Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för action sport?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimpazz

Avslutat medlemskap
Tjenare Kim heterbkall och är ny inom foto världen! Har precis införskaffat mig en 700d. Har alltid hållit på att låna kompisars kameror men nu var det dags att köpa egen! Nu til frågan..


Jag kommer mest att fota/filma action sport, skateboard, cross osv. Och undrar lite vad för objektiv man ska införskaffa här näst! Funderar på ett 50mm fast eller ska man köra på en zoom objektiv?

Tacksam för svar :)

Mvh kim
 

bellasoda

Aktiv medlem
Tjenare Kim heterbkall och är ny inom foto världen! Har precis införskaffat mig en 700d. Har alltid hållit på att låna kompisars kameror men nu var det dags att köpa egen! Nu til frågan..


Jag kommer mest att fota/filma action sport, skateboard, cross osv. Och undrar lite vad för objektiv man ska införskaffa här näst! Funderar på ett 50mm fast eller ska man köra på en zoom objektiv?

Tacksam för svar :)

Mvh kim
Det kan ju vara läge att skaffa allt mellan ett fisheye-objektiv och ett teleobjektiv, lite beroende på vilken typ av bild du vill ta. Det är då svårt att rekommendera ett enskilt objektiv som fixar detta. Enklast är väl kanske att du länkar till ett antal bilder som visar sådant som du själv skulle vilja fota och sen så kan du få rekommendationer utifrån detta.
 

Blixter

Ny medlem
Tjenare Kim heterbkall och är ny inom foto världen! Har precis införskaffat mig en 700d. Har alltid hållit på att låna kompisars kameror men nu var det dags att köpa egen! Nu til frågan..


Jag kommer mest att fota/filma action sport, skateboard, cross osv. Och undrar lite vad för objektiv man ska införskaffa här näst! Funderar på ett 50mm fast eller ska man köra på en zoom objektiv?

Tacksam för svar :)

Mvh kim
Hej Kim,

85 mm 1:8 är en hyfsat billig och bra början. Den är väldigt snabb för priset. Har använt den ganska mycket för handboll inomhus, dvs i svagt ljus, tillsammans med en 7D. Har funkat alldeles utmärkt. Finns regelbundet begagnade här på hemsidan.

Mvh,
Peter
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Tjenare Kim heterbkall och är ny inom foto världen! Har precis införskaffat mig en 700d. Har alltid hållit på att låna kompisars kameror men nu var det dags att köpa egen! Nu til frågan..


Jag kommer mest att fota/filma action sport, skateboard, cross osv. Och undrar lite vad för objektiv man ska införskaffa här näst! Funderar på ett 50mm fast eller ska man köra på en zoom objektiv?

Tacksam för svar :)

Mvh kim
Börja med ett 50 mm så märker du snart vad du behöver. Jag gissar att du snart vill ha ett 70-200....

//
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag antar att du köpte i kit med 18-55 eller 18-135, eller var det bara kamerahuset? Har du ett objektiv redan kan du ju kolla vilka brännvidder du har mest nytta av innan du skaffar ett fast.
 

apersson850

Aktiv medlem
Precis. Och om du konstaterar att med 55 mm så vill du helst skära bort 2/3 av bilden, både på längden och höjden, då vet du att den brännvidd du egentligen vill ha är 150 mm (för att ge lite slarvmarginal). Så det går även att se vid du behöver för brännvidd trots att den inte ingår i det objektiv som du förmodligen redan har.

Om du har ett EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS i någon version, då kan ett bra men ändå prisvärt komplement vara EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS STM.
 

j3n5

Aktiv medlem
Jag brukar säga så här; länka till bilder som liknar det du vill åstadkomma så blir det enklare att tipsa om bra gluggar!
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
1 ditt 18-55mm
2 ungefär 10-24mm
3 tele drygt 100mm
det är ju 3 helt olika bilder som du lagt upp, och man ser väldigt tydligt att bild 2 är tagen med en vidvinkel och att bild 3 är tagen med ett teleobjektiv. Bild 1 vet jag inte, känns som ett normalobjektiv eller mer åt vidvinkelhållet men inte så mycket vidvinkel som i bild 2.

Ungefär samma svar som ovan fast beskrivet med ord istället för siffror! :)
 

Kimpazz

Avslutat medlemskap
det är ju 3 helt olika bilder som du lagt upp, och man ser väldigt tydligt att bild 2 är tagen med en vidvinkel och att bild 3 är tagen med ett teleobjektiv. Bild 1 vet jag inte, känns som ett normalobjektiv eller mer åt vidvinkelhållet men inte så mycket vidvinkel som i bild 2.

Ungefär samma svar som ovan fast beskrivet med ord istället för siffror! :)


Okej :) har planer på att köpa ett Samyang 8mm för att jag filmar mycket. Kommer det att gå att fota med?

En annan fråga jag har, vad ska man kolla efter på ett objektiv om man vill ha mer eller mindre suddig bakgrund? Är ganska ny inom det här!

Mvh
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Javisst kan du fota med det.
Men personligen har jag ingen nytta av ett fisheye. Jag kan förstå att det lockar när man bildproducerar närgångna skate-bilder.

Tyvärr har jag inte sett många fisheyebilder i mitt liv som är jag tycker är bra. En handfull kanske.
Visst förvrider det perspektivet till ngt häftigt för ett ögonblick men inget jag skulle få för mig att sätta upp på väggen.
 
ANNONS