Annons

Filproblem med Drobo 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte höra om någon mer än jag har upplevt ett märkligt problem med Drobo 5D. Min är helt ny och jag har 4 st WD Red 4Tb plus en Intel 525 mSata disk i. Alla helt nya. Jag kör Thunderbolt till en Mac Mini. Problemet är att om jag kopierar bildfiler till min Drobo så förstörs dom. Blir förvrängda och fulla av ränder. Oavsett om jag testar med RAW eller JPEG filer. Oavsett om jag använder Thunderbolt eller USB3. Har även testat med min nya MacBook 2014 men samma resultat. Drobos support är inte så snabb och dom verkar inte heller ha nån lösning. Någon som råkat ut för det här?

Mvh

Werner
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har inga svar men försöker bara ställa lite frågor för att kunna ringa in problem.
Filer som går över en viss storlek?
 

reboot81

Aktiv medlem
Bilderna får ränder, oavsett vilket program man använder för att öppna bilderna med?
Om du flyttar tillbaka filen till datorn, är den hel eller skadad då?
 
Jag har inga svar men försöker bara ställa lite frågor för att kunna ringa in problem.
Filer som går över en viss storlek?
Det verkar som problemet uppstår på stora filer. Små som är ca 3-5 Mb går bra att läsa även sen jag kopierat dom till min Drobo.
Jag tackar för intresset. Har hållit på med det här många timmar nu. Drobos support förstår inte heller.
 
Bilderna får ränder, oavsett vilket program man använder för att öppna bilderna med?
Om du flyttar tillbaka filen till datorn, är den hel eller skadad då?
Ja precis det spelar ingen roll om jag öppnar i Bridge eller PS eller bara bildvisning i Yosemite. Och har dom varit på Drobon en gång är problemet kvar om jag kopierar filerna tillbaka till tex mappen bilder på datorn
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Du kopierar alltså bilder från din dator till drobon? Eller importerar du bilder direkt från kameran?

Långsökt tips:
Jag kommer ihåg att för ett antal år sedan visade det sig att Nikon inte ens kan skriva ett program för att kopiera filer från kamera till dator. Fel version av Nikons program för att föra över filer pajade dem.

Det såg ut ungefär som dina bilder, plus att jag såg att det är Nikon-filer...

Här kan man läsa om det: http://owl.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/fix_corrupted_nef.html
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det verkar som problemet uppstår på stora filer. Små som är ca 3-5 Mb går bra att läsa även sen jag kopierat dom till min Drobo.
Jag tackar för intresset. Har hållit på med det här många timmar nu. Drobos support förstår inte heller.
Om du skapar ett excelark Word pdf ... som är större än 5 Mb får du samma problem då?
 
Du kopierar alltså bilder från din dator till drobon? Eller importerar du bilder direkt från kameran?

Långsökt tips:
Jag kommer ihåg att för ett antal år sedan visade det sig att Nikon inte ens kan skriva ett program för att kopiera filer från kamera till dator. Fel version av Nikons program för att föra över filer pajade dem.

Det såg ut ungefär som dina bilder, plus att jag såg att det är Nikon-filer...

Här kan man läsa om det: http://owl.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/fix_corrupted_nef.html
Jag kopierar från andra USB3 diskar jag sparat alla RAW-filer på. Det här fenomenet uppstår bara när min Drobo är inblandad.
 
Virus?
Finns det virus som siktar in sig på bilder?
Jodå, det finns. Men inte RAWfiler såvitt jag vet. Fast det är nog inte virus i det här fallet.
Dock har Drobo bestämt sig för att min 5D skall bytas ut eller lagas. OM jag köper till DroboCare för 1400 och då skickar dom en ny direkt och jag får skicka tillbaka den gamla och under tiden måste jag ge dom mitt kortnummer så dom har en säkerhet ifall den gamla inte skulle komma fram till dom. Eller så får jag betala frakt till tyskland, ca 600 kr, och dom tittar på den och sen får jag en ny efter ett antal dagar. Dyrt i vilket fall som helst. Jag köpte den ny i januari i år.
Dessutom har jag en känsla av att det inte blir nån skillnad. Fast där hoppas jag ju att jag har fel :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Då borde det vara garanti o du skall inte betala ngt alls för reparation/ersättningsprodukt.
Däremot kan villkoren kräva att du betalar frakten dit. Men gör det i så fall rekommenderat, annars kan det heta att de aldrig fått den.
 
Då borde det vara garanti o du skall inte betala ngt alls för reparation/ersättningsprodukt.
Däremot kan villkoren kräva att du betalar frakten dit. Men gör det i så fall rekommenderat, annars kan det heta att de aldrig fått den.

Jodå det är garanti, men eftersom fraktkostnaden är ganska hög på grund av vikten och att den måste skickas till Tyskland så betalade jag för Drobo Care i stället och får då förlängd garanti till jan-2018 Och det kanske kan behövas på en Drobo :)

Nu skickade dom en ny idag och jag får returnera den "gamla" gratis.
Återkommer om det funkar med den nya. Själv har jag mina tvivel...
 

Smw

Aktiv medlem
Tänkte höra om någon mer än jag har upplevt ett märkligt problem med Drobo 5D. Min är helt ny och jag har 4 st WD Red 4Tb plus en Intel 525 mSata disk i. Alla helt nya. Jag kör Thunderbolt till en Mac Mini. Problemet är att om jag kopierar bildfiler till min Drobo så förstörs dom. Blir förvrängda och fulla av ränder. Oavsett om jag testar med RAW eller JPEG filer. Oavsett om jag använder Thunderbolt eller USB3. Har även testat med min nya MacBook 2014 men samma resultat. Drobos support är inte så snabb och dom verkar inte heller ha nån lösning. Någon som råkat ut för det här?

Mvh

Werner
Hej !

Inget konkret, men prova att byta namn på bildfilen innan Drobo,
kalla tex en raw för .zip eller .docx el.dyl.

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Inget konkret, men prova att byta namn på bildfilen innan Drobo,
kalla tex en raw för .zip eller .docx el.dyl.

//MW
Jag har en aning om att detta eller liknande har varit uppe tidigare, då var det nått egedomligt
i operativet som spökade.
Fråga inte mer, sök , kommer ej ihåg mer jst nu.

//MW
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag har haft, och har fortfarande ibland EXAKT detta fenomen när jag för över bildfiler från minneskort till datorn via kortläsare. Jag trodde först det berodde på minneskortet och Sandisk var snabba att byta ut det.

Det visade sig att felet kvarstod och med tiden har jag testat det mesta. Bl.a. har jag provat med tre olika kameror, fyra olika minneskort och två olika kortläsare. Jag har aldrig sett problemet när jag för över direkt från kameran till datorn via kabel, men det är å andra sida ganska sällan jag gör det.

Det finns en del info på nätet som antyder att det kan vara usb-portarna i datorn, men nu när du säger att du kör via Thunderbolt så är ju mitt nästa steg att köpa en Thunderbolt-kortläsare tveksamt...
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag fick korrupta bildfiler som såg ut som dina med en glappande kortläsare. Kan det vara en möjlig felkälla?
 
Drobo 5D lösning

Jag ber om ursäkt. Skulle ha skrivit om lösningen kanske. Det visade sig vara nåt fel på min Drobo 5D så jag fick en ny på garantin. Med den nya har jag inte haft nåt problem. Drobo har bra service och garanti.
 
ANNONS