Annons

Samlingstråd för felfokus hos Canon DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Det kanske kan vara bra att ha en gemensam tråd för oss som oturligt nog har drabbats av att våra dyra och avancerade systemkameror felfokuserar. Problemet kan bero på antingen kamerahuset, objektivet eller hur de gemensamt fungerar.
Nu finns det ju många olika trådar och det blir marigt att hitta rätt tråd tycker jag.

Vad har ni för erfarenhet av problemet?
Det finns en del att diskutera tex:
Vad man kan begära för åtgärder från försäljare och verkstäder via garanti och konsumentköplag.
Vad felfokus beror på. Funktion hos hus, objektiv och vad kalibrering innebär.
Hur man själv kan testa och lista ut varför man får felfokuserad bilder.

Själv har jag drabbats av felfokus nu är jag köpt en sprillans ny EOS 7D Mark II.
Jag har haft en hel del Canonhus sedan EOS 300D kom ut och på allvar startade den digitala revolutionen. Inte bara olika hus utan ännu fler olika objektiv. Mina hus och Canonobjektiv har fungerat väldigt bra, det är bara ett par enstaka Sigmaobjektiv som har behövt justeras. Detta har fixats snabbt och smidigt utav Sigmas serviceverkstad.

Ett par av mina äldre Canonobjektiv har felfokuserat obetydligt vilket lätt har gått att mikrojustera i kamerahusen när möjligheten till detta kom. Innan dess var det egentligen inget problem för mig eftersom det handlade om några millimeter och inte störde mitt sätt att ta bilder.

Mitt aktuella problem är om jag vågar skicka in mina objektiv tillsamman med mitt nya kamerahus för kalibrering. Jag vill inte riskera att objektiven kommer hem igen och då inte fungerar längre tillsammans med mitt andra hus 5D Mark III.
Jag funderar tom. på att lämna tillbaks kameran på öppet köp. Den är enbart provad några gånger med olika objektiv tills jag kunde utesluta handhavandeproblem.

Hoppas tråden kan användas för delning av erfarenhet, frågor, tips och goda råd i ämnet.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Oj, måste rätta mig själv.
Första gången jag kom i kontakt med felfokus var när köpte ett begagnat EF 300/4 L IS.
Det var inte mycket att göra åt för då ca 2006 fanns inte mikrojustering i kamerahusen.
Det började då dyka upp på olika forum att olika exemplar av just det objektivet ganska ofta var behäftat med dålig skärpa. Ryktet sa att gamla 300/4 L utan IS var skarpare. Men det stämmer nog inte, senare har jag haft ett annat 300/4 L IS som varit enastående bra.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kalibrerade hela min utrustning när Intervision fanns i Malmö. Hade man bara en ny 7D fick man objektiv yngre än 7-8 år gratis kalibrerade. 5D var den enda kamera jag fick betala för.

5D och mitt 50/1,4 som bägge var kalibrerade felfokuserade grymt mycket efter någon månad. Jag använde det objektivet uteslutande med manuell fokusering och mattskiva i 5D för just det. Kalibrerade objektivet i Japan för 80 kr, men hjälpte föga. Min 5D fungerade perfekt med övriga objektiv.

Köpte så en 6D och den tillsammans med min 7D har varit perfekta sedan dess, även med 50/1,4.
 

J O Härnström

Aktiv medlem

PeterWem

Aktiv medlem
En bild som visar resultatet när jag har försökt att mikrojustera 7D Mark II med klent resultat:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3317194.htm?set=mp

En länk som förklarar hur Canons AF fungerar:
http://www.the-digital-picture.com/Photography-Tips/canon-eos-dslr-autofocus-explained.aspx

En länk om hur noggrant nya kameror och ny objektiv fokuserar jämfört med tidigare:
http://www.lensrentals.com/blog/2012/08/autofocus-reality-part-3b-canon-cameras
Skicka in den för kalibrering tillsammans med objektivet.
http://www.canon.se/support/consumer_products/services_locator/
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare:
Mitt aktuella problem är om jag vågar skicka in mina objektiv tillsamman med mitt nya kamerahus för kalibrering. Jag vill inte riskera att objektiven kommer hem igen och då inte fungerar längre tillsammans med mitt andra hus 5D Mark III.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare:
Mitt aktuella problem är om jag vågar skicka in mina objektiv tillsamman med mitt nya kamerahus för kalibrering. Jag vill inte riskera att objektiven kommer hem igen och då inte fungerar längre tillsammans med mitt andra hus 5D Mark III.
Oroade jag mig för en gång i tiden med, men ingen av mina kalibreringar har fått mina andra kameror att balla ur.
Är 5DIII bara nåt år gammal kanske du även kan skicka iväg den och få allt kalibrerat. Annars kostar det ju +1000 kr ex moms, jämfört med japanska Canons 80 kr inkl moms.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Min 5D3 är inköpt juni 2013. Sen har jag en hel drös med gluggar. De flesta är nog äldre än 7 år, alla fungerar perfekt med 5D III och har fungerat bra även på t.ex 7D och 5D2.
17-40 L, 35/2 IS, 50/1,4, 100/2, 100/2,8 macro, 200/2,8 L, 300/2,8 L IS, TC 2X III, 24-105/4 L IS, 70-200/4 L IS. Kenko TC 1,4X.

