Annons

Fota av negativen

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Har börjat fota av 35mm färg negativ eftersom min skanner bara funkar för 120 film. Köpte ljusbord och gjorde ett test för några dar sen och det blev riktigt bra. Idag körde jag igång med nya negativ och alla bilder får som det ser ut skakoskärpa. Det sjuka är att jag nu har fixat en fast redig installation av reprostativ vilket jag inte hade vid testet. Det enda jag kan tänka mig är spegelns vibration?? Finns det nån som kan detta bättre än mig och tipsa om trix. Vet inte heller var man ska ligga i vitballansen, känns som dagsljus inte riktigt räcker till när man vänder på negativet och märkt att det blir bättre när man överexponera än att lita på kamerans ljusmätare. Ni hör ju Hjälp! :)

Ps. Fotar av med Fullformatare med 90mm macro med avstängd bildstabilisator. .
 

jaan v

Aktiv medlem
vitbalansen tror inte du kan sätta i kameran utan fota raw och sätt vitbalans 'manuellt', justera nivåer för rgb.
 

trax

Aktiv medlem
vitbalansen tror inte du kan sätta i kameran utan fota raw och sätt vitbalans 'manuellt', justera nivåer för rgb.
Jo, jag fotar i raw och visst kan jag ändra det senare fast jag får dra regel nästan ner till 2000kelvin i camera raw vilket är max. Det är iof något jag kan labba fram med vad som funkar bäst.
 

henpe

Aktiv medlem
Titta på siten moderskeppet, de har en bra video-guide om hur man fotar av färg-neg.
 

laha

Aktiv medlem
Testa att fota med spegeluppfällning om din kamera klarar av det. Jag har märkt att det räcker med att någon går i rummet för att det skall bli oskarpt när exponeringstiden ligget på 1/30 eller mer.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Eventuella spegelvibrationer borde du väl kunna bli av med genom att köra i Live View då spegeln ju är uppfälld för exponering.
 

henpe

Aktiv medlem
Är inte medlem. Får väl bli det om jag inte hittar nåt annat på nätet. ;)
Detta var tidigare en gratiskurs hos moderskeppet. Jag kan själv inte hitta den där nu, men kör en google på "det svåra färgnegativet" så kanske du har bättre tur än jag med att återfinna den på moderskeppets sida...
 

laha

Aktiv medlem
Eventuella spegelvibrationer borde du väl kunna bli av med genom att köra i Live View då spegeln ju är uppfälld för exponering.
Nackdelen med live view är att då kan man inte fota direkt in i Lightroom, med alla fördelar det har. Jag brukar ställa skärpan med LV, ställa på manuell fokus, och sedan ställa om kameran till vanligt läge. Då kan jag dra några filmer igenom kameran utan att ändra fokus, och använda en förinställning i LR, som vänder neget till positiv. Det går mycket snabbt, och sedan behövs bara mindre ändringar i LR för att få en bra bild.
 

Jofo05

Aktiv medlem
Nu har jag bara testat litegrann, men vitbalansen ska vara så varm som möjligt, ger bäst utgångspunkt.
 

Måns H

Aktiv medlem
Moderskeppet

Jag läste Moderskeppets genomgång för inte alls länge sen.

Nu hittar jag en gratisvariant och sen vill dom ha betalt för en 1,5 timmars kurs.

http://www.moderskeppet.se/live/fota-dina-aldre-bilder/

(Har testat lite själv med stöd av den videon och lite olika fynd på Internet. Vitbalanspipett på orange filmbasen, grovinställningar i camera raw, öppna, och sen vända och finjustera i fotoshop verkade framkomligt - men jag har inte hittat "rätt" än.)
 

trax

Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Pipette tipset låter bra!
Kollade på avsnittet från moderskeppet när de är hos Crimson. Han nämnde då att han hade slutaren på 1/125 men det är en omöjlighet med mitt ljusbord fast det är väldigt ljusstarkt. f4,0 och typ 1/20 måste jag köra. Han måste ha bra mycket mer tryck i lampan.

