Båda med förbättrad AF, samt 4K förstås, och upp till 960 b/s (40x ultrarapid).

http://www.prnewswire.com/news-releases/sonys-rx100-iv-and-rx10-ii-cameras-bring-professional-imaging-experience-to-acclaimed-cyber-shot-rx-series-300097176.html
 
Senast ändrad:

equa

Aktiv medlem
Spännande! Läser med särskilt intresse att A-mountobjektiven får AF även med den spegellösa adaptern. Om lika snabb AF som med e-mount förefaller ju inte uppgradering på A-mounthusen lika angelägen längre (typ "A99II"). Jag kanske inte hoppade i så galen tunna då som nyligen inskaffade A77II med en hel del a-mountobjektiv... :)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Snabbare autofokus än Canon med adapter och 24-70 LOL.

Nackdelen verkar som om den inte har en touchskärm men går att styra via mobilen så kanske inte gör så mycket.


Någon som gått från 5dmkii, nikon d800 till A7-serien och kan säga vad ni kommer sakna från DSLR?
 

pechblande

Aktiv medlem
Full pixelutläsning reducerar avsevärt artefakter som t.ex. moire och sågtandade kanter.

Det gäller, vad jag kan se, dock "bara" i crop-läget? På full frameläget nämner de inget om detta vilket får iaf mig att tro att där sker line skipping.

In Super 35mm mode, the camera collects a wealth of information from approximately 1.8x as many pixels as 4K by using full pixel readout without pixel binning and oversamples the information to produce 4K movies with minimal moire and ‘jaggies’.

In full-frame mode, the α7RII utilizes the full width of the 35mm sensor for 4K recording, allowing users to utilize the expanded expressive power of the sensor.
Låter i vilket fall som en mycket, mycket imponerande maskin!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det här ser ju fullständigt lysande ut. De har t.o.m. tagit steget och gjort en Bakbelyst FF, vilket många hävdat aldrig skulle ske då en FF ändå har så pass stora naturliga fördelar när det gäller lågljusegenskaper gentemot mindre sensorer.

Någon som hittar något allvarligt att gnälla på, annat än priset? Filstorleken? ... eller bara 5 bilder/sek i seriebildtagningshastighet. Sicken plåga. Värdelöst eller hur :) ... men man kan ju inte få allt för 50 spänn.

Jag är fortsatt förvånad att så lite händer hos konkurrenterna Nikon och Canon på den spegelösa fronten. Nu har Sony lagt ribban på en helt ny nivå som de behöver kvala in på. Vad jag också tycker är bra med detta släpp är att Sony inte låter Nikon få ledartröjan när det gäller att först lansera de nya sensorerna, vilket skett ibland tidigare. Nu är det ingen tvekan om vem som leder teknikracet.

Sedan kan ju de hoppa den här modellen som istället väntar på III:an med bakbelyst kurvad sensor och mer avancerade multiexponeringsfunktioner. För handen på hjärtat så kommer vi väl inte vara nöjda innan Leicas vidvinklar funkar bättre på Sonys A7:eek:r än de gör på Leicas egna hus. En kurvad sensor kanske faktiskt fixar även detta - men hur får man ihop det med antiskak i kamerahuset?
 

equa

Aktiv medlem
Jo, jag hittade en sak att gnälla på: LE-LA3-adaptern som testats med A7RII stöder inte skruvautofokus. Mina gamla minoltaobjektiv skulle då bara funka med LE-LA4:an och då sitter den där spegeln där ändå tillsammans med en föråldrad och klumpig autofokusmodul! :-(
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sant, det är ju för jäkligt att jag köpte en 3:a för ett tag sedan. 4:an är väl bättre än 2:an i alla fall för det var ju 2:an som baserades på den gamla a55:ans lösning medan 4:an väl baserades på A65 (snikmodellen som kom parallellt med A77). Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Gunnar kan du inte ändra trådens rubrik?

Det är ju inte bra med denna långa rubrik. Den borde dessutom börja med "Sony A7r II" för ingen som ser rubriken i listan på första sidan fattar väl vad den tråden handlar om.
 

ArneB

Aktiv medlem
Snabbare autofokus än Canon med adapter och 24-70 LOL.

Nackdelen verkar som om den inte har en touchskärm men går att styra via mobilen så kanske inte gör så mycket.


Någon som gått från 5dmkii, nikon d800 till A7-serien och kan säga vad ni kommer sakna från DSLR?
Ja, jag prövade att använda A7r med adapter till Canon EF-fattning under ett år. När allt fungerade blev bildkvaliteten mycket bra med hög detaljering och kalasskärpa. Färgerna blev inte likadana som med Canonkamerorna och ett motiv med gulorangea inslag (kungspingviner) hade jag stora problem med kraftigt grönstick i det gulorangea.

Autofokusen var olidligt långsam och endast mittpunkten fungerade. Jag använder ofta manuell fokusering med liveview vid landskapsfotografering, och där var funktionaliteten kraftigt begränsad för mina Canonobjektiv.

Jag vill att kameror, oavsett märke, ska utvecklas och bli bättre. Förhoppningsvis har Sony gjort stora framsteg med framför allt AF.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det är ju inte bra med denna långa rubrik. Den borde dessutom börja med "Sony A7r II" för ingen som ser rubriken i listan på första sidan fattar väl vad den tråden handlar om.
Utmärkt ide. Jag höll väl på i bortåt två timmar igår för att samla in och pussla ihop specs och uppgifter från massor av ställen för att få ihop tillräckligt för att jag skulle bli nöjd. Så jag kände mig till slut lite mosig. :)

Vad jag vet kan man dock inte själv ändra på ämnet, så jag föreslår därför någon moderator att ändra ämnet till:
"Sony A7R II officiell - 42 Mp FF, 5-axlig stabilisering och 399 PDAF OnChip points "

Vill också ha ändrat från litet till stort "R" i modellbeteckningen, vilket är vad som står på kamerorna. Sedan står det också "Alpha" allra först i namnet, inte "A", men det brukar jag sk-ta i eftersom det tecknet väldigt ofta skalas bort, och man vet inte alltid vad som petas in i stället.
 

PMD

Aktiv medlem
Menar man med det att man håller sig till minneskort eller vad menar man?
Ja. A7S videofilmar också i 4K men då måste man ansluta en inspelningsmoj med sladd (HDMI?).
Till minneskort kan A7S bara filma i HD.

Med A7R II slipper man tydligen en extern inspelare för 4K. Klart bra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja. A7S videofilmar också i 4K men då måste man ansluta en inspelningsmoj med sladd (HDMI?).
Till minneskort kan A7S bara filma i HD.

Med A7R II slipper man tydligen en extern inspelare för 4K. Klart bra.
Det hänger väl på hur länge man vill filma?
Själv är det mest musikskolans konserter, minst en timma.
Borde bli möe data...
 

PMD

Aktiv medlem
Behöver du 4K till det då?

Visst är det bra att kunna filma i 4K, men jag tror inte riktigt på att det kommer att slå igenom på bred front jättesnart. De flesta tittar väl på videosnuttar på Facebook på sina telefoner?

Annars verkar A7R II rätt kompetent på video. Om man videofilmar i Super35-format så tycks det som att kameran inte behöver line-skippa, t.ex.
 
ANNONS