Självklart borde 7D2 fungera helt klanderfritt med alla objektiven. Även om jag skaffat den för fågelfoto för att slippa köpa svindyra långa L-supertelen.

Om jag får lugnande besked om att objektiven kommer att fungera både med nya 7D2 och 5D3 så blir det bra.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Idag fick jag kontakt med en tekniker på Assist som servar Canon.
Han tyckte att det lät konstigt att huset felfokuserade med så många objektiv, rekommenderade att jag ska skicka in huset och 50/1,4 för en ny undersökning.

Han så också att objektiv som är upp till 3 år gamla kalibreras gratis vid köp av 7D Mark II.
För äldre objektiv tar man ut en avgift.
Jag påpekade då att jag hört att Canon kalibrerar objektiv som är upp till 7-8 år gamla gratis. Men det stämmer inte, tidigare har det varit så fram till 2014 enligt honom.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Min 5D3 är inköpt juni 2013. Sen har jag en hel drös med gluggar. De flesta är nog äldre än 7 år, alla fungerar perfekt med 5D III och har fungerat bra även på t.ex 7D och 5D2.
17-40 L, 35/2 IS, 50/1,4, 100/2, 100/2,8 macro, 200/2,8 L, 300/2,8 L IS, TC 2X III, 24-105/4 L IS, 70-200/4 L IS. Kenko TC 1,4X.

Självklart borde 7D2 fungera helt klanderfritt med alla objektiven. Även om jag skaffat den för fågelfoto för att slippa köpa svindyra långa L-supertelen.

Om jag får lugnande besked om att objektiven kommer att fungera både med nya 7D2 och 5D3 så blir det bra.
Dom kan ju göra en sk. "best position" justering åt dig. Man lagrar fokusjusteringen i kamerahuset (ungefär som microjustering, fast sannolikt mer sofistikerat). Objektivet rörs inte så det skall inte påverka hur det fokuserar med dina andra kamerahus. Detta förutsätter förstås att objektivet är någorlunda inom toleransnivåerna.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Intressant.
Felfokuseringen är så grov att det ligger långt utanför gränsen av vad som är möjligt att mikrojustera. Med alla objektiven jag testat som fungerar utmärkt med andra kamerahus.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Puffar upp tråden lite.
Mitt kamerahus har nu justerats på nytt tillsammans med 50/1,4 och kommer väl tillbaks hem snart.
Spännande.

Någon som har lite erfarenhet av ämnet och vill tillägga något?
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
inte mer än att det finns en gammal tråd där Aspman och jag går igenom varför Canon och speciellt Canons 50/1,4 felfokuserar om det nu är Canons 50 du har skickat för kalibrering
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Nja.
Min nya 7D Mark II felfokuserade med alla mina objektiv (inlägg 9)
Teknikern föreslog att jag skulle skicka in huset och 50/1,4 efter det att en första justering utan objektiv inte lyckades. Nu ska det fungera med de andra objektiven också. Man har 85mm/1,2 som referensobjektiv.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
jag har ingen erfarenhet av hur 7dmk2 fokuserar eller inte, men 50/1,4 är en gammal glugg med oprecis AF motor, lycka till med kamera och alla gluggar
själv tillbringade jag en dag på Intervision för ett antal år sedan för att ställa 2st 5dmk2 hus och ett antal objektiv som felfokuserade.
förr var det så att två olika kurvor var inlagda i objektiven för APS och 24x36 sensors AF, något liknande kan spöka med nya 7dmk2 och dess AF eftersom din 5dmk3 fungerar med dina objektiv
 

J O Härnström

Aktiv medlem
OK.
De flesta objektiven har jag även använt med min 7D (mark I) och även tidigare APS-C hus.

Något annat som jag funderat över är vad man kan kräva som privatkund gentemot handlare och Canon.
Hur många ggr ska man behöva lämna in en ny kamera för diverse justeringar t.ex.
Kan man lämna tillbaks på öppet köp mm? Och kan man inte ha rätt att kräva att kameran ska fungera med alla objektiv egentligen?
 

PMD

Aktiv medlem
Hur många ggr ska man behöva lämna in en ny kamera för diverse justeringar t.ex.
Två gånger, enligt konsumenköplagen (eller snarare enligt praxis).
Jag hade en gång en mobiltelefon som var omöjlig att reparera, och efter två försök fick jag pengarna tillbaka.

Kan man lämna tillbaks på öppet köp mm? Och kan man inte ha rätt att kräva att kameran ska fungera med alla objektiv egentligen?
Öppet köp innebär att man kan låta köpet återgå inom en viss tid, men varan måste vara i "väsentligt oförändrat skick" (och det brukar tolkas som att förpackningen också ska vara hel).

Den andra frågan är lite svårare att svara på. Det beror nog på vad tillverkaren har utlovat och vad som är rimligt att förvänta sig. Vissa objektiv kan ju fungera bra med andra kameror men inte med den nya pga tolerans-impedans-mismatch.
 
ANNONS