Annons

Nakenfotoni offentliga miljöer.

Produkter
(logga in för att koppla)

sofieward

Medlem
Visa fotografi på bröst i en offentlig lokal.

Inför en fotouppgift på universitetet har jag tagit två bilder. (De går att se här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3339580.htm?set=mp). Tanken ör att de ska ställas ut på Universitetet. En av bilderna är på mina tuttar.

Min lärare har skrivit ett mail till mig, finns i kommentarerna. Först så gick jag med på hans resonemang, men nu känner jag att jag nästan måste ta upp diskussionen om huruvida bröst är provocerande eller ej.

Finns det någon lag som säger att man inte får hänga denna typen av bilder i en offentlig lokal?
 

Bilagor

eskil23

Aktiv medlem
Finns det någon lag som säger att man inte får hänga denna typen av bilder i en offentlig lokal?
Nej, det finns det inte. Men det finns något som heter "kontraheringsrätt" som innebär att det är den som äger lokalen som avgör vad du får ställa ut för bilder där.
 

sofieward

Medlem
Nej, det finns det inte. Men det finns något som heter "kontraheringsrätt" som innebär att det är den som äger lokalen som avgör vad du får ställa ut för bilder där.
Jo, den har jag hört talas om!

Så det är inte förrän man bryter mot den som man kan "råka illa ut"?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Ingen lag. Men i allmänna utrymmen ska man iakta lite respekt, inte kasta saker i ansiktet på folk som inte bett om det. Jag blir inte upprörd över bilden men respekterar att andra kan bli det. Jag håller helt med din lärare. Respekt och folkvett :)

En offenylig lokal är inte som en konsthall där man själv väljer att gå in för att ta del av dylikt. Extra så när det är en skola.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ingen lag. Men i allmänna utrymmen ska man iakta lite respekt, inte kasta saker i ansiktet på folk som inte bett om det. Jag blir inte upprörd över bilden men respekterar att andra kan bli det. Jag håller helt med din lärare. Respekt och folkvett :)

En offenylig lokal är inte som en konsthall där man själv väljer att gå in för att ta del av dylikt. Extra så när det är en skola.
Gå runt i vilken svensk stad som helst och du kommer att finna hur många nakna tuttar som helst i offentlig miljö fast då vanligtvis i 3D och i brons. På en fotoutställning bör det naturligtvis vara den konstnärliga kvaliteten som avgör. En av konstens uppgifter är att väcka tankar och känslor eller i bästa till och med väcka en diskussion. Känns som lite fegt av universitetet att förpassa bilden till garderoben.

Man kan ju dessutom undra hur det står till med respekten hos de människor som inte tål att se bilder av kroppsdelar som 50% av befolkningen besitter.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ta in den som blir provocerad av bara tuttar på sinnesundersökning. Det är nog rätt ände att börja i, denne kanske inte skall vistas i det offentliga rummet.
 

TBone

Aktiv medlem
Jag säger inget om bilden i sig, men resonemanget att man på ett universitet av alla ställen inte ska behöva konfronteras med saker som kan väcka tankar är minst sagt märklig.


Men att de som bestämmert över lokalen har rätt att bestämma är det å andra sidan inget konstigt med.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Gå runt i vilken svensk stad som helst och du kommer att finna hur många nakna tuttar som helst i offentlig miljö fast då vanligtvis i 3D och i brons. På en fotoutställning bör det naturligtvis vara den konstnärliga kvaliteten som avgör. En av konstens uppgifter är att väcka tankar och känslor eller i bästa till och med väcka en diskussion. Känns som lite fegt av universitetet att förpassa bilden till garderoben.

Man kan ju dessutom undra hur det står till med respekten hos de människor som inte tål att se bilder av kroppsdelar som 50% av befolkningen besitter.
För det första är det rent nonsens att jämföra en bronsstaty med foton på bondage bundna tuttar...

Sen kan man undra över alla så kallade"konstnärer" som tar sig rätten att kasta vad som helst i ansiktet på andra, även om det är kroppsdelar som "alla besitter". Jag ser inte varför du skulle ha en oantastlig rättighet att i en skolas offentliga rum kasta upp varken bröst eller könsbilder i ansiktet på någon som inte bett om det. Gör du det på stan åker du in i finkan för att vara blottare...... Men det kanske ska vara ok också?
Känns som att många "konstnärer" bara vill provocera och tycker sig ha rätten att göra så vart som helst och hur som helst.

