Annons

Hur lyckas med en Panoramabild? Photoshop vill inte :/

Produkter
(logga in för att koppla)

NiKeMaN

Aktiv medlem
Hej!

Jag hobbyfotograferar lite med min drönare och tycker det är rätt skoj. Har velat göra en bra panoramabild och försöker lära mig hur jag ska göra.

Tog ett gäng bilder igår kväll och försökte att sammanfoga dom i Photoshop med "photomerge" men det ser illa ut.



Det ser rent av för jävligt ut. Andra medlemmar i samma "flygfoto-forum" på Facebook jag är medlem i har tagit del av mina originalbilder och med enkelhet sammanfogat dom utan merjobb.

Så det jag undrar är - vad gör jag för fel?

Öppnar photomerge. Väljer dom 6 bilder jag valt ut till denna panoramabild. Dom ligger i nummerordning med lägst siffra först och sedan klickar jag på OK och får resultatet ovan.

Snälla hjälp! :)
 

NiKeMaN

Aktiv medlem
Photoshop CC 2014.1.0.

Bilden borde vara i en länk ovan. Fildirekt ligger bilden på....

Originalfilerna ligger här: http://www.fildirekt.se/dl/1432673629.rar som ni kan ladda ner och RAR-a upp om ni vill se. Det är ganska mycket överlapp!

Har testat olika sorters inställningar i photomerge-rutan som kommer upp. :S
 

AWid

Aktiv medlem
Photoshop CC 2014.1.0.

Bilden borde vara i en länk ovan. Fildirekt ligger bilden på....

Originalfilerna ligger här: http://www.fildirekt.se/dl/1432673629.rar som ni kan ladda ner och RAR-a upp om ni vill se. Det är ganska mycket överlapp!

Har testat olika sorters inställningar i photomerge-rutan som kommer upp. :S
I PS brukar "Auto" som regel bli bäst. Bilden taggar rejält vid övergångarna och det brukar ofta bero på för lite överlappning. Ta till rejält - minst en tredjedel gemensamt mellan exponeringarna.
Tänk också på ( vilket du säkert gör) att köra manuellt. Både exponering och fokus.
Kraftig vidvinkel och panorama brukar kunna bli pannkaka. Bäst blir det oftast med brännvidd runt normal eller måttlig tele.
 

jaan v

Aktiv medlem
Hugin (fritt och gratis) satte ihop den utan för mig uppenbara hack. Lyckades inte bifoga den resulterande filen
 

AWid

Aktiv medlem
Gjorde ett test i PS (CS6) med utgångspunkt från din rar-fil. Inte så tokigt tycker jag:)
Högupplöst bild finns här

"Men mycke vidvinkel blev det":)
Anders W

PS Kan säker redigeras till en hel del i efterbehandling:)
 

Bilagor

ANNONS