Kör remote med datorn.
Ska testa mer med live view, men konstigt att det funkade bra utan live view när jag testade första gången. ?
Ni som testat, vad får ni för inställningar på kameran?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nackdelen med live view är att då kan man inte fota direkt in i Lightroom, med alla fördelar det har. Jag brukar ställa skärpan med LV, ställa på manuell fokus, och sedan ställa om kameran till vanligt läge. Då kan jag dra några filmer igenom kameran utan att ändra fokus, och använda en förinställning i LR, som vänder neget till positiv. Det går mycket snabbt, och sedan behövs bara mindre ändringar i LR för att få en bra bild.
Du bör ju dock kunna använda det för att utesluta att det inte är spegelvibrationerna som är problemet. En annnan tanke angående rörelseoskärpan kommer sig i hur du har riggat upp ljusbord och stativ. Har du lite svikt i golvet och du rör dig en aning skulle det kunna bli skillnader i avstånd om t.ex. ljusbordet står på ett bord, och stativet bredvid med någon slags mittpelare i vinkel in över ljusbordet.
 

trax

Aktiv medlem
Du bör ju dock kunna använda det för att utesluta att det inte är spegelvibrationerna som är problemet. En annnan tanke angående rörelseoskärpan kommer sig i hur du har riggat upp ljusbord och stativ. Har du lite svikt i golvet och du rör dig en aning skulle det kunna bli skillnader i avstånd om t.ex. ljusbordet står på ett bord, och stativet bredvid med någon slags mittpelare i vinkel in över ljusbordet.
Nej, det kan inte vara det eftersom jag gjort en fast installation i källaren med stadigt bord direkt på cementgrunden och verkligen tänkt på att vibrationerna inte ska påverka fotot.
Hoppas jag. :)
 
Senast ändrad:

laha

Aktiv medlem
Spegeluppfällning är bra, och jag brukar blända ner objektivet två steg, där det presterar bäst. Kör sen med tidsautomatik, så får slutartiden bli vad den vill.
 

trax

Aktiv medlem
Spegeluppfällning är bra, och jag brukar blända ner objektivet två steg, där det presterar bäst. Kör sen med tidsautomatik, så får slutartiden bli vad den vill.
Intressant att du bländar ner, histogrammet i camera raw såg bättre ut när jag bländar upp.
Nu har jag ju precis börjat så det kanske var tillfälligt. Är bortrest men såå sugen på att åka hem och lösa problemet. Vad kör du på för vitbalans?
 

laha

Aktiv medlem
Just nu fotar jag svartvita neg, så jag behöver inte bry mig om vitbalansen. Men det är praktiskt med Lightroom. Jag har gjort en förinställning som döper filerna till årtal+löpnummer, ex v 1995-008. Dessutom vänder den kurvan i histogrammet så bilden blir positiv.
Vald bländaröppning borde inte påverka histogrammet. Kör man med bländarförval och tidsautomatik så borde det se likadant ut vilken bländare man än väljer (inom rimliga gränser)
 

M7_21

Aktiv medlem
Har testat med gott resultat med en Canon Powershot S110 som har RAW, inga spegelrörelser utan det blir jämna och bra exponeringar.
 

trax

Aktiv medlem
Just nu fotar jag svartvita neg, så jag behöver inte bry mig om vitbalansen. Men det är praktiskt med Lightroom. Jag har gjort en förinställning som döper filerna till årtal+löpnummer, ex v 1995-008. Dessutom vänder den kurvan i histogrammet så bilden blir positiv.
Vald bländaröppning borde inte påverka histogrammet. Kör man med bländarförval och tidsautomatik så borde det se likadant ut vilken bländare man än väljer (inom rimliga gränser)
Låter bra med Lightroom måste testa det.
Körde manuellt och inte auto.
 
ANNONS