En konstutställning är en sak, där väljer folk själva att gå in. En skolas lokaler där folk vistas är något helt annat. I rätten att utöva konst ingår inte någon rätt att vartsomhelst tvinga den på andra, vilket många "konstnärer" verkar tro. Märklig och respektlös inställning.
 

mannbro

Aktiv medlem
Jag kan tycka att det är lite trist och "moralpanikigt" av skolan, men oavsett vad du eller jag tycker, så är det ju skolan som avgör vad de vill visa i sina lokaler. Det du kan göra om du väldigt gärna vill ställa ut bilden och inte lyckas övertala din lärare så går det ju alltid att "överklaga" på högre nivå. Om det är värt att bråka om är bara du som kan avgöra.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ok, hade inte kollat på bilden i länken. Min kommentar gällde mer bara bröst som sådana. Den aktuella bilden tycks av länken ta i lite mer. En bild med bondagebindning kan jag förstå är mer provocerande i det att den kan associera med våld och tvång. Det är kanske något som mer sker mellan enskilda människor som valt det själva, än att det skall sättas upp på väggarna för alla i en offentlig miljö.
 

hne

Aktiv medlem
Det vore jobbigt att stämma träff med någon söt på ett café och när man kommer dit helt ovetandes bara hitta ett enda ledigt bord där någon i sällskapet tvingas ha den där bilden över axeln.
 

sofieward

Medlem
Vill förtydliga att den andra bilden på ryggen som också innehåller rep inte kommer vara några problem att hänga upp. Det är bara själva brösten som är problemet, inget annat.

För övrigt vill jag inte direkt provocera, jag tycker bara om rep och tuttar, varpå jag vill visa upp det jag tycker om helt enkelt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
För det första är det rent nonsens att jämföra en bronsstaty med foton på bondage bundna tuttar...

Sen kan man undra över alla så kallade"konstnärer" som tar sig rätten att kasta vad som helst i ansiktet på andra, även om det är kroppsdelar som "alla besitter". Jag ser inte varför du skulle ha en oantastlig rättighet att i en skolas offentliga rum kasta upp varken bröst eller könsbilder i ansiktet på någon som inte bett om det. Gör du det på stan åker du in i finkan för att vara blottare...... Men det kanske ska vara ok också?
Känns som att många "konstnärer" bara vill provocera och tycker sig ha rätten att göra så vart som helst och hur som helst.

En konstutställning är en sak, där väljer folk själva att gå in. En skolas lokaler där folk vistas är något helt annat. I rätten att utöva konst ingår inte någon rätt att vartsomhelst tvinga den på andra, vilket många "konstnärer" verkar tro. Märklig och respektlös inställning.
Vet inte riktigt vad jag ska tro! Menar du att det är OK för "riktiga" konstnärer att göra vad som helst i brons, medan "så kallade" konstnärer inte ska få visa sina foto under efter vad jag förstår begränsad tid? Går det t.ex. bra att göra väggmålningar av kvinnor som drar ned gylfen och visar skötet i en tunnelbanestation där tusentals människor passerar varje dag utan att reagera, borde det nog gå bra att hänga upp den här bilden också. Vi har alldeles för mycket moralpanik i dagens samhälle.

Som jag ser det borde din "så kallade" konstnär, själv föredrar jag att kalla henne Sofie, se om det inte vore möjligt att få någon tidning att skriva om det här. Skulle kunna bli fin gratis marknadsföring.
 

sofieward

Medlem
Vet inte riktigt vad jag ska tro! Menar du att det är OK för "riktiga" konstnärer att göra vad som helst i brons, medan "så kallade" konstnärer inte ska få visa sina foto under efter vad jag förstår begränsad tid? Går det t.ex. bra att göra väggmålningar av kvinnor som drar ned gylfen och visar skötet i en tunnelbanestation där tusentals människor passerar varje dag utan att reagera, borde det nog gå bra att hänga upp den här bilden också. Vi har alldeles för mycket moralpanik i dagens samhälle.

Som jag ser det borde din "så kallade" konstnär, själv föredrar jag att kalla henne Sofie, se om det inte vore möjligt att få någon tidning att skriva om det här. Skulle kunna bli fin gratis marknadsföring.
Jag har redan planerat ett mediedrev ;)

Haha, nej men jag funderar på att höra av mig till någon tidning, fast problemet är att jag inte vill att min kära fotomagister ska råka illa ut för det är egentligen inte han som är problemet. Det är ju snarare universitetet, men då han är den enda jag pratat med just nu kan jag ju inte säga så mycket.
 

eskil23

Aktiv medlem
Den kommentaren säger nog mer om dig.......
Med tanke på att det numera inte bara är tillåtet utan även accepterat att amma på offentlig plats så är det nog de med tuttfobi som får ta och anpassa sig.

Vet inte riktigt vad jag ska tro! Menar du att det är OK för "riktiga" konstnärer att göra vad som helst i brons, medan "så kallade" konstnärer inte ska få visa sina foto under efter vad jag förstår begränsad tid?
Om kunden beställer en staty med nakna tuttar så är det en annan sak.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad jag ska tro! Menar du att det är OK för "riktiga" konstnärer att göra vad som helst i brons, medan "så kallade" konstnärer inte ska få visa sina foto under efter vad jag förstår begränsad tid? Går det t.ex. bra att göra väggmålningar av kvinnor som drar ned gylfen och visar skötet i en tunnelbanestation där tusentals människor passerar varje dag utan att reagera, borde det nog gå bra att hänga upp den här bilden också. Vi har alldeles för mycket moralpanik i dagens samhälle.

Som jag ser det borde din "så kallade" konstnär, själv föredrar jag att kalla henne Sofie, se om det inte vore möjligt att få någon tidning att skriva om det här. Skulle kunna bli fin gratis marknadsföring.
När jag skriver så kallade "konstnärer" syftar jag på konstnärer generellt. Det finns en tendens att kalla vad som helst konst och hävda sin rätt att tvinga det på var och en överallt. Då menar jag också bilder som går långt längre än repbundna tuttar.

Som jag skrev, för mig är inte bilden stötande, man jag har respekt för de som tycker det. Jag har själv bilder på tuttar Framförallt är skolmiljö och liknande inte rätt forum att tvinga på folk sådana bilder. Jag tycker många så kallade "konstnärer" helt saknar respekt för andra människor. Jag har själv nakenbilder och bilder på tuttar, förvisso inga med rep. Men jag förstår att det inte är lämpligt att sätta upp dem i en offentlig lokal dit folk har gått för helt andra syften än att ta del av dessa bilder.

Jag ser inte att jag eller du har en självklar rätt att kasta bilder på varken repbundna-bröst eller kön i ansiktet på folk i offentliga rum. Jag ser heller inget syfte i att tvinga på det på andra. Håll det i konstutställningar och liknande så kan de som vill ta del av det. Jag tycker inte att när jag kommer gående med mina barn ska behöva få repbundna kroppsdelar kastat i ansiktet på mig eller dem.

Det är en märklig argumentation att man har någon sorts rättighet att tvinga på sina foton på andra i ett offentligt rum som finansieras med skattepengar.

Du tycker det är märkligt att repbundna bröst kan uppröra någon, jag tycker det är märkligt att det kan uppröra någon att jag uppmanar att visa alla människor respekt i det offentliga rummet. Du pratar om moralpanik, men det är din åsikt, varför ska den gå före andras?

Ni pratar om att folk blir kränkta av sexuella bilder med rep, men själva blir ni yberkränkta när ni inte själva får bestämma vart dylika bilder ska tvingas på andra. Vem är lättkränkt?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Med tanke på att det numera inte bara är tillåtet utan även accepterat att amma på offentlig plats så är det nog de med tuttfobi som får ta och anpassa sig.



Om kunden beställer en staty med nakna tuttar så är det en annan sak.
Tycker du själv att det är seriöst att försöka kleta epitetet "tuttfobi" på de som inte tycker att närbilder på repbundna tuttar hör hemma på väggarna i skolor? Lite som Israel som utmålar alla kritiker som antisemiter.
 

mannbro

Aktiv medlem
Det är en märklig argumentation att man har någon sorts rättighet att tvinga på sina foton på andra i ett offentligt rum som finansieras med skattepengar.
Tycker mig inte se att det är någon som tycker att man har en sådan rättighet. Beslutet ligger naturligtvis helt och hållet på skolan (eller egentligen dess huvudman). Eftersom det är deras miljö vi pratar om, så är det de som har rättigheten att bestämma vad som ska hänga på väggarna.

Men. Även om man inte har en rättighet att få upp sina bilder, så kan man ju ändå (om man vill och tycker att det är värt det) göra vad man kan för att påverka deras beslut. Man har alltid rätt att såväl framföra sina åsikter till de som beslutar som att försöka skapa debatt kring frågan på skolan eller i samhället som skolan ligger om man anser att ett beslut är felaktigt.
 

eskil23

Aktiv medlem
Tycker du själv att det är seriöst att försöka kleta epitetet "tuttfobi" på de som inte tycker att närbilder på repbundna tuttar hör hemma på väggarna i skolor? Lite som Israel som utmålar alla kritiker som antisemiter.
Du menar att det är bondagen och inte tuttarna som stör dig? I så fall är det väl knappast tuttfobi?
 
ANNONS